Forkj?let Sport Sedan

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Forkjølet Sport Sedan

Legg inn av Aeroild » 09 feb 2004, 08:48

-18 grader i dag.
Åpnet garasjen og startet bilen (har ikke motorvarmer).
I følge bilen var sjåførdøra åpen - lukket i følge meg. Åpning og lukking hjalp ikke.
Rygget ut av garasjen. Etter 10 - 15 sekunder rygging begynte ryggesensoren å pipe som besatt.
Etter 3 min kjøring åpnet og lukket jeg døra på nytt, og "åpen dør"-symbolet forsvant.
Etter 15 min kjøring falt plutselig drivstoffmåleren fra 1/3 tank til tomt og symbolet for lavt drivstoffnivå begynte å lyse. Litt av en bensinsluker!

Håper Saabopelen min har kommet til hektene i ettermiddag... [-o<
(PS: Til bilens forsvar kan jeg nevne at den ble vasket i går. Jeg regnet jo ikke med -18 i dag :shock: )
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 feb 2004, 09:03

Hei..

Jeg vil bare spørre hvilken motor du har i bilen din?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 09 feb 2004, 09:11

Jeg har den som gir mest for pengene, dvs lavtrykksturboen på 150hk.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 feb 2004, 11:15

Akkurat den med ryggesensoren din er nok vatn som har fryst framfor sjølve sensoren alt medan det var bilvask i går på deg. Evt. er då ein klassikar at det er snø/slaps som legg seg i under køyring.

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 09 feb 2004, 12:01

Ja, jeg har vært borti det med snø over sensoren. I tidlig tok jeg meg ikke tid til å se etter, men sjansen for at det var litt is er nok stor.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 feb 2004, 13:47

Går det ikke å slå av ryggesensoren? Bare humbug alt som heter ryggesensor... Ok, grei motor det...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 09 feb 2004, 14:00

Joda, det går an å slå den av, men den er jo fin å ha da...
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 feb 2004, 14:50

Jeg må si at jeg ikke ennå har hatt noe positivt med en ryggesensor... Kjørt biler med sånn ganske mange kilometer/uker og ikke funnet nytte i den..
Styrer med DAB og AUX

seliasse
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 09 des 2003, 01:00
Sted: Lakselv
Kontakt:

Legg inn av seliasse » 09 feb 2004, 15:54

Har du prøvd å rygge? ;)
Stian Eliassen

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Ryggesensor

Legg inn av Orjan N235 » 09 feb 2004, 16:11

Hei, hvis det er greit aa gi en komentar ang. ryggesensor. Personlig har jeg ikke hatt noe problem med snoe. Det som derimot irriterer meg er at denne lyden er den samme som varslinga paa ikke montert sikkerhetsbelte. Dermed hoerer jeg denne lyden hver gang jeg starter opp for saa aa rygge. Den dagen det piper for en sykkel e.l. som ligger rett bak vil jeg sikkert ikke reagere.

Hvordan slaar en saa av RS? Gaar det an aa slaa av varslinga for sikkerhetsbelte ogsaa? Jeg velger aa ikke ta paa meg belte foer etter jeg har rygget ferdig (en skal jo snu seg aa se i kjoereretning), men tar det ALLTID paa etterpaa. Ellers er RS meget praktisk naar en skal rygge seg lengst inn i garasjen/P-plassen

Mvh,
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 feb 2004, 17:11

prøvd å rygge ja... Kjørt endel Opel Vectra, der er det fire forskjellige pipelyder, alt etter hvilket hjørne det er som piper... Blir gal av pipingen, har aldri vært i en situasjon som gjør at jeg har trengt det... Dessuten kjørt endel med henger, da piper den hele tiden.. Er en bryter på ryggesensor på opel ihvertfall..
Styrer med DAB og AUX

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 09 feb 2004, 18:18

Senilplinget til beltet kan programeres bort med Tech2... DET var godt å bli kvitt det.. :lol:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 10 feb 2004, 08:36

Hvis jeg ikke husker helt feil, kan ryggesensoren slås av på 9-3 ved å gå inn på "customize" på SID, finne menyen for ryggesensoren og så deaktivere den. Men 9-5 kan vel kanskje ikke tilpasses på samme måte som nye 9-3?

Ellers ser det ut som om sensoren for drivstoff nivået synger på siste verset. I går ettermiddag (i -5 grader) var alt normalt, men i dag tidlig (i -19) falt nåla på drivstoff-indikatoren flere ganger mot bunn for så å stige igjen. Til slutt traff den "rock bottom" og ble liggende. Staker nok ut kursen mot den lokale Saab forhandleren med det første.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Svar