Veivhusventilasjon med større kapasitet er plaster på et brukket bein, det er ikke den som er roten til problemet, men den avhjelper det, ja. Vel og merke hvis den er byttet tidlig i motorens levetid, og hvis oljeskift er gjort hyppig.janpfo skrev:Men er det bare veivhus ventilasjonen som feiler på 9-5? Er visst ikke store summen å kjøpe oppgraderingskit, og da forsvinner vel denne feilen?
Kjørelengde på en Saab 9-5
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Hmmm, tenkte å få skaffet meg bil før jeg kjører opp om en måned, men kan se ut som om det blir vanskelig. Virker som om det er russisk rulett å kjøpe Saab 9-3/9-5 med veivhusventilasjonsproblemet.Ingvar N629 skrev:Veivhusventilasjon med større kapasitet er plaster på et brukket bein, det er ikke den som er roten til problemet, men den avhjelper det, ja. Vel og merke hvis den er byttet tidlig i motorens levetid, og hvis oljeskift er gjort hyppig.janpfo skrev:Men er det bare veivhus ventilasjonen som feiler på 9-5? Er visst ikke store summen å kjøpe oppgraderingskit, og da forsvinner vel denne feilen?
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
EdHunter N815 skrev:Når du oppgir vedlikeholdsutgifter vil det vel strengt tatt være mye mer logisk å oppgi årlig kjørelengde enn å komme med total kjørelengde. Jeg har fort 15 000 +/- i rene deleutgifter på 9-5en i året, og da skifter jeg alt selv. Men til gjengjeld kjører jeg også 40-50 000 km også.Stalfa skrev:Fra spøk til revolver. Min bil har omtrent 150k km på telleren og jeg regner vel med ca 5k nok/år i "ekstra" utgifter.
Da får jeg gjort alt på verkstedet.
Det er et poeng. Jeg kjører omtrent 10k km i året. Og årlig service kommer i tillegg til beløpet nevnt over.
Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33227759
Denne så meget pen ut, men litt usikker på prisen. Står 50k på Finn og 77k i beskrivelsen. Hvordan tror dere det er med oil sludge på en bil der motoren er byttet? Er jo lav km og.
Denne så meget pen ut, men litt usikker på prisen. Står 50k på Finn og 77k i beskrivelsen. Hvordan tror dere det er med oil sludge på en bil der motoren er byttet? Er jo lav km og.
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Pen farge!janpfo skrev:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33227759
Denne så meget pen ut, men litt usikker på prisen. Står 50k på Finn og 77k i beskrivelsen. Hvordan tror dere det er med oil sludge på en bil der motoren er byttet? Er jo lav km og.

Stusset på "originale" 250 hk da. Er det ikke 230 hk fram til 2002? Stusser også litt på at turbo er skiftet da Aero turboen vel skal være rimelig holdbar? Kan jo være at trimmen på 320 hk er litt amatørmessig som har gjort at motor og turbo har tatt kveld. Ellers er jo prisen veldig fin på 50k (hvis den gjelder) hvis det ikke er mye annet galt med bilen. Lite info om andre ting som foringer, dempere, rust osv.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
320 hk på en original Aeromotor, det er russisk rullett, det! 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Helt ærlig, er det bare å gi opp å finne en bra 9-5 til maks 50k?
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
I og med ny motor og turbo, er det ikke sikkert bilen er helt på trynet så fremt du kjører originalt effekt-uttak? Man bør vel uansett se og prøve den.
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Stod feil i annonsen, den koster 77 000,- og er egentlig uaktuelt å kjøpe en så dyr førstegangsbil til en nyoppkjørt fører.
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Helt orginal er den da ikke.Ingvar N629 skrev:320 hk på en original Aeromotor, det er russisk rullett, det!
Stage 1 turbo og litt annet småsnacks er montert.
Men bilen selges med orginal programvare. 230 hk. Ny motor, ny turbo, ny clutch, nye bremser.
Og det følger med boks som skal gi 320 hk ifølge BSR. Men da bortfaller motorgarantien.
Så dette er noe kjøperen velger selv.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Annonsen er forsåvidt riktig. Den lave prisen var med gammel motor, den høye med ny motor, ny turbo og ny clutch.janpfo skrev:Stod feil i annonsen, den koster 77 000,- og er egentlig uaktuelt å kjøpe en så dyr førstegangsbil til en nyoppkjørt fører.
Nå er motoren byttet og det er den høye prisen som gjelder.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Oil sludge tok knekken på motoren og turbo.audun-eg N228 skrev:Kan jo være at trimmen på 320 hk er litt amatørmessig som har gjort at motor og turbo har tatt kveld.
Trimmen er ikke montert enda.

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
320 hester på orginale stempler == russisk rullett...
320 BSR hester er i allfall godkjent russisk rulett med 6 kuler i tønnen...
320 BSR hester er i allfall godkjent russisk rulett med 6 kuler i tønnen...

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Kjørelengde på en Saab 9-5
Jeg prøver faktisk å selge denne bilen!Paradigm N558 skrev:320 hester på orginale stempler == russisk rullett...
320 BSR hester er i allfall godkjent russisk rulett med 6 kuler i tønnen...
Og jeg har forklart tidligere at motoren er ny, og at det er gjort ting med den.
Så istedenfor å skrive slik du gjør kan du heller ringe så skal jeg forklare hva som er gjort.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.