Ingvar: lurt! Det skal jeg prøve.
LeonLatex: de to siste gangene jeg har sjekket har det luktet bensin, i tillegg holder jeg ekstremt godt øye med kjølevannstanden. Kan ikke si den har sunket en eneste millimeter de siste to dagene. Har kjørt litt på den tiden. Ellers er olje og kjølevæske finfin.
STATUS - et gjennombrudd?:
Jeg byttet plassering på dyse 1 og 2, alstå den som satt i 1'ern der det ikke ble fuktig byttet plass med 2'ern som satt på den sylinderen (altå sylinder 2) der det ble fuktig. Litt banning trengtes for å få ut dysene og bytte plassering, men det gikk bra.
Jeg skrur skiten ihop og vrir om nøkkelen. Bilen høres akkurat lik ut, som forventet. SÅ sjekker jeg plugger og stempel:'
det er fortsatt bensinfukt i sylinder nummer 2 (på plugg og stempel)! Det vil altså si at det ikke er noe galt med dysene i og med at feilen ikke følger dysen.
Da er følgende komponenter utelukket som skyldige (for nye lesere):
- dyser
- plugger
- tennkassett
- toppakning (ganske sikker)
Hva står da igjen?
- ledningsnett
- hjerne
Noe mer?
9K går urent-fukt på plugg og stempel
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: 9K går urent-fukt på plugg og stempel
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9000CS M95 - solgt
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Ja...Saabfan skrev: Hva står da igjen?
- ledningsnett
- hjerne
Noe mer?
Har du sjekka at det ikke har sprukket en sylinderforing på 2'ern? Det kan også være toppen din. Og det er ikke alltid sprekker i topp og sylinderforinger oppdages med trykktest. Det har jeg banna og sverta for mye til over problemet til å kunne benekte.
Som sagt fra meg tidligere i svar ca 2-3 innlegg tilbake så synes jeg det er rart med to ting som peker mot den samme diagnoe(r). Bilen går urent, og det er veske i sylinder nr 2 som ikke er olje eller bensin. Det sitter jeg igjen med kun et svar. Det må være en sprekk ett sted. Om det er sprekk i toppen så trenger ikke denne å være ned i sylinder. Det kan være i innsugskanalen også. Hadde sprekken vært feks før innsugsmanifold så er jo sjangsen stor for at både 1-3-4-2 også ville hatt veske i seg. Er sprekkene små nok kan motoren gå tilnærmet normalt om den er kald, men gå surere jo varmere den er fordi godset utvider seg og det er mer bevegewlse i varmt gods enn kaldt. Om det er oljeutslipp i vannet eller omvendt så kan dette også være så lite at det ikke syns før etter lang tid.
Og en annen ting... hva gjør deg så sikker på at det ikke er toppakningen? Har du tatt den opp for å se. I svært få og sjeldne tilfeller kan den lekke vann inn i sylinder, men ikke trykk ut i vannet.
Om jeg var deg så ville jeg tatt av motoren toppen og sjekka alt fra sylinderforing og toppakning visuelt, granska det nøye til topp. Når du da sjekker toppen og sylinderforing ville jeg ha fylt den med fluriserende veske/la det renne gjennom og sjekka med ei fluoriserende lampe i et mørkt rom. Alternativt prøvd en annen topp som du vet er i orden.
Som en oppsumering.
Som jeg kan forstå dette så kan ikke problemet ligge utenfor innsugsmanifolden. Da ville flere sylindere bli fylt med kondens/veske. Du sier selv at det ikke er bensin eller oljelukt, så det må være vann, og dette vannet må komme fra ett sted som skal være lukket for forbrenningskammeret som slettes ikke skal ha vanninntak bortsett fra om du har vann innsprut. Så hvis du da legger sammen:
"Det må være innenfor manifold" + "det virkelig er vann" = "toppakning, sprekk i topp, sprekk i sylinderforing".
Jeg svarer deg nå på de opplysningene du har oppgitt gjennom hele tråden. Jeg har lest det meste, men ikke alt, og noe er også bare skumlest.
Lykke til.
Edt:
Nå så jeg at du skreiv at det luktet bensin. Når du kjenner på vesken som lukter bensin (gni den mellom fingerne) har den da samme konsistens som bensin. Fordamper det på fingerne dine.
Om det virkelig er bensin vil det jo si at den forbrenner dårlig eller ikke i det heletatt så sylinder 2 blir druknet . Har du tatt ut pluggen og sjekket at det er optimal gnist til enhver tid på 2'ern. Lurt å sjekke/sammenligne med en annen plugg ute samtidig.
OGså et skudd litt i blinde. Hvordan er jording mellom blokk og karrosseri/batteri?

M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
- Saabfan
- 2.0 bar
Har nettopp sjekket om det er brudd i ledningene etter den nummereringen mellom DI og hjerne som Ingvar la ut på denne tråden (side 3 tror jeg). Det er kontakt mellom alle, mulitmeteret peip høyt og klart på mellom alle punkter!
Bare hjernen igjen da?!
Det kommer tydeligvis bensin i nr. 2, er det mulig at det kommer for mye?
For øvrig mener pictogrammet i dashen at jeg har bakdøra åpen når jeg legger i revers! Drittelektronikk!
Bare hjernen igjen da?!
Det kommer tydeligvis bensin i nr. 2, er det mulig at det kommer for mye?
For øvrig mener pictogrammet i dashen at jeg har bakdøra åpen når jeg legger i revers! Drittelektronikk!
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Saabfan
- 2.0 bar
Status per idag:
Det er tennkassetten(e) det var noe galt med i 2 sylinder! Men i og med at sannsynligheten for at dette skal skje med to (!) tennkassetter på samme sylinder + at Tor sin kassett funket bra kvelden før (kassett nr to altså), betyr det at jeg har en eller annen elektronisk (?) feil som spiser tennkassetter.
Bare å komme med tips på hva det kan være!
Skal kjøre 5000 km til Nord-Finland via Nordkapp og til Oslo igjen, så bilen må funke bra en stund fremover.
Det er tennkassetten(e) det var noe galt med i 2 sylinder! Men i og med at sannsynligheten for at dette skal skje med to (!) tennkassetter på samme sylinder + at Tor sin kassett funket bra kvelden før (kassett nr to altså), betyr det at jeg har en eller annen elektronisk (?) feil som spiser tennkassetter.
Bare å komme med tips på hva det kan være!
Skal kjøre 5000 km til Nord-Finland via Nordkapp og til Oslo igjen, så bilen må funke bra en stund fremover.
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt