Skal pilen på stempelet peke mot kamkjede eller girkassen?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Skal pilen på stempelet peke mot kamkjede eller girkassen?

Legg inn av turban » 08 mai 2007, 18:56

Blir litt forvirret av et programvare som vi ikke snakker om.

Ifølge "skriften" står det at pilen skal peke mot transmisjonsiden, men ifølge bilde så peker den mot kamkjede.
Hva er riktig?

mvh.
Turban
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 08 mai 2007, 19:13

Pilen skal vell peke mot "fronten" av motoren, altså vekk fra svinghjulet.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 mai 2007, 21:44

er du sikker på det? mener da så sannelig når jeg overhalte at stemplane pekte i mot torpedoveggen, og da snakker vi og 900... Er IKKE sikker på dette, så ikke ta det for gitt..

Mvh. Pål

EDIT: Når jeg fikk tenkt meg litt om så stemmer innlegget over..
Sist redigert av Pål N526 den 08 mai 2007, 22:16, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 08 mai 2007, 21:55

Vi med klassisk modell 900 kjører jo rundt med motoren snudd feil vei, så Datapaal og P3t3r mener det samme.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 08 mai 2007, 22:01

Forklaringen ligger nok i at registet også av og til kalles transmisjon ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 08 mai 2007, 22:02

gjelder forøvrig en 2.0 T5 motor..
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 09 mai 2007, 03:33

Tor N12 skrev:Forklaringen ligger nok i at registet også av og til kalles transmisjon ;)
Enig!
Sätt dom så att pilen pekar mot kamaxelkjedjan du!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 09 mai 2007, 07:11

Eksos ventilene er større en innsugs ventilen, og for meg så stemmer det best at pilen peker mot svinghjulet i og med at det største "ventil sporet" på stempelet da stemmer med eksos ventilene.

ble litt kludrete skrevet, forstå det den som kan.

mvh.
Turban
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2007, 11:01

Som alle andre har skrevet, pila skal peke mot transmisjonssida, som er den sida kamkjedet sitter. Har du bytta råder også, så skal tallene på råden mot eksossida, så om du holder råden med sida med tallene på mot deg, så skal pila peke mot venstre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 09 mai 2007, 11:10

turban skrev:Eksos ventilene er større en innsugs ventilen, og for meg så stemmer det best at pilen peker mot svinghjulet i og med at det største "ventil sporet" på stempelet da stemmer med eksos ventilene.

ble litt kludrete skrevet, forstå det den som kan.

mvh.
Turban
Jeg kan! :D Da kan sikkert andre også.... :wink: Generelt sett så er merking av stempel utført sånn at pil eller annen merking peker mot "forsiden" av motoren, dvs. reg.rem/kjedesiden.... ....som også kalles transmisjon... viktig å skille mellom transmisjon på motoren og på bilen, der altså! :wink:
Hvis merkingen ikke peker forover, så peker den mot trykksiden, dette kan ikke forveksles, da trykksiden er den siden som stempelet "lener seg mot" i arbeidstakten, altså 90grader forskjellig fra den merkingen som denne tråden startet med...

Tenkte bare å nevne det...... (må få opp antallet innlegg :wink: ..)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 12 mai 2007, 16:19

kall meg gjerne grundig, men konklusjonen er:

-Pilene skal peke mot kamkjede, og sifrene på rådene skal være på eksos siden.

Takker for alle svar som er gitt.


mvh.
Turban
900 SE 2.0T RIP

Svar