vibrering ved akselerasjon på 900'en

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mai 2007, 19:32

Ny medbringer til 900 M93 koster 1777,60 og ny tripod koster 1484,80 på Saab, ifølge en liste som jeg har fått fra Hjelle. Vet ikke hvor oppdatert den er, men da vet du iaf sånn ca hva det ligger på.

EDIT: Tripoden finnes visst også som byttedel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 mai 2007, 20:00

Lista er svenske prisar, er vel berre å bruke 1.5 gongen, so har en omtrent norske prisar, eller ihvertfall ein indikasjon, det er ihvertfall mi erfaring. Og om den er oppdatert? Ikkje spør... ;)

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 23 jun 2007, 16:11

Løfter denne tråden med resultatet av feilsøking på min 92 900 2,1i.

Jeg har som før nevnt vært plaget med vibrasjoner rundt 65-75 km/t i fjerde og femtegir ved jevn fart.

Jeg satte bukker under de nedre bærekulene og la inn femtegiret. Det ble ikke observerbart kast på høyre drivaksel og bare litt kast på venstre drivaksel. Jeg kjørte testen med først venstre side låst, og så låste jeg høyre side. Låsingen ble gjort med å stoppe rotasjonen på skiva og stikke et skrujern ned i et av ventilasjonshullene på skiva. Da roterer bare andre sida. Det som jeg fant som forårsaket vibrasjonene var at hele motoren begynte å riste når jeg var på 65 - 75 km/t på girkassa. Det skjedde både når venstre aksel snurret og når høyre aksel snurret. Det ble ikke forskjell på fjerdegiret heller, samme ristinga på 65 - 75 km/t.

Venstre og høyre motorfeste er hydrauliske, mens det fremre er std. gummihylse på denne bilen. Når vibrasjonene oppsto så jeg at gummien i det fremre festet jobbet fordi motoren ristet sånn. De bakre festene så ut til å stå i ro, men de kjennes slappe ut når jeg puffer på motoren.

Så jeg skulle likt å vite hvordan de hydrauliske festene fungerer, og om funksjonen blir dårligere på dem med alderen? Eller om det blir udempet slakke på dem etter hvert?

Jeg har i hvertfall motorfestene sterkt mistenkt for å gjøre en dårlig jobb med å dempe resonansen som oppstår i motor/driverk rundt den hastigheten jeg refererer til.

Kan det ha oppstått ubalanse inne i differentialen som forårsaker dette? Eneste ubalansen jeg kan se utvendig er strammeskruen til slangklemma på medbringerene.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar