Bytte av bensinpumpe, 9000-91
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Bytte av bensinpumpe, 9000-91
Må nok bytte bensinpumpe etterhvert, og tok en titt på det idag. Har jo hørt at det er svært lett å knekke tilkoblingene til denne pumpa, og det så jo ikke spesiellt solid ut.Tips ønskes!. Er det f.eks mulig å løfte ut pumpa og bytte pumpeenheten uten å ta av bensinrørene?.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
Samme tilkoblinger som er på cabben (tror jeg), jeg knakk retur-tilkonlingen....
De sitter bare presset ned i hylsa, det er 2 O-ringer som kan gå litt tregt der, fyll opp med 5-56 / WD40 eller noe så går det litt enklere.
Slik så det ut på cabben.

De sitter bare presset ned i hylsa, det er 2 O-ringer som kan gå litt tregt der, fyll opp med 5-56 / WD40 eller noe så går det litt enklere.
Slik så det ut på cabben.

05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Du må vel av med disse koblingene ja. Måtte hvertfall det da jeg byttet. Tror ikke du får beholderen/pumpa nok opp hvis slangene er på.
Er verre å ta de av når det er kaldt ute,siden plasten blir sprøere da. Jeg varma de lett med varmepistol før jeg tok de opp.
Er verre å ta de av når det er kaldt ute,siden plasten blir sprøere da. Jeg varma de lett med varmepistol før jeg tok de opp.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Jua, takk og amen.Freshmaker N237 skrev:Må nok av ja.. Gikk greit på 9000 jeg hadde, men knakk returen på 900`en.. Her gjelder det å være forsiktig og vri rundt uten å bende noen vei, må bare rett opp..
Laurdag skulle eg bytte pumpe på 9k-en også, og sjølvsagt knakk den eine av nipplane (den svarte). Bestilte ny nippel på SAAB, men problemet er at dei berre har ei type, og det er den kvite med kule i botn. Nokon som har forslag til kva en kan gjere med det?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg kjøpte den ene, splittet den og snudde ventilen inni (eller brukte jeg ventilen fra den gamle?) Går å dele med tapetkniv der det ser ut som en kant nesten i enden som går ned mot tanken, inni her er det en løs ventil.. Men denne ventilen sitter på en kort slange, og denne skal det være mulig å kjøpe hos saab med slange og ventil. Har inntrykk av at her er det feil i epc (ifølge delelager hos scanauto) Vet ikke om dette er godt nok forklart, hvis ikke er det bare til å skrike ut..Hjelle, N6 skrev:Jua, takk og amen.Freshmaker N237 skrev:Må nok av ja.. Gikk greit på 9000 jeg hadde, men knakk returen på 900`en.. Her gjelder det å være forsiktig og vri rundt uten å bende noen vei, må bare rett opp..
Laurdag skulle eg bytte pumpe på 9k-en også, og sjølvsagt knakk den eine av nipplane (den svarte). Bestilte ny nippel på SAAB, men problemet er at dei berre har ei type, og det er den kvite med kule i botn. Nokon som har forslag til kva en kan gjere med det?
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Vel, gikk igong med å operere den nye ventilen, med delar ifrå den gamle.
På den gamle gikk det greit å vippe ut ventilen med eit skrujern, men på den nye vart det problem. Der er det tydligvis limt, so eg kappa av toppen med Dremelen, og fila ut resten av innhaldet, akkurat nok til at plasten vart brekt, og det let seg gjere å tvinge ut resten med eit skrujern. En kan sjølvsagt file alt, med eg var ikkje sugen på å file for mykje
Men observerte ingen korte slangar på oppsettet mitt...
So då er det berre å finne ut kva ventil som skal på pumpe og kva som skal på retur. Forbanna som eg var etter det knakk so gløymde eg å notere meg det
Ventilen som eg kjøpte kosta foressten 250 kroner på SAAB, ellers kunne eg få kjøpe korrekt ventil med slange påkopla til ein kostnad på over 1000 spenn.
På den gamle gikk det greit å vippe ut ventilen med eit skrujern, men på den nye vart det problem. Der er det tydligvis limt, so eg kappa av toppen med Dremelen, og fila ut resten av innhaldet, akkurat nok til at plasten vart brekt, og det let seg gjere å tvinge ut resten med eit skrujern. En kan sjølvsagt file alt, med eg var ikkje sugen på å file for mykje

Men observerte ingen korte slangar på oppsettet mitt...
So då er det berre å finne ut kva ventil som skal på pumpe og kva som skal på retur. Forbanna som eg var etter det knakk so gløymde eg å notere meg det

Ventilen som eg kjøpte kosta foressten 250 kroner på SAAB, ellers kunne eg få kjøpe korrekt ventil med slange påkopla til ein kostnad på over 1000 spenn.