Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
	Moderator: Moderatorer
	
			
		
		
			- 
				
																			 9-5Terje
- Grunnladetrykk
  
- Innlegg: 57
- Registrert: 27 sep 2009, 13:19
- Navn: Terje Plassen
- Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
- Sted: Gjøvik
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av 9-5Terje » 24 des 2010, 03:03
			
			
			
			
			skal sjekke. Sender deg et bilde i morgen om jeg har, er ikke helt i 100% akkurat nå:D
Hadde tippet demper som krangler i kulden, men bra at du fant feilen...

 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			 9-5Terje
- Grunnladetrykk
  
- Innlegg: 57
- Registrert: 27 sep 2009, 13:19
- Navn: Terje Plassen
- Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
- Sted: Gjøvik
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av 9-5Terje » 24 des 2010, 03:11
			
			
			
			
			sjekket nå, har ikke bilde av noe sånt på mitt program, beklager 

 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paradigm N558							
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paradigm N558 » 24 des 2010, 07:48
			
			
			
			
			Hmm.. Rart... Pål får kommentere da 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Ingvar N629							
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5,  9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Ingvar N629 » 24 des 2010, 10:22
			
			
			
			
			Paradigm N558 skrev:Kan fortelle at løsningen er funnet.
Pål og jeg hadde bilen på lift, og oppdaget at på høyresiden bak var det slakke i hele navet.
Men ikke hjullageret som hadde gått, men noen "kuler" inni dette.
Har aldri sett inni der, noen som har en EPC-screenshot av det eller tilsvarende? =)
Enten er dette de omtalte kuleforingene det snakkes om tidligere i tråden, eller så har du et veldig custom understell! 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paradigm N558							
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paradigm N558 » 18 mar 2011, 08:09
			
			
			
			
			Ingvar N629 skrev:Paradigm N558 skrev:Kan fortelle at løsningen er funnet.
Pål og jeg hadde bilen på lift, og oppdaget at på høyresiden bak var det slakke i hele navet.
Men ikke hjullageret som hadde gått, men noen "kuler" inni dette.
Har aldri sett inni der, noen som har en EPC-screenshot av det eller tilsvarende? =)
Enten er dette de omtalte kuleforingene det snakkes om tidligere i tråden, eller så har du et veldig custom understell! 

 
laise, løfter tråden litt jeg igjen.
Ser jeg har vært uhøflig å ikke svart Ingvar, og jo, du hadde helt rett først, og du har helt rett nå, det er _de_ kuleforingene  
 
 
Er det slik at det er to på hver side? Ble ikke helt klok på det bildet..
Og kun de øverste i såfall lar seg få i Poly?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paul N1176							
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t  + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paul N1176 » 18 mar 2011, 08:53
			
			
			
			
			To på hver side, alle er like...
Det er en dritt jobb å bytte:D
Paul
			
									
									- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower 
Solgt:  00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paradigm N558							
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paradigm N558 » 18 mar 2011, 08:56
			
			
			
			
			Hehe, har fått pris på Imaas Bil, kan hende jeg setter jobben til de... på grunn av TIF 

Noen som har varenummeret til disse i poly fra SP? Vet ikke hvem av de det er snakk om 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Stalfa							
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Stalfa » 18 mar 2011, 09:06
			
			
			
			
			Paradigm N558 skrev:Hehe, har fått pris på Imaas Bil, kan hende jeg setter jobben til de... på grunn av TIF 
 
 
TIF?
 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Ingvar N629							
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5,  9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Ingvar N629 » 18 mar 2011, 09:31
			
			
			
			
			Stalfa skrev:Paradigm N558 skrev:Hehe, har fått pris på Imaas Bil, kan hende jeg setter jobben til de... på grunn av TIF 
 
 
TIF?
 
Tings iboende F@&€skap tipper jeg, de foringene er ikke de triveligste å bytte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Stalfa							
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Stalfa » 18 mar 2011, 09:35
			
			
			
			
			Ingvar N629 skrev:
Tings iboende F@&€skap tipper jeg, de foringene er ikke de triveligste å bytte.
Der er sant. De er direkte utrivelige.
Hvor mange arbeidstimer skal Imaas Bil ha for jobben?
 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paradigm N558							
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paradigm N558 » 18 mar 2011, 09:49
			
			
			
			
			Stalfa skrev:Ingvar N629 skrev:
Tings iboende F@&€skap tipper jeg, de foringene er ikke de triveligste å bytte.
Der er sant. De er direkte utrivelige.
Hvor mange arbeidstimer skal Imaas Bil ha for jobben?
 
Ingvar er som vanlig spot on 

Ja, de så 1.5 timer pr. side, med litt koserabatter osv, så ender jeg vel opp på rundt 3000 kr. blank.
Samt; erfaringsmessig så har Murphy en skammelig lei tendens til å snike seg fram hver gang jeg gjør 
noe med bilen min 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paul N1176							
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t  + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paul N1176 » 18 mar 2011, 09:57
			
			
			
			
			Paradigm N558 skrev:
Noen som har varenummeret til disse i poly fra SP? Vet ikke hvem av de det er snakk om 

 
Finnes vel ikke i poly hos SP.. men her 
http://www.tigerspeedparts.no/?q=taxonomy/term/1- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower 
Solgt:  00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paradigm N558							
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paradigm N558 » 18 mar 2011, 10:00
			
			
			
			
			
Hva er det å se der? 

Må jeg logge inn?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paul N1176							
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t  + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paul N1176 » 18 mar 2011, 10:27
			
			
			
			
			ser ut som siden har blitt endret.. de hadde hvertfall før, du får prøve å ringe å spørre...  
de er vel egentlig til vectra B..
			
									
									- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower 
Solgt:  00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Pål N526							
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Pål N526 » 18 mar 2011, 11:59
			
			
			
			
			Hei.
(søkeord: k-mak k-mac kmac kmak )
Ser ut som det er K-mac som produserer dette.
http://www.k-mac.com/pages/newprods/uni ... versal.htm
SAAB: 9000, 9.3, 9.5 (Rear ‘03-’08 203126 G). - under Universal!
Justeres ved å vri på bolt-hodet da det er en flat side på selve bolt og sylinder i foring. Låses ved at endene skrus inn i bærearma fra bilen. De piggene skal være herdet stål, så det skal tåle påkjenningene.
For bestilling kan det sendes mail direkte til de. bare oppgi biltype og skriv på engelsk.
ser slik ut:
 
Om noen ønsker å spare seg litt tid på demontering, så er det muligheter å bytte kulene med arma stående på bilen.
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... -26-deler/
 
Her er noen bilder som beskriver jobben!
 
 
 
 
 
 
 
 
Mvh. Pål
					Sist redigert av 
Pål N526 den 23 nov 2012, 12:16, redigert 1 gang totalt.