Motorbytte.9000.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 30 des 2007, 22:19

Saabvidar.N.871 skrev: Ja i etterklopskapens navn helt enig ,men motor gikk som sagt veldig fint tidliger.kjørte den fra sverige og hit opp ca 100 mil uten problem,Har ikke byttet en ledning på motor eller bil.Flyttet over trintonicjernen,så den har jo vært koblet opp mot motor tidligere,kan man bruke tritonicjernen fra (i) motor da???Får ingen feil bare oljelampe.

Mvh
saabvidar
dette gikk fort synes jeg! du har den vel på veien hvert øyeblikk nå.

Og det heter GIN tonic, ikke trin tonic ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2007, 22:32

Saabvidar.N.871 skrev: Ja i etterklopskapens navn helt enig ,men motor gikk som sagt veldig fint tidliger.kjørte den fra sverige og hit opp ca 100 mil uten problem,Har ikke byttet en ledning på motor eller bil.Flyttet over trintonicjernen,så den har jo vært koblet opp mot motor tidligere,kan man bruke tritonicjernen fra (i) motor da???Får ingen feil bare oljelampe.

Mvh
saabvidar
Om jeg tolker deg riktig nå, så bruker du motornettet fra en M94 turbo fram til den store, runde kontakta, og M96 ledningsnett derifra? Kan jo være en fordel å flytte ledningsnettet fra M96 over på turbomotoren...

Trionicboksen må være fra turboen ja, den andre har ikke programvare som passer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 30 des 2007, 22:58

Heisann
Helt riktig som du sier, men kontakten er ikke rund (avlang grå )som ligger foran abs/tritinocboksen i akvariet.mente også at man ikke kunne bruke tritonicboksen fra (i) motor.Jeg gikk over ledningsnettet på 94 turbo kontra 96(i),De er helt like, målte og skjekket fant ikke noen som ikke er der på 96 modellen.så hvorfor bytte tenkte jeg da?skal prøve en dieselvask i morgen har litt troen på dritt ja.vedr følere tempføler i bakkant på motorblokk.en føler mot akvariet mitt på motor???.en i bakkant framme på motor???med skrue på.
Mvh
saabvidar

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 30 des 2007, 23:13

Edward N812 skrev:
Saabvidar.N.871 skrev: Ja i etterklopskapens navn helt enig ,men motor gikk som sagt veldig fint tidliger.kjørte den fra sverige og hit opp ca 100 mil uten problem,Har ikke byttet en ledning på motor eller bil.Flyttet over trintonicjernen,så den har jo vært koblet opp mot motor tidligere,kan man bruke tritonicjernen fra (i) motor da???Får ingen feil bare oljelampe.

Mvh
saabvidar
dette gikk fort synes jeg! du har den vel på veien hvert øyeblikk nå.

Og det heter GIN tonic, ikke trin tonic ;)
Fort syns du! jeg syns det tok lang tid jeg,men det er jaggu mye og huske på.og GIN tonic da hadde det vel gått 14 dager minst. men man lærte mye.
Man må ha inne plass.og utstyr.og masse tålmodighet.var så lur og kjøpe meg en boks med farga strips,div farger 10.på biltema så jeg merka alt mot hverandre.Drivaksler er like ytre men ikke indre.Servopumpe er større feste på (i)kontra turbo,men har løse foringer på motorfeste.så bruk hammer.Forskjellige fester på Acc.Radiator er like,byttet høyre feste fra ett hull til to hull.Gearoverføring er lik.Elektrisk er likt.
Ellers så har jeg ikke rørt clutc ennå,må finne en grei måte og lufte der.Har lest om div måter.
Mvh
saabvidar

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2007, 23:27

Så du er sikker på at ledningsnettene er like da?

Er i allefall endel skiller på de to årsmodellene, f.eks så er det kjørekomputeren som bestemmer når vifta skal gå på M96, den får signal fra motortempsignalet i Trionic mens på M94 så er det temperatursensoren i radiatoren...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 31 des 2007, 00:31

Tor N12 skrev:Så du er sikker på at ledningsnettene er like da?

Er i allefall endel skiller på de to årsmodellene, f.eks så er det kjørekomputeren som bestemmer når vifta skal gå på M96, den får signal fra motortempsignalet i Trionic mens på M94 så er det temperatursensoren i radiatoren...
Den kjøper jeg ikke helt Thor N12.Jeg også reagerte på at det ikke var føler på radiator på 94 mod min.for på 92.i min så er det føler på radiator men ikke på 94 eller 96.så en plass må den føle så ergo i fra tritonic.store kjørcomputer på begge.
.
Mvh
saabvidar

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 31 des 2007, 00:42

Ja du må for all del ikke stole på han som har komplette verkstedbøker med elskjema..... :roll:

Er ikke snakk om kjørekomputeren (den med klokke), men den i speedometeret. (EDU) Tempsignalet går via der på de nye...
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 des 2007, 00:59

Morten N88 skrev:Tempsignalet går via der på de nye...
...og når vifta di starter på kald motor så er det vel noe som ikke stemmer... er du heldig så er det en sammenheng, og du har hatt fullt oljetrykk hele tida.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 31 des 2007, 01:07

Morten N88 skrev:Ja du må for all del ikke stole på han som har komplette verkstedbøker med elskjema..... :roll:

Er ikke snakk om kjørekomputeren (den med klokke), men den i speedometeret. (EDU) Tempsignalet går via der på de nye...
Les Hva folk skriver.er helt enig at de sitter med viten og bøker.Men han sier sensor fra radiator.FINNES IKKE sensor på min radiator hverken på 94 eller 96.Mens på min 92 er det sensor på radiator.Når man har sensor på radiator styrer den kjølevifta,mens uten sensor på radiator styres den av føler på motor via gin-tonic.eller??
Mvh
saabvidar

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 31 des 2007, 01:14

Ingvar N629 skrev:
Morten N88 skrev:Tempsignalet går via der på de nye...
...og når vifta di starter på kald motor så er det vel noe som ikke stemmer... er du heldig så er det en sammenheng, og du har hatt fullt oljetrykk hele tida.
Ja mulig det Ingvar.Men tanken min var når vifta starta så tenkte jeg at jeg hadde jeg luft i systemet og vannet/frostvæske ikke hadde fylt opp systemet helt.for etterfylte 2 liter og vifta ga seg.Syns det er mye elektronic som skal stemme overens, men artig og prøve og feile.vedr de følere jeg nevnte tidligere hva er hvem?
Mvh.
saabvidar

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 des 2007, 01:27

Saabvidar.N.871 skrev:for etterfylte 2 liter og vifta ga seg
Ja da blir det noe annet... du får prøve med diesel, motoren har iallfall ikke vondt av det, tvert imot.

Du har tempføler til trionic (med eller uten gin :biggrin: ) i toppen, skrudd gjennom innsuget mellom 2. og 3. innsugsrør. Tempføler for tempmåleren sitter i termostathuset, iallfall gjør den det på de eldre, men tror det gjelder alle med T5. Men Tor retter meg nok der om jeg tar feil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 des 2007, 02:06

Tempfølerem for Trionicen sitter i enden av toppen, rett ved termostathuset.

Sikker på at den donorbilen din ikke er en M95 da? For M94 har i allefall føler til vifta i radiatoren... (men mulig de skiftet under modellåret? )Vifta begynner uansett ikke å gå om du har luft i systemet på 9k så noe rart er det i allefall hos deg..

Mvh Tor (fortsatt uten H) N12
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 31 des 2007, 02:15

Ingvar N629 skrev:
Saabvidar.N.871 skrev:for etterfylte 2 liter og vifta ga seg
Ja da blir det noe annet... du får prøve med diesel, motoren har iallfall ikke vondt av det, tvert imot.

Du har tempføler til trionic (med eller uten gin :biggrin: ) i toppen, skrudd gjennom innsuget mellom 2. og 3. innsugsrør. Tempføler for tempmåleren sitter i termostathuset, iallfall gjør den det på de eldre, men tror det gjelder alle med T5. Men Tor retter meg nok der om jeg tar feil.
Vel siste i kveld
Har en føler i motorblokka ikke toppen,mellom 2-3 innsug ,en ledning.Har en føler i motorblokka,ikke toppen på enden av motor mot gear/clutsh.Har en føler? i mot gear/clutsh på forsiden,med skrue på feste.ingen i temphus,gammeltype det tror jeg? Skal prøve diesel i morgen ja.Leste mik med parafin/olje.vet ikke om det er like bra.prøvde diesel rens på en 85 Audi tidligere fungerte 100.% ventiler blei stille.
Mvh
Saabvidar

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 des 2007, 02:29

Sjekk om det ikke står M95 på lappen i motorrommet på delebilen du for i følge skjema så skal M94 ha den runde 24polskontakten mot akvariet, men er jo som sagt mulig de skiftet under modellåret.

Når det gjelder tempsensorer så er den som sitter på innsuget mellom 2 og 3 sylinder tepføleren for kjøleveska som går til Trionic, den som sitter på enden av toppen mot motor og gir er til tempmåleren i innstrumentet.
Så sitter det en på trykkrører, den er forteller trionicen om tempen på innsugingslufta.
Den som sitter i forkant på blokka er veivakselgiveren.


Mvh Tor (fortsatt uten H) N12
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 31 des 2007, 02:38

Tor N12 skrev:Tempfølerem for Trionicen sitter i enden av toppen, rett ved termostathuset.

Sikker på at den donorbilen din ikke er en M95 da? For M94 har i allefall føler til vifta i radiatoren... (men mulig de skiftet under modellåret? )Vifta begynner uansett ikke å gå om du har luft i systemet på 9k så noe rart er det i allefall hos deg..

Mvh Tor (fortsatt uten H) N12
Hei Tor uten HHHHH
Ja noe rart er det alltid.det er jo det som er så spennende.finner nok ut av det .94.Mars. er bilen.vedr luft så tenkte jeg at det blei varmt der før termostat åpnet?vet it men en tanke?

Godnatt
Mvh
saabvidar

Svar