Fixe små rustskader
Moderator: Moderatorer
Fixe små rustskader
Har fått noen tilfeller av overflaterust på en skjerm... hvordan går jeg frem for å fikse det?
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Dette kan sikkert folk på forumet her bedre enn meg. Men ja, vanlig sandpapir. Start med ett middels grovt papir, så med ett litt finere, så kan du ta finishen med ett veldig finkornet papir 
Men lakkeringen er ofte litt mer knotete for ett pent resultat.
Bruker ofte å bli for mye lakk, så det begynner å renne av igjen. Da blir det ikke pent. Må også lakkere i flere omganger, men det står vel også på lakkboksen

Men lakkeringen er ofte litt mer knotete for ett pent resultat.
Bruker ofte å bli for mye lakk, så det begynner å renne av igjen. Da blir det ikke pent. Må også lakkere i flere omganger, men det står vel også på lakkboksen

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Overflaterust ja:)
Fine greier NOT
Letteste er jo om du har et bilde da.. Så vi kan se litt..
Men du må pusse ned skikkelig, enten med en punktsandblåser, rondellskive ellerno bra no
Så må du ha det helt reint.
Deretter må du maskere rundt, og grunne litt. Grunninga flyr ikke så mye, men når du skal lakkere kommer lakkstøvet til å legge seg over bilen din hvis du ikke er forsiktig og sånn. VIktig!
Husker ikke helt om du skal våtslipe etter du har grunna. Men jeg tror det.
Men etter det må du jo lakke da.. Små tynne strøk fra forskjellige vinkler, og deretter klarlakk.
Fine greier NOT

Letteste er jo om du har et bilde da.. Så vi kan se litt..
Men du må pusse ned skikkelig, enten med en punktsandblåser, rondellskive ellerno bra no

Deretter må du maskere rundt, og grunne litt. Grunninga flyr ikke så mye, men når du skal lakkere kommer lakkstøvet til å legge seg over bilen din hvis du ikke er forsiktig og sånn. VIktig!
Husker ikke helt om du skal våtslipe etter du har grunna. Men jeg tror det.
Men etter det må du jo lakke da.. Små tynne strøk fra forskjellige vinkler, og deretter klarlakk.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Hei.
Framgangsmåte:
1: Fjærn all rust.... slip ned til bart metall.
2: Bruk kjemikalier til å fjærne siste rest av rust (feks Ferrobet)
3: Legg på grunning (masker rundt)
4: Fjærn maskeringa, slip ned grunninga (slik at det ikke er kanter etter maskeringa) men ikke slip igjenom grunninga.
5: Hvis det har bitt en forsenkning der rusta har vært så kan du gjerne legge i litt sparkel og slipe til dette.
6:Legg fyller og våtslip denne så alt er glatt. (kjenn med fingrene)
7: Lakk uten å maskere (men unngå unødig lakkstøv)
8: Bruk en skikkelig poleringsmaskin og rubb med vannløslig rubbing til alt er gjevnt (lakken må ha herda skikkelig før du rubber).
9: Poler.
10: Ta deg den siste øllen fra kassa, snu kassa og sett for å nyte synet av ett vellykket resultat
Dette er den beste metoden for å få det bra på, men det er endel jobb samt at man skal kunne det man driver med for å få det bra....
Framgangsmåte:
1: Fjærn all rust.... slip ned til bart metall.
2: Bruk kjemikalier til å fjærne siste rest av rust (feks Ferrobet)
3: Legg på grunning (masker rundt)
4: Fjærn maskeringa, slip ned grunninga (slik at det ikke er kanter etter maskeringa) men ikke slip igjenom grunninga.
5: Hvis det har bitt en forsenkning der rusta har vært så kan du gjerne legge i litt sparkel og slipe til dette.
6:Legg fyller og våtslip denne så alt er glatt. (kjenn med fingrene)
7: Lakk uten å maskere (men unngå unødig lakkstøv)
8: Bruk en skikkelig poleringsmaskin og rubb med vannløslig rubbing til alt er gjevnt (lakken må ha herda skikkelig før du rubber).
9: Poler.
10: Ta deg den siste øllen fra kassa, snu kassa og sett for å nyte synet av ett vellykket resultat

Dette er den beste metoden for å få det bra på, men det er endel jobb samt at man skal kunne det man driver med for å få det bra....
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Overflaterust er forholdsvis umulig å få bort som all annen rust . Greia er egentlig bare hvor god du er til å utsette det før det kommer igjen .
Det Surbotaab sier er bra , men for alle del , hopp bukk over sånn biltema driiiiiiiit og lignende . 1komponent er også fyfy , 2 komponent er bra
. Rusta slipes med negerk*se , ikke sandpapir eller noe annet , eventuelt punktsandblåser , men den hadde jeg vært veldig forsiktig med. Plata strekker seg på null komma svisj. Da må du til å krympe og herje med plata og da har det plutselig blitt et stort prosjekt
Og ikke kjenn kun med fingre når du har sparklet etc , det skal kjennes med hele håndflata
Noe annet som er bra er fettlister , kanskje ikke såå pent , men genialt på hjulbuer . Tectyl i hue og ræva er også viktig.
Sikkert noe jeg har glemt .
Lykke til
Menne kom med bilder a, spennende å se
Det Surbotaab sier er bra , men for alle del , hopp bukk over sånn biltema driiiiiiiit og lignende . 1komponent er også fyfy , 2 komponent er bra


Og ikke kjenn kun med fingre når du har sparklet etc , det skal kjennes med hele håndflata

Noe annet som er bra er fettlister , kanskje ikke såå pent , men genialt på hjulbuer . Tectyl i hue og ræva er også viktig.
Sikkert noe jeg har glemt .
Lykke til
Menne kom med bilder a, spennende å se

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition