I forbindelse med dynamohavari (se teknisk) måtte jeg i jobbsammenheng ut på veien med leiebil. Eneste bilen Avis på Hamar hadde ledig var en Toyota Corolla med automatgir. OK tenkte jeg med åpent sinn, hvorfor ikke. Førsteinntrykket var ikke verst, kvikk og fin på førstegir. Myk og fin i girskiftene. Så ut på E6en og ivei mot Gjøvik. Noe blikkbokslyd og dekkromling var til å holde ut, jeg skulle ikke ha bilen lenge. Men det ble verre: ut i forbikjøringsfeltet og forsøk på å runde en trailer ga skrekkopplevelsen, her var det ikke mye å hente

Ble ikke stort bedre med kickdown, bare mer turtall liksom. Det tok laaang tid før trailern var i bakspeilet. Nå skjønner jeg hvorfor det blir kø når 2. bilen er en Corolla. Før Gjøvik var nådd savna jeg Saaben skikkelig! Turen hjem til Hamar, 6 mil, tok aldri slutt, dårlig sittekomfort også.
Herregud, slike biler vil sentrale politikere premiere med det nye avgiftssystemet. Jeg er skremt.
Ny dynamo ble med iver og glød skrudd på plass i gammelbilen samme kveld. Dagen etter ut igjen. Aaah. Stø på veien, bare godlyd fra motorrommet i kupeen, sittekomfort og nok power 80-120. Ikke tvil om vinneren av testen, til tross for 18 års aldersforskjell og mangel på airbager. Blir ikke Corolla igjen på meg, nei.
TBiel, Hamar