9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Kristian N2215 » 06 okt 2016, 16:07

Kan kjøre med 95 på hirsch ja. Men når det er vekdig varmt ute så merker du forskjell på 98 og 95. Særlig hvis man har original intercooler.
Ved dagens temperaturer og lavere er det bortkasta penger med 98.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2016, 21:56

ut218 skrev:Jeg sendte dem mail, og spurte om det. Og de sa det gikk greit å fylle 95 oktan. Ingen begrensning der.
Sjølvsagt går det greit, ingenting vert øydelagt. Men du får ikkje full effekt under alle forhold - det hadde vore det korrekte svaret spør du meg.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 okt 2016, 06:48

Det selges trim fra minst to store leverandører som går like godt på både 95 og 98, varmt som kaldt!

Varianten som reduserer effekten noe ved lavere oktantall og sommertemperatur er å anbefale! I denne diskusjonen lønner det seg også å lese hele tråden, slik at man har grunnlag for å forstå hva oktantallet betyr.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar