Du gjør det HELT FEIL! (bil/motor relatert)
Moderator: Moderatorer
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Du gjør det HELT FEIL! (bil/motor relatert)
Enig med EdHunter her.
Det er jo 2 års prøvetid på sertifikatet, er vel kanskje det Gandulf sikter til.
Det er jo 2 års prøvetid på sertifikatet, er vel kanskje det Gandulf sikter til.
25 Year anniversary of Saab 9000
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Nej.. var ikke det men er lett å få panikk i en slik situasjon. Må innrømme at jeg ble litt skremt, tenkte lite rasjonelt der og daEndre88 N1527 skrev:Å stikke av etter å ha kresja i gjerde va nokk ikkje de luraste du gjorde![]()
Håper at du tar til vett beholder 9000èn

Nei er ganske sikker på at den blir solgt, har gjort myyyyye med den, og er altfor mye som må gjøres for å få den bra. Er møkka lei av å skru nå

EDhunter:
Huffda, jeg som hadde et lite håp om å få beholde lappen

Det er lett å være etterpåklok; jeg skulle jo selvfølgelig parkert bilen og ringt på for å gjøre opp, men der og da ble jeg skremt og stakk bare av

Jaja, gjort er gjort, får håpe på det beste. Finnes det mulighet for at jeg kan få omgjort en evt. inndragelse til større bot, da med begrunnelse at jeg har få eller ingen muligheter til å få skyss hos famile siden de bor på landet, og jeg har skole og jobb jeg virkelig har behov for bilen i?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Nei, det er av opplagte grunner ikke mulig å "kjøpe seg fri" fra en inndragelse. Jeg snakket selv med politiadvokaten om dette da jeg mistet lappen, og det eneste du kan gjøre er å få redusert inndragningstiden litt (vanligvis max 1 måned) ved å søke om å få den tilbake og begrunne søknaden godt. Den eneste begrunnelsen som er brukbar er vel egentlig at du uten lappen kommer til å miste jobb, dumpe ut av skolen, eller lignende. Det hjelper ikke at om du ikke liker å ta buss, at det tar lenger tid enn å kjøre bil, at du må stå opp umenneskelig tidlig osv osv; finnes det overhodet noe kollektivtilbud du kan bruke uten å komme for sent hver dag kan du bare glemme å søke.Gandulf N1535 skrev:Jaja, gjort er gjort, får håpe på det beste. Finnes det mulighet for at jeg kan få omgjort en evt. inndragelse til større bot, da med begrunnelse at jeg har få eller ingen muligheter til å få skyss hos famile siden de bor på landet, og jeg har skole og jobb jeg virkelig har behov for bilen i?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Ja da er jo saken biff..EdHunter N815 skrev:Nei, det er av opplagte grunner ikke mulig å "kjøpe seg fri" fra en inndragelse. Jeg snakket selv med politiadvokaten om dette da jeg mistet lappen, og det eneste du kan gjøre er å få redusert inndragningstiden litt (vanligvis max 1 måned) ved å søke om å få den tilbake og begrunne søknaden godt. Den eneste begrunnelsen som er brukbar er vel egentlig at du uten lappen kommer til å miste jobb, dumpe ut av skolen, eller lignende. Det hjelper ikke at om du ikke liker å ta buss, at det tar lenger tid enn å kjøre bil, at du må stå opp umenneskelig tidlig osv osv; finnes det overhodet noe kollektivtilbud du kan bruke uten å komme for sent hver dag kan du bare glemme å søke.

Mtp. hva kompisen min fikk for slik opplagt tullkjøring så håper jeg da inderlig på max 3 mnd

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Tipper 3 mnd i utgangspunktet ja, med mindre du da har prikker i førerkortet. I så fall er satsene følgende;
1-4 prikker: 3 mnd ekstra inndragningstid
5- prikker: 5 mnd ekstra inndragningstid
Dette kommer altså i tillegg til den opprinnelige tiden, helt uavhengig av hva saken gjelder og hvor lang tid du i utgangspunktet får.
Jeg fikk i utgangspunktet også 3 mnd for 89 i 60-sone, men pga. 2 prikker fra to og et halvt år tilbake fikk jeg 6 mnd totalt.
1-4 prikker: 3 mnd ekstra inndragningstid
5- prikker: 5 mnd ekstra inndragningstid
Dette kommer altså i tillegg til den opprinnelige tiden, helt uavhengig av hva saken gjelder og hvor lang tid du i utgangspunktet får.
Jeg fikk i utgangspunktet også 3 mnd for 89 i 60-sone, men pga. 2 prikker fra to og et halvt år tilbake fikk jeg 6 mnd totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Huff huff! Eneste boten jeg har fått er for å kjøre mot innkjøring forbudt skilt, såvdit jeg vet fikk jeg ingen prikk for dette, eller tar jeg feil?
EDIT: etter litt googling kom jeg fram til dette:
"Overtredelser som medfører prikkbelastning er brudd på fartsbestemmelsene, kjøring i strid med rødt lys, ulovlig forbikjøring og overtredelse av vikepliktsregler. Kjøring i strid med andre trafikkskilt som for eksempel «innkjøring forbudt» vil således ikke medføre prikkbelastning" heter det i brevet fra Politidirektoratet [...]
Kilde: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article75421.ece
EDIT: etter litt googling kom jeg fram til dette:
"Overtredelser som medfører prikkbelastning er brudd på fartsbestemmelsene, kjøring i strid med rødt lys, ulovlig forbikjøring og overtredelse av vikepliktsregler. Kjøring i strid med andre trafikkskilt som for eksempel «innkjøring forbudt» vil således ikke medføre prikkbelastning" heter det i brevet fra Politidirektoratet [...]
Kilde: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article75421.ece
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Jeg har ikke tenkt å tro noe som helst om straffa, har du kjørt på en slik måte så får du vel sansynligvis den straffen "du fortjener" (i følge onkel stat)
Men, det som skremmer meg (og dette sier jeg ikke for å være frekk) men det er jo at du rett og slett stakk av etter en slik episode, det var jo tross alt bare et gjerde.. hva hadde du gjort om du hadde truffet et lekende barn der i veikanten?
Du trenger ikke svare på den, for jeg mener på ingen måte å henge deg ut eller noe!! Men sier det rett og slett fordi vi noen og enhver kansje av og til bør tenke oss litt om og faktisk tenke gjennom hvordan vi selv eventuelt vil reagere om vi kommer ut for en ulykke.
Selv hadde jeg en krasj når jeg var 18-19 der jeg kjørte rett inn i en Mazda 323 sedan pga uoppmerksomhet, på et blunk så var den omgjort til en combicupe
I allefall, dette var på vei hjem fra skolen og ei som gikk i paralellklassen min brukte å sitte på ettersom hun kom fra samme plass som meg. Jeg tenkte i allefall delvis urasjonelt når dette skjedde, jeg hengte meg opp i hvordan det gikk med han jeg kjørte inn i (en eldre mann), han hadde nok også delvis fått litt sjokk for det var omtrent umulig å få noe som helst utav ham, heldigvis så gikk det bra med ham da men jeg fikk meg et lite sjokk etter noen minutter for da først oppdaget jeg at hun som satt på hos meg hadde gått i frontruta så den var knust. Hun hadde ikke sagt noe som helst og kom ut av bilen så jeg så jo at hun var på beina, alikevel så var det utrolig flaut at jeg faktisk omtrent hadde oversett hvordan det gikk med henne
Det gikk heldigvis bra med henne også og hun lærte seg å bruke sikkerhetsselen den harde veien...
Poenget mitt er at man faktisk bør tenke seg om med jevne mellomrom slik at man kansje kan forberede seg litt på hva man skal gjøre om man selv kommer ut for en ulykke eller evt kansje kommer midt i noen annens ulykke etter veien.
Men, det som skremmer meg (og dette sier jeg ikke for å være frekk) men det er jo at du rett og slett stakk av etter en slik episode, det var jo tross alt bare et gjerde.. hva hadde du gjort om du hadde truffet et lekende barn der i veikanten?
Du trenger ikke svare på den, for jeg mener på ingen måte å henge deg ut eller noe!! Men sier det rett og slett fordi vi noen og enhver kansje av og til bør tenke oss litt om og faktisk tenke gjennom hvordan vi selv eventuelt vil reagere om vi kommer ut for en ulykke.
Selv hadde jeg en krasj når jeg var 18-19 der jeg kjørte rett inn i en Mazda 323 sedan pga uoppmerksomhet, på et blunk så var den omgjort til en combicupe

Poenget mitt er at man faktisk bør tenke seg om med jevne mellomrom slik at man kansje kan forberede seg litt på hva man skal gjøre om man selv kommer ut for en ulykke eller evt kansje kommer midt i noen annens ulykke etter veien.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Jepp, jeg ser den Tor og jeg er overhodet ikke bitter for at jeg straffes, det er på sin rett ved slike overtredelser. Har aldri vært ute for noe slik før så det var litt skremmende at jeg reagerte slikt
Om jeg skal forsøke å finne noen grunn til at jeg handlet slik, så kan nok gjengen med ungdommer på busstoppet som bivånet dette være medvirkende til at jeg følte meg som en komplett idiot, og bare ville stikke av og heller komme tilbake senere.
Jeg hadde også vært hos legen like før og tatt flere blodprøver (5 fulle glass), og har følt meg svimmel i hele dag..
Uansett årsak så var det feil å stikke av, og jeg tror (og håper) at jeg har lært det på den harde måten, desverre

Om jeg skal forsøke å finne noen grunn til at jeg handlet slik, så kan nok gjengen med ungdommer på busstoppet som bivånet dette være medvirkende til at jeg følte meg som en komplett idiot, og bare ville stikke av og heller komme tilbake senere.
Jeg hadde også vært hos legen like før og tatt flere blodprøver (5 fulle glass), og har følt meg svimmel i hele dag..
Uansett årsak så var det feil å stikke av, og jeg tror (og håper) at jeg har lært det på den harde måten, desverre

- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
I og med at hele skadeepisoden nå er overstått, og jeg er rimelig sikker på at du kommer til å opptre ansvarsfullt og hele pakka neste gang det eventuelt skjer noe (hvem vet, kanskje vi kritikere hadde reagert på en annen måte enn vi sitter her i godstolen og ser for oss at vi hadde), så kan jeg bare si lykke til med hele rettsgangen, får håpe du får så mild straff som overhodet mulig! har du noen gromme deler på 9000 du selger separat eller?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Jo takk takk.
Idag har jeg vært hos fornærmede og snakket litt om gjerdet. Han vil selvfølgelig ha det så pent som mulig, og da frykter jeg det blir så dyrt som mulig også
Han skal få en takstmann til å se på det, og så får jeg beskjed.
Gjerdet det er snakk om er type grønt flettet nettinggjerde, hvor mellom 5-8m var strukket og må byttes. 2-3 jernstolper var bøyd og må også byttes.
Gromme deler.. hmm skal vi se
ikke noe jeg kommer på i farta, men jeg har ganske så mye liggende, bl.a. topp, div. B202 motordeler, lykter, speil, sportsratt og rattnav, komplett pakningssats til topp og manifold, vindusheiser, brytere +++
Idag har jeg vært hos fornærmede og snakket litt om gjerdet. Han vil selvfølgelig ha det så pent som mulig, og da frykter jeg det blir så dyrt som mulig også

Gjerdet det er snakk om er type grønt flettet nettinggjerde, hvor mellom 5-8m var strukket og må byttes. 2-3 jernstolper var bøyd og må også byttes.
Gromme deler.. hmm skal vi se

- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
PM angående pakningssatsGandulf N1535 skrev:Jo takk takk.
Idag har jeg vært hos fornærmede og snakket litt om gjerdet. Han vil selvfølgelig ha det så pent som mulig, og da frykter jeg det blir så dyrt som mulig ogsåHan skal få en takstmann til å se på det, og så får jeg beskjed.
Gromme deler.. hmm skal vi seikke noe jeg kommer på i farta, men jeg har ganske så mye liggende, bl.a. topp, div. B202 motordeler, lykter, speil, sportsratt og rattnav, komplett pakningssats til topp og manifold, vindusheiser, brytere +++

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- rolfi
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
her er noe som ihvertfall ikke er formildende...Gandulf N1535 skrev: Jeg hadde også vært hos legen like før og tatt flere blodprøver (5 fulle glass), og har følt meg svimmel i hele dag..
føler du deg svimmel, skal du heller ikke føre motorvogn. risikoen for at noe sånt vil komme frem, er og stor hvis det blir lagt frem

vil uansett si lykke til med saken, håper det ordner seg
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
Rolfi skrev:her er noe som ihvertfall ikke er formildende...Gandulf N1535 skrev: Jeg hadde også vært hos legen like før og tatt flere blodprøver (5 fulle glass), og har følt meg svimmel i hele dag..
føler du deg svimmel, skal du heller ikke føre motorvogn. risikoen for at noe sånt vil komme frem, er og stor hvis det blir lagt frem
vil uansett si lykke til med saken, håper det ordner seg
Hmm, betjenten mente at det ikke var lurt å utdype dette så veldig, så han skrev bare at jeg var uvel og følte meg svimmel. Håper jeg ikke dreit (enda mer) på draget nå

- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Jeg glemmer aldri disse katalogen vi fikk i posten på nittitallet. Arngren var tingen
http://www.arngren.net/porsche.html

http://www.arngren.net/porsche.html
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim