Feil på bremsepadalen
Moderator: Moderatorer
Feil på bremsepadalen
Måtte skifte bremseslangene foran å begge sider; de var begynt å bule ut og ville nok tatt kvelden ganske snart hvis ikke noe ble gjort.
Luftet hele bremsesystemet grundig etterpå, og mente jeg fikk ut all luft.
Likevel blir ikke pedalen skikkelig hard, den kan nesten trykkes helt i bunn uten motstand og den blir ikke bedre av å pumpe mye på pedalen. Hadde en kjøretur, og da var det elendige bremser, bremsene tok når pedalen var nesten helt i bunn, men det var ikke slik det skulle.
Får prøve å lufte mer og se om det hjelper.
Men jeg har mistanke om at det er noe annet som er galt. Kan bremse-hovedsylinderen være ødelagt. Har lest at det kunne skje hvis man luftet litt uforsiktig.
Det er ingen lekkasjer i systemet. zHar ikke hatt dette før.
Noen som har opplevd liknende. Hva er feilen?
Luftet hele bremsesystemet grundig etterpå, og mente jeg fikk ut all luft.
Likevel blir ikke pedalen skikkelig hard, den kan nesten trykkes helt i bunn uten motstand og den blir ikke bedre av å pumpe mye på pedalen. Hadde en kjøretur, og da var det elendige bremser, bremsene tok når pedalen var nesten helt i bunn, men det var ikke slik det skulle.
Får prøve å lufte mer og se om det hjelper.
Men jeg har mistanke om at det er noe annet som er galt. Kan bremse-hovedsylinderen være ødelagt. Har lest at det kunne skje hvis man luftet litt uforsiktig.
Det er ingen lekkasjer i systemet. zHar ikke hatt dette før.
Noen som har opplevd liknende. Hva er feilen?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Johan N828 skrev:Er det det spesial verktøyet for og dra fraverandre sylinderen?

Ser forøvrig slik ut.
Nei,jeg har kun verktøy med slange, beholder og tilbakeslagsventil, den som man kobler på luftenippelen for å unngå at det kommer luft inn igjen i systemet. Men da må det jo være en medhjelper til å trykke på pedalen.Eirik N396 skrev:Har du skaffet deg bremseluftingsverktøy? Det gjør jobben mye lettere!
Skjønte ikke helt hvordan man fikk "satt trykk på tanken" som Eirik sier over.
PS
Har trykkluft-kompressor, og vet at man får lufteutstyr som kan kobles til denne, vurderer å kjøpe en slik, men det er så sjelden det brukes at jeg er ikke sikker på om det blir aktuelt.
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Det er enkelt, hvis du ser på bildet som Eirik la link til, du setter den store enden på bremseveske beholderen, og den lille skrur du på ventilen på det nærmeste dekket.Aero1990 skrev: Skjønte ikke helt hvordan man fikk "satt trykk på tanken" som Eirik sier over.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
Mister man lufttrykket i dekket etter denne operasjonen da?P3t3r skrev:Det er enkelt, hvis du ser på bildet som Eirik la link til, du setter den store enden på bremseveske beholderen, og den lille skrur du på ventilen på det nærmeste dekket.Aero1990 skrev: Skjønte ikke helt hvordan man fikk "satt trykk på tanken" som Eirik sier over.
Må i så fall fylles opp igjen etterpå. Meget snodig metode syns jeg. Men det fungerer sikkert.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: