Blårøyk og svi lukt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Blårøyk og svi lukt

Legg inn av Vector_95 » 04 okt 2006, 16:27

IIIIK noe har skjedd , men gudene vet hva...

Skulle starte opp min kjære Vector i dag, og la merke til at det kom VELDIG mye røyk, det visste seg at fargen på røyken var sånn blå - lilla, og det stinket svidd... sÅ jeg hadde ikke noe annet valg enn å ringe Naf for veihjelp og inntauing på nærmeste saab forhandler....

Hva KAN dette være?? uææææ ?? :(
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 04 okt 2006, 16:31

Troligen en gåen turbo eller toppackning.
Men det kan vara så illa att det är stempel haveri.
:(
Lider med dig!!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 04 okt 2006, 16:50

Oki... shit...er det vanlig at turboen ryker da? Kan det ha noe med event chip og gjøre? Nå skal det sies at bilen har gått 308 tusen ca da
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 04 okt 2006, 16:54

Oki tusen takk for alle gode svar og støtte erklæringer..:) Jeg får vel bare tusle meg ned på saab i morgen og høre tenker jeg ...Må i øyeblikket kjøre dama sin A-4 gitt..;)
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 04 okt 2006, 19:16

IIIIIIIIIIIIIIIk 10 tusen kr for å få ny turbo...og da er ikke arbeidet kommet i gang enda...DYYRT!!! *hylgrine*
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 okt 2006, 19:24

Sjekk på http://www.speedpartsnorway.no/. Der har de bytteturboer ned i 5 500, rabatt kommer vel i tillegg? Kommer litt ann på hva slags turbo du skal ha.

Få noen andre enn til SAAB og skifte den turboen, da kommer du unna med 1 / 2 av arbeidsprisen tenker jeg. Hvis du ikke skifter den sjøl da :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 okt 2006, 19:28

Er vel noen i klubben fra Molde-traktene som kan bytte en turbo????
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 okt 2006, 19:57

Kjøp Haynesboka til 9-5 (regner med det finnes) og det verktøyet du trenger og forsøk selv! Dette trenger man absolutt ikke å være en erfaren mekaniker for å løse! Blir det problemer har du forumet!

Våg og ta utfordringen, det gjorde jeg da girkassa på 900'n min røyk, og det er nok den utfordringen jeg har lært mest av i hele mitt liv :D

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 04 okt 2006, 21:17

Nja...ehhe..spørs...Redd for at det blir det enda dyrere..Da jeg var innom verkstedet nå i tidligere i kveld så hadde de begynt å plukke den ned gitt :O.. Men skulle gjerne ha lært meg det å mekke bil ja :D
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 05 okt 2006, 17:20

Du hadde klart det, med litt elbow grease, haynes, saabturboclub.net og "ring en venn"-muligheten!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 07 okt 2006, 09:37

Audun N346 skrev:Du hadde klart det, med litt elbow grease, haynes, saabturboclub.net og "ring en venn"-muligheten!
Så sant så sant.

"Du trenger to ting. CRC 556 og teip. Går det ikke rundt, men skal gjøre det, bruk 556. Går det rundt og ikke skal gjøre det, bruk teip" :D
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Svar