Nu er alt meget bedre....
Moderator: Moderatorer
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
...det blir lavere motstand for eksosen, slik at grunnladetrykket synker såvidt det er når man monterer det.
eller??
...blir enda verre hvis en slenger på batteribøy vil jeg tru..

eller??

...blir enda verre hvis en slenger på batteribøy vil jeg tru..
Sist redigert av Rune N35 den 01 aug 2003, 10:28, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Anders N95
- 1.2 bar
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Men er det så lurt å øke trykket og ikke gjøre noe mer ?
Slik jeg har forstått det så vil temperaturen øke ganske heftig, ved økt trykk, dette må man kompensere for med mere bensin og eller, intercoolere. Med større eksosanlegg vil motstanden bli mindre som igjen bidrar til å få ned temperaturen. Vann innsprut eller vann påsprut er også 2 muligheter. Det blir jo også sagt her i forumet at for å få en ønsket effekt må APC en modifiserst, jeg synest at det hørest mere fornuftig ut, for da vil bilen få mere bensin samtidig som trykket økes. Men så har vi en del steg hos forhandlere som er ganske godt gjennomtengte, og jeg synest at disse burde vurderes, før man modder ihjel kjærra si. Men jeg er overhodet ingen ekspert og rettelser mottas med åpent sinn
Slik jeg har forstått det så vil temperaturen øke ganske heftig, ved økt trykk, dette må man kompensere for med mere bensin og eller, intercoolere. Med større eksosanlegg vil motstanden bli mindre som igjen bidrar til å få ned temperaturen. Vann innsprut eller vann påsprut er også 2 muligheter. Det blir jo også sagt her i forumet at for å få en ønsket effekt må APC en modifiserst, jeg synest at det hørest mere fornuftig ut, for da vil bilen få mere bensin samtidig som trykket økes. Men så har vi en del steg hos forhandlere som er ganske godt gjennomtengte, og jeg synest at disse burde vurderes, før man modder ihjel kjærra si. Men jeg er overhodet ingen ekspert og rettelser mottas med åpent sinn

Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
- Anders N95
- 1.2 bar
Eksosanlegg er allerede innkjøpt og montert og bilen min er gammal og grå så jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hva som eventuelt vil skje med den!frkristiansen skrev:Men er det så lurt å øke trykket og ikke gjøre noe mer ?

Vørterøl og svisker!!
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
APC justerer kun turbotrykket, ikke noe med bensinen. Apc modifiserer vi for å få et høyere trykk enn det den har mulighet til å gi originalt.frkristiansen skrev:Det blir jo også sagt her i forumet at for å få en ønsket effekt må APC en modifiserst, jeg synest at det hørest mere fornuftig ut, for da vil bilen få mere bensin samtidig som trykket økes.
For å kunne gjøre noe med bensinen må du ha et chip som skal inn i "bensinboksen"
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Anders N95
- 1.2 bar
Ja er klar over detta, men må du ikke stille trykket noe jæklig opp før du må ty til bensinchip o.l?? Noen tall på det?Kristian N70 skrev:APC justerer kun turbotrykket, ikke noe med bensinen. Apc modifiserer vi for å få et høyere trykk enn det den har mulighet til å gi originalt.frkristiansen skrev:Det blir jo også sagt her i forumet at for å få en ønsket effekt må APC en modifiserst, jeg synest at det hørest mere fornuftig ut, for da vil bilen få mere bensin samtidig som trykket økes.
For å kunne gjøre noe med bensinen må du ha et chip som skal inn i "bensinboksen"
Vørterøl og svisker!!
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Innsugsmanifoilen er det du skal montere den på.
Det går jo alt en slange derfra og inn i kupeen til den originale måleren. Ta en kikk bak instrumentet, så kan du koble deg inn der. Obs ikke bøll med slangene til cruise kontrollen om du har det..
Det går jo alt en slange derfra og inn i kupeen til den originale måleren. Ta en kikk bak instrumentet, så kan du koble deg inn der. Obs ikke bøll med slangene til cruise kontrollen om du har det..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Anders N95
- 1.2 bar
??....Børre N17 skrev:Innsugsmanifoilen er det du skal montere den på.

Er nok ikke no cruisekontroll her nei..Kjører T-8 vrak!
Vørterøl og svisker!!
[Kristian N70 skrev:]APC justerer kun turbotrykket, ikke noe med bensinen. Apc modifiserer vi for å få et høyere trykk enn det den har mulighet til å gi originalt.
For å kunne gjøre noe med bensinen må du ha et chip som skal inn i "bensinboksen.
[/quote]
Jeg har altid trodd at APC fungerte ved å sanse på knakkingen i motoren, ved knakking vil den prøve å sprøyte inn mere bensin for å få ned tempen, vis ikke dette går vil den kutte turbo trykket, er dette feil ?
Og knakking opstår ikke det når du får for høy temperatur slik at teningen blir feil?
Eg trudde eg trudde, men som de sa jeg bryr meg ikke om hva som skjer med kjerre. vel lykke til og kjør ikke for langt vekk hjemmefra. 
For å kunne gjøre noe med bensinen må du ha et chip som skal inn i "bensinboksen.
[/quote]
Jeg har altid trodd at APC fungerte ved å sanse på knakkingen i motoren, ved knakking vil den prøve å sprøyte inn mere bensin for å få ned tempen, vis ikke dette går vil den kutte turbo trykket, er dette feil ?
Og knakking opstår ikke det når du får for høy temperatur slik at teningen blir feil?

- frkristiansen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt: