Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 18 nov 2008, 22:01
K_Duck N1093 skrev: Para tok bilde til skryteveggen, det kommer nok etterhvert. ^-^;
Ja han er vel litt på krigsstien etter å henge ut andre litt etter at han fant ut av sine egne klunkelyder

Godt det ikke var verre skade skjedd, da. Multireim er vel ikke verdens undergang å måtte skifte når en fryktet havari.
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 18 nov 2008, 22:42
Bruk original lengde på multireima!
Jeg fikk "kort" rem, er visst moderne det.. Den lager ulyd!
Står om dette på svenske forumet, flere som har byttet tilbake etter service, pga. ekle lyder. Jeg trudde vannpumpe og løpehjul og hofta til fandens svigermor var gåen...

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 nov 2008, 08:55
Ja, gjør som Gunnar sier og bruk den lange reima!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 19 nov 2008, 08:59
Morten-N146 skrev:K_Duck N1093 skrev: Para tok bilde til skryteveggen, det kommer nok etterhvert. ^-^;
Ja han er vel litt på krigsstien etter å henge ut andre litt etter at han fant ut av sine egne klunkelyder

Godt det ikke var verre skade skjedd, da. Multireim er vel ikke verdens undergang å måtte skifte når en fryktet havari.
Jah, elsker å svekke mine beste kamerater
Som dere ser så er noen av hjulene skrellet for alt som kan minne om spor, og hvordan man bytter det som står midt på bildet, har jeg ikke aning om... Er jo ikke plass til koppnøkkelsett mellom der, og fastnøkkel går jo ikke pga. boltene er innfelt... >.<
Mr. K_Duck er atm. på Imaas Bil for å bestille verkstedtime.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 19 nov 2008, 11:01
de hjulene som ikke har spor, skal ikke ha spor heller
dette er bar løpehjul og vannpumpa som drives av baksiden av multireima, som er slett
å bytte mulitreim er ikke noe stor jobb. veldig greit faktisk. men bytt tetning på oljepumpa, nederste hjulet som går på veiva, ser ut som der er litt oljesvett der...
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 19 nov 2008, 13:59
har ikke 9-5 avtagbart hjulhus, akkurat som 9000? da får du all den tilgangen du noen gang kunne øsnket deg. hadde aldri bestilt verkstedtime for å bytte det der

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
K_Duck N1093
- 2.0 bar

- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
-
Kontakt:
Legg inn
av K_Duck N1093 » 19 nov 2008, 14:14
Edward N812 skrev:avtagbart hjulhus
Pray tell.

Så trangt nok ut for meg iallefall, og var liksom ikke noe som stakk seg ut som enklere eller vanskeligere å plukke av. Forsto det dithen at det på 9k:an er noen hakk enklere enn på 9-5, men er mulig jeg roter der. Del gjerne deres fagkunnskaper i saken. ^_^
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 nov 2008, 15:44
Det er bedre plass på 9k, men det er ikke vanskelig på 9-5 heller. Ta av den fremre halvdelen av plastinnerskjermen (latterlig enkel å demontere i forhold til de mange skruene på 9k), da har du den plassen du trenger. Sørg for godt lys! Du avlaster enkelt spenneren med en forlenger fra skrallesettet ovenfra, det er et kvadratisk spor der som den passer rett nedi.
EDIT: Skal du derimot bytte alle løpehjulene, så krever det litt fingerferdighet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 19 nov 2008, 16:28
Ingvar N629 skrev:Det er bedre plass på 9k, men det er ikke vanskelig på 9-5 heller. Ta av den fremre halvdelen av plastinnerskjermen (latterlig enkel å demontere i forhold til de mange skruene på 9k), da har du den plassen du trenger. Sørg for godt lys! Du avlaster enkelt spenneren med en forlenger fra skrallesettet ovenfra, det er et kvadratisk spor der som den passer rett nedi.
EDIT: Skal du derimot bytte alle løpehjulene, så krever det litt fingerferdighet.
Er snakk om å bytte et par løpehjul ja, bla.a det som står rett under støtdempertårnet, og der kommer man ikke til noe som helst. Ref bildet over, så går det knaft en tommel nedimellom der.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 19 nov 2008, 17:07
mener å huske det er umbraco skrue på løpehjulene, litt trangt men det går greit å bytte de også... Ikke sett den på verksted værtfall. Dette er noe de fleste får til selv.
bare å prøve.
Lykke til.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 nov 2008, 17:08
doo-kie skrev:men bytt tetning på oljepumpa, nederste hjulet som går på veiva, ser ut som der er litt oljesvett der...
Du ser da ikke så langt ned på bildet.. olja du ser kommer nok fra mellom topp og ventilkåpe, eller mellom toppen og transmisjonskåpa.
Løpehjulene kan det være kjekt å bytte om man først skal rote nedi der, men om ikke lageret er gåent, så er det strengt tatt ikke helt nødvendig. Men skal det midterste løpehjulet byttes, så er det greiest å forskyve motoren litt i side, det har iallfall alltid jeg gjort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 19 nov 2008, 17:12
Ingvar N629 skrev:doo-kie skrev:men bytt tetning på oljepumpa, nederste hjulet som går på veiva, ser ut som der er litt oljesvett der...
Du ser da ikke så langt ned på bildet..
Nei man ser ikke helt ned på bildet, men olje slenges jo litt rundt omkring når veiva snurrre og trekker opp i sanda som ligger der. Er jo ikke så mange andre plasse det kan komme fra, det er jo under register dekslet. og under topp er det tørt.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 19 nov 2008, 22:14
Para og self har vært på åstedsbefaring og funnet ut at vi ikke har funnet ut av noe. Alt ser øyensynlig OK ut på utsiden, kjøleveskenivået er uendret, oljenivået ser overraskende sunt ut (peilet og funnet til stede) - og vi har ikke sett tegn til lekkasje på asfalten i det berørte området. Videre feilsøk har begrenset seg en del - ikke bare på grunn av at det i kveld regner småjævler og blåser tanter og besteforeldre,
Ikke for og vere frekk men hvordan kunne dere unngå og se at halve reima var vekk?

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 19 nov 2008, 22:26
To faktore.
Det var tykjevær, som K_Duck skrev tidligere.
OG
Det er liksom et motorfeste i veien på saab 9-5... som ligger over HELE reima.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
K_Duck N1093
- 2.0 bar

- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
-
Kontakt:
Legg inn
av K_Duck N1093 » 20 nov 2008, 12:15
Da var damen tilbake fra Imaas. Det ble konstatert reimrester (delvis smeltet sådan) i og på flere hjul, og i tillegg til reima som sådan ble løpehjul og strammer konstatert moden for skifting. Det fikk bli 3,5 timers arbeid for jobben.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord