Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Glevi-900S
- 1.2 bar

- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Legg inn
av Glevi-900S » 09 feb 2007, 19:48
Hei
Jeg har fått for meg at det "bare" er å skifte stempler, staker, veiv og styrbox, også har man pluteselig en 2.3i.
Noen som har andre formeninger? er alle andre specs like på disse sugemotor-alternativene?
Dette er jo deler som ikke koster all verden, så da kan det jo være en aktuell konvertering for en som ikke vil bygge om til turbo
//Glenn Levi
9-5 2,0t SE, -98 mod
Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 09 feb 2007, 21:23
Hmm ja dette har jeg og tenkt på litt... Har lenge tenkt på og lage en tråd for og spør men det har ikkje blitt noke av...
Men det er vel forskjel på toppen og eller?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 09 feb 2007, 21:43
Eller bytte komplett motor?
lettere og billigere!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 09 feb 2007, 22:37
Har ikke dette først og fremst med sylindervolum og gjøre?

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 09 feb 2007, 22:47
Har vel med salgvolum og slaglengde og gjør...
men det er jo et must og bytte sylinderblokka då

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 09 feb 2007, 22:55
Aleks-ander skrev:Har vel med salgvolum og slaglengde og gjør...
men det er jo et must og bytte sylinderblokka då

Tja.. På 9000 motorene er det bare slaglengda (veiva) som skiller,borringa er den samme. Vet ikke om det er likt på 900?
Vil uansett tro det er myye arbeid for lite.. Bedre å skifte hele motoren som Petter sier. Men når det er sagt, hvis 2,3i motoren i 900 og 9000 er like med tanke på bensinforbruk og hvor spreke de er, er det mye arbeid for lite.

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 09 feb 2007, 23:00
Aleks-ander skrev:men det er jo et must og bytte sylinderblokka då

Ikke nødvendig hvis, det går ann å endre volumet uten å endre diameteren på sylinderene, bare bytte veiv, råder og stempler.
F.eks. saab 96 v4 finnes både som 1,5 og 1,7, og disse har akkurat samme sylinderdiameter.
Men nå vet ikke jeg om det er sånn på denne motorene du spørr om da.
-
Glevi-900S
- 1.2 bar

- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Legg inn
av Glevi-900S » 09 feb 2007, 23:02
blokka skal være den samme...
skal i utgangspunktet bare være slaglengde som skiller, og da er det stempler og staker som byttes. Men som nevnt så er vel toppen annerledes mtp kamaksler, og så må det inn en ny styrbox...
Så det ser ut til å bli mye arbeid for lite hk og mer penger enn planlagt.
Men fler innspill er bra. vil gjerne komme til bunns i saken:)
Erfaringer med ng900 130 hk vs 150 hk mottas også med takk, både forbruk og trekkraft!
Har søkt en del på svenskesidene, og der menes det at det er ganske stor skillnad på effekt, og lite på forbruk. og momentet er jo betrakelig bedre.
9-5 2,0t SE, -98 mod
Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 09 feb 2007, 23:08
Hm ja dere har riktig er vist samme boring på motorene..
78.00mm slaglende på 2L og 90.00mm slaglende på 2,3 literen.
Men viss det uannsett er på tide og overhale motoren so koffor ikkje, viss du har tid og penga..
900en min har bare gått 90k km so eg får klare meg med 2L

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 09 feb 2007, 23:38
Jeg har kjørt begge deler og jeg syntes det er lite forskjell på de to motorene. I hverdagssituasjoner er jeg rimelig sikker på at du ikke vil merke forskjell i det hele tatt.
Kjører en 2,3i selv og er for så vidt en grei motor, men jeg syntes ikke den er spesielt sprek av seg. Men sterk er den. Tror nesten jeg skulle ha tatt den i aks med Opelen jeg kjører, betydelig kvikkere motor.
Jeg tror at man heller skal spare litt lenger og sette inn en skikkelig turbomotor i stedet for å "oppgradere" fra 2,0i til 2,3i.... I alle fall mitt tips

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Glevi-900S
- 1.2 bar

- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Legg inn
av Glevi-900S » 10 feb 2007, 00:24
Men noen som vet sikkert om toppen er forkjellig på de to?
Eller er det bare de delene jeg nevnte i første post som er nødvendig for en oppgradering?
9-5 2,0t SE, -98 mod
Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 10 feb 2007, 00:33
Det er i alle fall egne kamaksler på B234I motoren....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 10 feb 2007, 01:14
Glevi-900S skrev:Jeg har fått for meg at det "bare" er å skifte stempler, staker, veiv og styrbox, også har man pluteselig en 2.3i.
Muligens må du ha andra dyser också.
Ellers så er det plankekjøring!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Glevi-900S
- 1.2 bar

- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
Legg inn
av Glevi-900S » 10 feb 2007, 21:01
Hvis man skal tro hjemmesidene til speeparts så skal det ikke skille mellom dysene...
Under Standarddeler->motordeler-> spridare så får man bestillt dyser til 4 cyl I-motor...står ingenting om 2.0 vs 2.3 det... så da er vel dysene de samme da....?

9-5 2,0t SE, -98 mod
Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 10 feb 2007, 21:39
Hvis det er dette som også kalles "insprutningsventil" på svensk så skal det være det samme på i motorene, men naturlig nok andre til Turbo

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99