Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 20 mar 2009, 11:36
Andreas N1194 skrev:Du kan rense tomgangsmotoren, det vil hjelpe! Jeg hadde tomgang på mellom 1000 og 1500 da jeg kjørte oppover fra Sverige selv, men langt under det du har nå, hehe

hvor sitter denne da andreas?

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 20 mar 2009, 12:31
Edward N812 skrev:Andreas N1194 skrev:Du kan rense tomgangsmotoren, det vil hjelpe! Jeg hadde tomgang på mellom 1000 og 1500 da jeg kjørte oppover fra Sverige selv, men langt under det du har nå, hehe

hvor sitter denne da andreas?

Den sitter her : (bildet er hentet fra tidligere i tråden)

-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 20 mar 2009, 12:38
Takk!

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 20 mar 2009, 12:46
Eirik N396 skrev:Edward N812 skrev:
hvor sitter denne da andreas?

Den sitter her : (bildet er hentet fra tidligere i tråden)
Det var det jeg mente shø

MEN Martin, du har ikke en sånn en da, den der er omtrent 1000 år gammel, din er mer strømlinjeformet og kanskje 1/3 så stor

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 20 mar 2009, 12:52
Andreas N1194 skrev:Eirik N396 skrev:
Den sitter her : (bildet er hentet fra tidligere i tråden)
Det var det jeg mente shø

MEN Martin, du har ikke en sånn en da, den der er omtrent 1000 år gammel, din er mer strømlinjeformet og kanskje 1/3 så stor

Hæ? Som jeg skrev er jo det bildet av nettopp martins motor. Og den typen tomgangsmotor er da ikke så gammel, den var da ihvertfall i bruk i 88

-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 20 mar 2009, 12:58
Det der er min motor andreas

Men hvordan rengjør jeg denne? Bare gå amok med WD-40 og spraye ut all dritten?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 20 mar 2009, 12:58
Eirik N396 skrev:Andreas N1194 skrev:Eirik N396 skrev:
Den sitter her : (bildet er hentet fra tidligere i tråden)
Det var det jeg mente shø

MEN Martin, du har ikke en sånn en da, den der er omtrent 1000 år gammel, din er mer strømlinjeformet og kanskje 1/3 så stor

Hæ? Som jeg skrev er jo det bildet av nettopp martins motor. Og den typen tomgangsmotor er da ikke så gammel, den var da ihvertfall i bruk i 88

Stemmer, my mistake! 91-tomgangsmotoren min er det som er 1/3 så stor. Men grunnen til at jeg blander er jo at jeg har brukt et tilsvarende bilde i min egen tråd og at jeg i mitt hobby-dyslektiske hode leste at du hadde hentet den ut derfra (antok at det var derfor Edward lurte sånn, tror han fant et tilsvarende bilde og fortalte meg det i min tråd

). Innimellom så går det litt fort i svingene når man skal gjøre flere ting på jobb

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 20 mar 2009, 13:00
Hehe, går greit det
Men ja, bare og gå amok med wd-40 og for og få rengjort inni der?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 20 mar 2009, 13:02
Rambraut N1491 skrev:Det der er min motor andreas

Men hvordan rengjør jeg denne? Bare gå amok med WD-40 og spraye ut all dritten?
Om du er litt forsiktig kan du jo grovrengjøre med trykkluft, så tørke over med ei fille evt børste etterpå?
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 20 mar 2009, 13:04
Andreas N1194 skrev:Rambraut N1491 skrev:Det der er min motor andreas

Men hvordan rengjør jeg denne? Bare gå amok med WD-40 og spraye ut all dritten?
Om du er litt forsiktig kan du jo grovrengjøre med trykkluft, så tørke over med ei fille evt børste etterpå?
Hm, har ikke trykkluft hjemme akkurat nå, og jeg har et tilfelle av migrene i dag, så jeg får ikke kjøre bil enda pga. tablettene jeg tok for en time siden

Men skal jeg åpne denne, eller skal den være lukket?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 20 mar 2009, 13:47
Hmm, jaja. Nå starter ikke bilen igjen. Skulle prøve en annen Coil, med samme resultat - for høy tomgang. Satte tilbake til den andre, og vips, nå går ikke startern rundt lengre.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 20 mar 2009, 13:56
Rambraut N1491 skrev:Hmm, jaja. Nå starter ikke bilen igjen. Skulle prøve en annen Coil, med samme resultat - for høy tomgang. Satte tilbake til den andre, og vips, nå går ikke startern rundt lengre.

Starteren går ikke rundt når du har bytta coilen? Det hørtes da merkelig ut.. Noen ledninger du har glemt å koble til eller som har hoppa av?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 20 mar 2009, 13:58
Gandulf N1535 skrev:Rambraut N1491 skrev:Hmm, jaja. Nå starter ikke bilen igjen. Skulle prøve en annen Coil, med samme resultat - for høy tomgang. Satte tilbake til den andre, og vips, nå går ikke startern rundt lengre.

Starteren går ikke rundt når du har bytta coilen? Det hørtes da merkelig ut.. Noen ledninger du har glemt å koble til eller som har hoppa av?
Ja, det er like merkelig som det høres ut.
Nei, har sjekka og dobbelsjekka nå... alle ledninger inn til starter er på plass, samt. de til coil. Det klikker i startern, men den går ikke rundt.. rart.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 20 mar 2009, 14:08
Slik hadde jeg det en gang på min bil, da tror jeg faktisk det var lite strøm på batteriet eller noe slikt. Koblet til startkabler og den startet lett som bare det! Prøv å lad batteriet en stund.
Har også hørt om at det kan være noe som kiler seg i starteren (eller noe i den duren). Prøv å kakke litt i den et par ganger og forsøk igjen.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 20 mar 2009, 14:31
sjekk også at kabelskoene over batteriet er tilstrekkelig fast, og at det ikke er irr på polene

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero