Turboaggregat

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Turboaggregat

Legg inn av Lars_N289 » 25 feb 2004, 23:16

Har en turbo liggende. Det er en AiResearch TA0302(tror jeg)

Følgende tall og bokstaver står på turboen.

Kompressordhuset: et 3-tall, 138tall og M10
På avgasshuset: A/R.36
I den midtre delen: PAT NQ 3.058.787
På et lite merke: 7932584967
465318-2
JI 0 2 7 1 F

Noen som vet hva disse opplysningene betyr? Noen som har mer info om denne? Vill gjerne vite hvor mye trykk som skla til får at WG'en slår inn.

Passer den på grenrør fra saab og900?

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 26 feb 2004, 12:39

TA0302 er en turbo som sto bla på Peugeot 505 turbo disel 2,3 ?
Vet egentlig ikke noe som helst om denne, men kan tenke meg at den lader opp til ca 0.6 bar, med orginal innstilling.

Men A/R vet jeg hva er, det er størrelsen på turbinhuset, målt i arealet på turbinen delt på radien. Tallet vil stige med størrelsen på turbinen.
Les mere om A/R på http://www.supramk3.com/turbo.pdf
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 26 feb 2004, 14:10

Går det an å justere WG'en på den. Den sitter fast på avgasshuset, og den driver en ventil(lik som ventilene på en motor). Når jeg setter trykkluft på den, så opner den. Er det mulig å justere følsomheten på WG'en?

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 27 feb 2004, 13:33

Hvis du ikke har tenkt å bruke APC er det enkleste å bruke en "kran" på slangen fra kompressorhuset til WGen. Med denne kan du regulere ladetrykket manuelt. Men vil jo anbefale å sette på en APC fra en turbosaab, så får du magnetventil i steden for "kran". Og ikke minst bankesensor.
Lengden på WG staget kan endres for å endre grunnladetrykk.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 27 feb 2004, 14:32

Problemet mit er at det ikkje er noko stag frå WG'en. Den sitte heilt innåt avgasshuset. Derfor lurer eg på om det går an å regulere grunnladetrykket på eit anna vis. Trur denne klokka slepper ut på ca0.5-0.6bar, testa med trykkluft. Men det blir for mykje for min i motor. Eg ser ikke noko serleg anna alternativ enn å sette på en ekstern WG. Der eg sjølv kan regulere trykket.

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 27 feb 2004, 16:03

Tror du ikke det er bedre å prøve å få tak i orginalt grenrør og turbo som passer. Kan bli mye billigere og enklere med bolt on deler.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 27 feb 2004, 23:15

Øyvind skrev:Tror du ikke det er bedre å prøve å få tak i orginalt grenrør og turbo som passer. Kan bli mye billigere og enklere med bolt on deler.
Det kan hende at det er beire. Men eg hadde ikkje tenkt å bruke så mykje pengar på dette. Visst det er nokon som har ein billeg turbo til salgs, so er det ein mulighet. På orginal turbo til saab, så kan ein vel justere ladetrykket ned til 0.45bar. Dette bør vel "i" motoren klare visst eg har IC, og får noko tillegsprut, eller??

Er det nokon som veit om det går an å fa tak i tjukkare toppakning, slik at kompressjonen blir mindre??

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 feb 2004, 14:29

lassis70 skrev:
Øyvind skrev:Tror du ikke det er bedre å prøve å få tak i orginalt grenrør og turbo som passer. Kan bli mye billigere og enklere med bolt on deler.
Det kan hende at det er beire. Men eg hadde ikkje tenkt å bruke så mykje pengar på dette. Visst det er nokon som har ein billeg turbo til salgs, so er det ein mulighet. På orginal turbo til saab, så kan ein vel justere ladetrykket ned til 0.45bar. Dette bør vel "i" motoren klare visst eg har IC, og får noko tillegsprut, eller??

Er det nokon som veit om det går an å fa tak i tjukkare toppakning, slik at kompressjonen blir mindre??
Grunnladetrykket er 0.45, du kan også justere dette ytterligare ned om det ønskelig om du har ein orginal-turbo eller ein med wastegate.

Svar