9-5 2.0 01. Man. Turtall øker når clutchen trykkes inn

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Runerg N860
Innlegg: 17
Registrert: 03 jan 2007, 21:01
Sted: Re

9-5 2.0 01. Man. Turtall øker når clutchen trykkes inn

Legg inn av Runerg N860 » 10 feb 2007, 14:28

Hei.
Når jeg skal gire, så øker turtallet med noen hundre omdreininger når jeg trykker inn clutchen.
Merker det spesielt når turtallet er over 3000 o/min.


Er dette normalt på disse bilene?

Mvh
Rune

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 feb 2007, 14:34

Det er visstnok lagt inn i motorstyringa, altså skal det være sånn...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 10 feb 2007, 16:06

hej :) min å er likens, hørres ut som at du er sein med å sleppe gassen :wink:
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 10 feb 2007, 16:59

Vår er også sånn. Fryktelig irriterende. Er man raskt ute med kløtsjen etter giring rykker det til fordi bilen fremdeles gasser. Teit
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 10 feb 2007, 17:55

Er vel mest for å møte girkassa bedre, men på min bil så var det fryktelig ille, men det ble veldig mye bedre etter jeg skiftet LMM.
Hos Øyhus Motor så sa noe med at det var pga noe med utslippet å gjøre.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Runerg N860
Innlegg: 17
Registrert: 03 jan 2007, 21:01
Sted: Re

Legg inn av Runerg N860 » 10 feb 2007, 18:33

Det er jo snakk om borti 400 omdreininger(etter turtelleren).

Dette er sinnsykt irriterende. Håper det kan gå an å få rettet opp i dette på ett vis.
At luftmengdemåleren skal kunne ha noe å si på dette var jo rart, men er jo verdt ett forsøk. Er tendensen helt borte etter bytte av denne?


Hvor mye øker f.eks turtallet i bilene deres på 3'dje gir på 3000 o/min?
Min øker fra 3000 til 3400 o/min.

Rune

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 10 feb 2007, 19:20

Vel, tja, må se etter litt bedre etter neste gang jeg skal ut, men den stiger en god del fortsatt, for slik skal det visstnok være.
Var ikke slik på den gamle ng900'n jeg hadde.
Men føre jeg skiftet LMM så steg den 6-700 omdreininger. Så ble jo ett skikkelig napp om jeg ikke ventet i flere sekunder føre jeg klutsjet ut.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 10 feb 2007, 20:48

Min stiger vel ikke så mye som 400rpm,men holder seg liksom litt over der du slapp clutchen...... :roll: vis du skjønner hva jeg mener....
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 11 feb 2007, 17:18

Mener å ha lest enplass at T7-motorene er såkalt lavfriksjons-motorer derfor turtallet stiger.Har noe med vekt og masse på stempel og svainghjul++ :o Ingenting å gjøre med,men kan jo være en fordel ved kappkjøring og hyppige girskift 8)
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 11 feb 2007, 19:17

hehe :D
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Svar