Problemer ved gasspådrag, og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Problemer ved gasspådrag, og900

Legg inn av iden » 11 aug 2006, 15:40

Ja, da har motoren min klart å by på nye problemer..
Sist gang ville den ikke starte, og nå har den plutselig funnet ut at den ikke vil dra på turtall, altså fra 2000-3000o/min så begynner den å fuske, uansett gir.

Dette kom nå plutselig, ikke lagt merke til det før heller.
Når jeg altså gir på for å komme opp i fart begynner bilen å jukke noe jævlig og jeg må inn med clutchen, gi mer gass og så krypkjøre i fart slik at jeg kan gire..

Trodde først dette kunne ha noe med varmen og luftfuktighet å gjøre, men det er jo også litt rart siden jeg ikke har opplevd det før nå.
Luftmengdemåleren er ikke helt riktig innstilt, men jeg har jo ikke hatt noe problemer med det før heller.

Begynner å bli ganske fortvilet, den andre bilen min er for salg og jeg skal ha denne som bruksbil, men den går jo plutselig ikke som den skal.
Og selvfølgelig så regner det som bare h*** nå..

Kan noen komme med noe heftige tips på hva dette kan være? :/
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 aug 2006, 19:42

Dåligt med tändning när du börjar få ladetryck?
Troligen nått med tändningen!
Hade du DI på din?
Du kan få låna å testa min om du ringer mig!
Du har Pm!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Hansi N624
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 03 feb 2006, 21:19
Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)

Legg inn av Hansi N624 » 11 aug 2006, 19:46

Det er faktisk EZK (tenningssystem fra 9000i) på bilen.

Han som bygde om bilen brukte det og det har alltid fungert kjempefint selv om det kanskje ikke er det vanligste tenningssystemet på en og900 T16. Så hvis du skal prøve å bytte noen tenninggsdeler så vær oppmerksom på at tenningsforsterker og lignenede ikke er lik de vanlige turbo utgavene.
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 11 aug 2006, 19:58

Plugger og øvrige tenningsdeler bør vel sjekkes først...!

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 11 aug 2006, 20:13

gikk over det som var av tenningsdeler, og det virker ikke som den har problem med å tenne, ruser jeg den på tomgang så høres den helt flott ut og fusker ikke i det hele tatt, så dette er kun når motoren er i gir og skal dra bilen..

fordelerlokk, og rotor ser flott ut, sjekket nettopp for fukt osv.. og pluggene er jo bare noen uker gamle..

Saab900STCR:
men ja, jeg får antakeligvis dårlig tenning når jeg får ladetrykk, har den først begynt å fuske, så sliter jeg skikkelig med å få den opp i litt fart, var ute å testa i stad, og måtte ta 2-3 forsøk på å komme meg opp den lille bakken inn til gårdsplassen..

jeg har en teori om at det kanskje kan være noe med bensintilførselen, synes bensinpumpa lager mye lyd.. mer enn normalt..
men jeg aner uansett ikke, jeg har ikke peiling egentlig, slike ting kan jeg nada om og det gjør meg frusrtert.. hvordan jeg skal få fikset eller i det hele tatt klare å finne problemet veit jeg heller ikke, og verksted er uaktuelt siden jeg er dønn blakk..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 aug 2006, 23:42

Høres ut som den ikke får nok bensin for meg....
Ta av bensinslangen og stapp den i et litermål, så tvangskjører du pumpa 30 sek og ser hvor mye den leverer.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 12 aug 2006, 00:26

TT N12 skrev:Høres ut som den ikke får nok bensin for meg....
Ta av bensinslangen og stapp den i et litermål, så tvangskjører du pumpa 30 sek og ser hvor mye den leverer.
ja, jeg har en følelse av det jeg også, pumpa uler veldig igrunn.. mer enn den skal gjøre tror jeg.. har hørt noe av den samme lyden i motorrommet, men den gir seg etter at jeg har gitt gass, så det kan jo være så mangt, men pumpa uler ihvertfall, så antakeligvis så er den på siste verset..
Alex her på forumet var innom og så på den, så jeg skal låne ei pumpe av ham og teste. Håper egentlig det er den som er feilen, så slipper jeg å rote mer med feilsøk, selv om ei ny pumpe fort koster litt..

åssen er forresten pumpa fra biltema? funker vel helt greit det? for det er bare 500kr..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 13 aug 2006, 11:13

Høres ut som pumpa, ja. Jeg fikk tilsvarende trøbbel på tur nordpå. Det var riktignok bare en slange nedi tanken der som var morken, men jeg byttet nå likevel til ny pumpe.

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 13 aug 2006, 12:23

jeg håper det er pumpa ja, for da slipper jeg å knote mer med det..
har en ekstra 3bars BTR liggende, tilbakeslagsventil og Alexander kommer med ei pumpe i dag jeg får prøve, så vi får krysse alle fingre her altså! :)
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 aug 2006, 17:50

jeg lukter et tendingsproblem, men hvem som veit.. du kan ha gnist selv om det er overledning i fordeler..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 13 aug 2006, 18:39

tja, jeg kan jo bytte kabler også da.. men har jo nye plugger, byttet fordelerlokk og rotor lissom.. såh..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 aug 2006, 19:11

iden skrev:tja, jeg kan jo bytte kabler også da.. men har jo nye plugger, byttet fordelerlokk og rotor lissom.. såh..
jaok... beklager.. så ikke det. men får håpe at det er bensinpumpa/BTR da:)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 13 aug 2006, 21:23

okei, jeg har funnet en veldig sterk kandidat til feil, heh..
fikk låne ei pumpe av Alex her på forumet da, tok ut den gamle, og så at her manglet noe.
Den dingsen som er helt nederst på pumpa, aner ikke hva den kalles, men jeg navngir den "innsuget".
Denne lå igjen nedi tanken, og da feil vei.

Altså slik:
Bilde

Derfor vil jeg tro at dette er feilen, for når jeg da har gitt gass, så har "innsuget" blitt sugd opp mot pumpa og så tettet bensintilførselen.

Slik skal den egentlig være:
Bilde

Uansett så tok jeg å bytta til den pumpa jeg fikk låne av Alex, men nå starter ikke bilen, antar da at den ikke får bensin i det hele tatt.
Enten funker ikke den pumpa(selv om den lager lyd), eller så kan det være at noe tetter..

Har uansett tatt et bilde for å se om noen veit om jeg har koblet +/- riktig..
Bilde

Men det hadde ihvertfall vært fint om noen kunne ha kommet med en bekreftelse på at dette er problemet da :)
Uansett, skal bytte tilbake i morgen og bytte til det som står på pumpa fra Alex..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 aug 2006, 21:27

Fremgang er det vel.. Selv om regnet er her :wink: hehe

Når pumpa går, funker den etter all sansynlighet.. Det som kan være er jo at det er en "forstoppelse" et sted :lol: hehe

Går pumpa har du koblet pluss og minus riktig..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 14 aug 2006, 10:52

Går pumpa har du koblet pluss og minus riktig..
Når vi hodt på med einars bil før Rudskogen var vårt siste problem at pluss og minus var koblet feil - pumpa gikk da, men leverte ikke bensin.

Prøv å løse litt ved filter eller rail og se om det kommer bensin når pumpa går...
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Svar