lavt ladetrykk på -1

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

lavt ladetrykk på -1

Legg inn av sonnycrockett » 15 mai 2007, 23:20

Er ikke så vant til disse turbo saab'ene, men har ihvertfall skjønnt at noe er litt galt i systemet nå. Har en og900. Ladetrykket mitt har hele tiden ligget på -0,6 til -0,8 ved tomgang/foten av gassen ved kjøring noe som burde være bra(?). Imidlertid har det i det siste plutselig begynnt å legge seg mer eller mindre konstant ned på -1 ved tomgang/null gass, og max ladetrykk ved klampen i bann er også noe lavere enn hva som pleide å være før. Synes jo også den har noe mindre puff å by på selv om den fortsatt sparker greit. Bilen har ikke no APC-boks så feilen kan vel ikke ligge der:). Noen forslag til hva det kan være. Ingen åpenbare dårlige slanger ved inspeksjon, men kan jo hende det finnes noen mindre lekasjer et sted. Forslag mottas med takk! :D

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 15 mai 2007, 23:25

Ingen APC? Lettere å hjelpe om du oppgir årsmodell, motor osv.. :) Er den så gammel at den ikke har APC, eller har du fjernet den?

Brukeravatar
sonnycrockett
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 09 mai 2007, 21:49
Medlemsnummer: 1035
Sted: Skien/oslo

Legg inn av sonnycrockett » 15 mai 2007, 23:37

86 modell. satt inn 2.1 topp og ny innsprøytning. Fjernet APC'en.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 16 mai 2007, 16:16

hmmm skeptisk :wink: Sikker på at det ikke er måleren som er litt på bærtur?
Vakum på 0,6 til 0,8 høres helt rett ut hvertfall :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 16 mai 2007, 23:02

hvis du har mindre vakuum i motoren på tomgang enn vanlig, så blåses det mer eksos gjennom turboen enn vanlig. har du høyere turtall på tomgang enn du vanligvis har også? det skal vel strengt tatt ganske mye turtall på tomgang for å få en så drastisk forandring i ladetrykket. ved litt kraftig rusing på tomgang har jeg sett at vakuumet ligger på rett over 0 bar e sted, altså så vidt trykk.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar