Hei!
Jeg hadde problemer med at det kom luft inn i kjølesystemet på min 9000, og planslipte derfor toppen samt ventiler, byttet pakning, ventiltetninger, bolter, vannpumpe og tilogmed kork på ekspansjonstsank i håp om at problemet skulle forsvinne. Det var noe bedre en stund, men nå er problemet fortsatt like ille.
Det skapes et høyt lufttrykk i kjølesystemet som resulterer i at vannet bobler / blir presset opp av lokket på ekspansjonstanken. Det er ikke vann i olje, olje i vann eller vann i eksos.
Det virker også som om det dannes vanndamp i kupeen når jeg har på varmeapparatet, noe som resulterer i kraftig dogging på vinduer. Men dette avtar ettersom motoren blir varm.
Dette er dog ikke det største problemet.
Etter jeg hadde fått sammen motoren igjen så har den gått noe ujevnt på tomgang, ikke mye, men nok til at du ser "viseren" på turtelleren beveger seg bittelitt under 1k rpm. samt at du kjenner at bilen "rykker" litt på tomgang. Den har også fått et utrolig stort bensinforbruk, kjørecomputeren viser at den bruker 1.7 - 1.8L på vanlig bykjøring, og 1.5L ved kjøring på motorvei over lengere tid. Detter stemmer også i forhold til hvor ofte jeg må fylle. Dette blir jo åpenbart veldig veldig dyrt for meg i lengden, ettersom jeg er avhengig av bil til jobb hver dag.
Hva kan dette komme av ? Kan dette forårsakes av at kammene og veiv muligens kan ha stått noen få milimeter fra sitt øvre dødpunkt ? Ettersom det kun ble tatt med øyemål.
Det ble også byttet tennplugger til noen NGK plugger jeg ikke husker betegnelsen på i farten. De ble i allefall kjøpt på torshov.
Det virker også som om bilen "bremser" litt (merkbart) av seg selv når jeg triller uten å ha clutchen inne. Kjenner at bremsene forran er kokvarme nesten uansett hvor langt jeg har kjørt, men dette er vel kanskje normalt ?
Turboen lader heller ikke som den skal.
Avhenger liksom litt på bilens "humør" om den går bra, eller om den går som en dass. Er liksom enten, eller.
Setter UTROLIG stor pris på svar og tips om hva jeg burde gjøre.
På forhånd takk!
Mvh
Ole Fredrik
Utrolig høyt bensinforbruk
Moderator: Moderatorer
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Sted: Drammen
Utrolig høyt bensinforbruk
Sist redigert av Fredrik N707 den 23 sep 2006, 09:52, redigert 4 ganger totalt.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
sjanse for at kanskje bremseskivene er noe galt med og gir motstand når du kjører , noe som gir et realt H****** med forbruk av bensin...
er bare et lite tips å få sjekka..
btw.. er det orginal potte på bilen? om den er 3" eller lignende så kan dette sinke turbotrykket på en måte, eller har du åpen dump?
er bare et lite tips å få sjekka..

btw.. er det orginal potte på bilen? om den er 3" eller lignende så kan dette sinke turbotrykket på en måte, eller har du åpen dump?
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
Er det eksos i vannet? dette kan måles på et verksted.
Bremsene skal ikke bli veldig varme ved normal kjøring, høres ut som du bør overhale calippere... (triller bilen lett i fri?, snurrer hjulene lett hvis du jekker opp bilen?, hvordan er hjullagerene?)
Rar gange kan godt være feil kamming, å ta dette på Øyemål kan lett gå gæærnt!
Når du har tatt av og deretter satt på toppen så er det mange kontakter og ting som skal monteres riktig, nesten umulig å sette fingeren på hva som er feil.
Ta med bilen på Speedparts den 30, eller på Motorsenteret den 27 (se under Øst) så er det lettere å hjelpe deg.
Petter
Bremsene skal ikke bli veldig varme ved normal kjøring, høres ut som du bør overhale calippere... (triller bilen lett i fri?, snurrer hjulene lett hvis du jekker opp bilen?, hvordan er hjullagerene?)
Rar gange kan godt være feil kamming, å ta dette på Øyemål kan lett gå gæærnt!
Når du har tatt av og deretter satt på toppen så er det mange kontakter og ting som skal monteres riktig, nesten umulig å sette fingeren på hva som er feil.
Ta med bilen på Speedparts den 30, eller på Motorsenteret den 27 (se under Øst) så er det lettere å hjelpe deg.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226