Spenne opp clutch ved slavesylinderbytte...!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Spenne opp clutch ved slavesylinderbytte...!

Legg inn av Griffin N430 » 26 okt 2006, 18:54

Noen som har et godt tips på hvordan man skal få spent opp clutchen slik at man får ut slavesylinderen? Problemet er at den lekker, slik at det er null motstand på clutchpedalen, så da får man ikke pumpet slik at man får mellom distanseringen....!
:?


Kanskje prøve å lufte å håpe på litt motstand på pedalen?

Gjelder og900

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 okt 2006, 19:32

Om jeg forstod riktig vil du spenne opp trykkplata. Jeg gjorde dette med en nabo, og det gikk greit. Da vi skulle ha den ut, skulle vi riktignok bytte denne, så vi kappet den med vinkelsliper ;)

Men da vi skulle ha i den nye, brukte jeg en spesiell hammer til å bøye en "solstråle" om gangen, samtidig som Eliah la en lampettledning innunder. Slik jobbet vi oss rundt hele driten, og satte inn den nye! :)
Vi har altså ikke demontert på denne måten, men det burde vel bli omtrent det samme. Om du kommer til da :roll:

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 26 okt 2006, 20:59

Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn. :)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 27 okt 2006, 08:02

bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn. :)
Bra, eller bruk orginalverktøy (vet om en som har...)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 27 okt 2006, 14:56

hvis du ikke er så fryktelig langt unna saabverkstedet, så kan du sikkert låne der.. vi har laga oss et slikt verktøy selv.. ser ut som en gigantisk skiftnøkken som det er en krok litt oppå skaftet.. den kroken hekter vi i en av de åpningene rundt trykkplata, og gaffelhodet rundt lageret og DRAR til..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 27 okt 2006, 17:02

bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn. :)
Den var genial...! Må prøves! :wink:

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 27 okt 2006, 23:01

E fekk låne originalredskap hos Stensgård, det va veldig lettvindt!
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 30 des 2007, 23:03

bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn. :)
Fant denne når jeg lette etter tips, men er det noen som kan forklare denne litt annerledes, eller i beste fall tegnet et bilde? Jeg leser den om og om igjen, men jeg skjønner den fortsatt ikke. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 30 des 2007, 23:47

heinrich skrev:
bjarne n654 skrev:Du kan ta et skrujern mellom trykkplaten og svinghjulet. Legg en 8mm mutter mellom og skru 8mm bolten et par gjenger inn i svinghjulet, hold bolten med en fastnøkkel og skru mutteren utover. Dette gjør du tre plasser, da har du spent opp fjæra slik at bremserøret går inn. :)
Fant denne når jeg lette etter tips, men er det noen som kan forklare denne litt annerledes, eller i beste fall tegnet et bilde? Jeg leser den om og om igjen, men jeg skjønner den fortsatt ikke. :)
Skal ta noen bilder i morgen.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 31 des 2007, 12:27

Kjempeflott, tusen takk! :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 31 des 2007, 20:06

Bilde

Nå er clutchen spent opp og klar til å sette inn bremserøyret.

Bilde

Så ta ut clutch og sylinder i lag.

Bilde
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 01 jan 2008, 11:59

Som et tips, så får en kjøpt det verktøyet på Saab som skal inn der du har satt inn bremserøret. Koster nesten ikkenoe, og paser perfekt hver gang. :-) Det finne to forskjellige, en liten ring og en stor.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 01 jan 2008, 16:21

Som Børre skriver, dette er et must!

Den lille ringen passer perfekt til Sachs 228 clutchen også :D

Jeg pleier å fjerne splintene i svinghjulet, det letter lobben betraktelig! :D Du kan evt. bruke bor eller umbraco-nøkler til sentreringen senere...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 01 jan 2008, 17:26

Tusen hjerterlig takk for bildene! Det gjør jobben min mye lettere! :) Takk for tipset om verktøyet også, jeg får stikke innom en gang til saab og høre.. :)


Godt nyttår!
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 01 jan 2008, 17:53

Børre N17 skrev:Som et tips, så får en kjøpt det verktøyet på Saab som skal inn der du har satt inn bremserøret. Koster nesten ikkenoe, og paser perfekt hver gang. :-) Det finne to forskjellige, en liten ring og en stor.
Hei børre.. Husker du om jeg skal ha den store eller lille ringen til bilen min?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar