9-5 M03 rasling fra registerkjede

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

GAMMEL_BIL
Innlegg: 26
Registrert: 22 mar 2007, 09:33

Legg inn av GAMMEL_BIL » 12 jan 2008, 14:55

Beskrivelse av lyden er ikke så veldig lett, men ordene rasling eller tikking kan kanskje brukes.
- Lyden kommer fra høyre side (venstre hvis man står foran bilen og beskuer kostebinderiet).
- Lyden endrer seg ikke hørbart når motoren er varm.
- Lyden er forholdsvis tydelig hvis man åpner panseret, men kan ikke høres inne fra kupeen.

Verkstedet mente lyden kom fra register og ikke fra balanseakselkjedet.

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 13 jan 2008, 14:32

Jeg synes rasling er ganske dekkende og det er nå på min ingen ulyd fra motoren når jeg tar opp panseret. Som sagt så var kjede til balanseakselene mest slitt og trolig ville gitt motor ras om ikke så altfor lenge. Merker ikke at balanseakslene er frakoblet så de pengene sparte jeg.

Hilsen TAA

GAMMEL_BIL
Innlegg: 26
Registrert: 22 mar 2007, 09:33

Legg inn av GAMMEL_BIL » 14 jan 2008, 11:21

Kan man vite sikkert om det er register eller balanseaksel som lager lyd uten å skru dette fra hverandre? Er det for eksempel ulik lyd i de to forskjellige situasjonene?
Jeg ønkser å vite: Kan jeg stole en mekaniker som ikke har skrudd fra hverandre dette, når han sier at lyden kommer fra enten det ene eller det andre?

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 15 jan 2008, 02:04

Det er nok ikke så lett å skille lydene fra hverandre.
Registerkjede er det nok uansett på tide å bytte når det rasler "nedi der",
bytt det.

Om ikke raslingen gir seg da vet du jo hvor feilen ligger.
Og det er nok mest sannsynlig at det er balanseakselkjeden som rasler.
Det gjorde min balanseakselkjede.
Motoren min havarerte til slutt, til tross for balanseakselkjeden ble klippet og jeg flushet motoren byttet olje med kort tids mellomrom.

Jeg tolker kjederasling som begynnende oilsludge.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar