forskjell på drivaksler/kryss Og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 21 des 2007, 11:04

Ta med en elektrisk muttertrekker a la Clas Ohlsson el, så løsner nok senterbolten, så kan du jo heller bruke vinkelsliperen på kuleboltene :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 21 des 2007, 11:27

Petter 900 T skrev:Trikset kan være å sette inn en skive på baksiden av hjullageret, da flytter du anlegget for tripod'en tilsvarende! 5 mm har gått på alle mine iallefall! (skal du ha mer så sjekk frigangen på akselen i lengderetning)

Petter
Takker og bukker for et knakende godt tips, sånt triks viser god teknisk innsikt :D
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 21 des 2007, 16:22

Hei, er hjemme etter 4 timer på hogger`n. Mye av tida gikk på oppjekking. Det gikk kjapt å ta av sentermuttere med et 1.5m`ers rør på pipa. Trengte kun å løsne feste boltene til den øverste bærekula, klippet av bremseslanger og banket skiva utover til øvre bærekule slapp taket og det ble frie veier for akselen.
Det som to tid var de fem mutterene rundt medbringeren :twisted:
Fikk kun av èn aksel, den andre sitter på plass i bilen med 2 av fem medbringer bolter tatt av, for returnere ved senere anledning...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 04 jan 2008, 11:45

Bare en oppdatering, bilen er nå helt vibrasjonsfri :D :D

Høyre drivaksel og medbringer fra hoggerbilen var så lite slitt at jeg i romjula satte alt rett inn som det som det var uten noen form for overhaling. Og resultatet ble topp, ingen vibrasjon.
Den gamle medbringeren var skikkelig slitt, med store slitefelt og tripoden hadde tørre overflater....

Tar venstre side til våren, siden jeg også nå har komplett venstre side på lager (medbringer + aksel).
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar