?kt forbruk ved trimming

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Økt forbruk ved trimming

Legg inn av Petter_N261 » 27 feb 2004, 18:22

Har tatt Steg 1 hos Speedparts (mod APC og J/R luftfilter) på min 1983 T8, og bensinforbruket gikk fra 1.0 til 1.4 l/mil på finkjøring til jobb. Regnet ikke akkurat med at forbruket skulle gå ned, men 1.4 på mila begynner å lukte gammal Volvo med tett luftfilter. Skal det virkelig være sånn?
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 27 feb 2004, 19:58

Skal vel ikke være det. Jeg opplevde at forbruket gikk litt ned etter at jeg trimmet...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Lars H N40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Lars H N40 » 27 feb 2004, 20:43

Petter,
du har en litt eldre bil. Og jeg kan ikke så mye om dem.
Men det høres ut til å være noe galt her.
Ta kontakt med leverandøren din, der får du sikkert best hjelp.


På biler med T5 og T7 går beninforbruket ned etter trimming.
95 Aero går i jevn fart i 80 km/t på ca. 0.6l/mil!
Og ca. 1.1 l. på bykjøring.

Lykke til
Lars

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Økt forbruk ved trimming

Legg inn av Bent N208 » 27 feb 2004, 21:05

Petter_T8 skrev:Har tatt Steg 1 hos Speedparts (mod APC og J/R luftfilter) på min 1983 T8, og bensinforbruket gikk fra 1.0 til 1.4 l/mil på finkjøring til jobb. Regnet ikke akkurat med at forbruket skulle gå ned, men 1.4 på mila begynner å lukte gammal Volvo med tett luftfilter. Skal det virkelig være sånn?
Heisan.

Når og hos hvem kjøpte du trimmen?

Kan ikke se at vi har solgt deg den, men vi kan godt prøve å hjelpe deg.



Mvh
Bent :razz:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 28 feb 2004, 11:47

Kjøpt hos Skien Automobil, men de har sendt APCen til Speedparts i Sverige.

Må jeg justere noe etter å ha satt inn APCen igjen, eller er det bare å kjøre? Jeg vet at noen bruker AP-22 til å justere F og P, men trudde ikke det var nødvendig. (Er jeg på jordet nå, eller?)
Bilen går merkbart bedre etter trimming, så alt er ikke mørkt :)
Sliter også med en jagende tomgang, men det er vel en annen sak...
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 feb 2004, 14:33

Petter_T8 skrev: Må jeg justere noe etter å ha satt inn APCen igjen, eller er det bare å kjøre? Jeg vet at noen bruker AP-22 til å justere F og P, men trudde ikke det var nødvendig. (Er jeg på jordet nå, eller?)
AP-22 er med det eg veit ei trådlaus boks som måler prestandaen til bilen, korleis nokon kan ha brukt denne til å justere APC er for meg eit mysterium... ;)

Justeringa av APC er det BTW det du har betalt Skien Automobil (som set jobben vekk til Speedparts i Sverge) for å gjere...

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 28 feb 2004, 16:15

Under Tech->APC Modifyinghttp://www.900aero.com byttes de aktuelle resistorene ut, og under APC Tuning måles ytelse vha AP-22. Han skrur F og P til maksimal effekt oppnåes.

Jeg har trudd Speedparts bare byttet resistorene og satte F og P til "sikre" verdier, men det er vel feil, da. Er det ikke individuelt hva som er optimale F- og P-verdier fra bil til bil?
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 28 feb 2004, 18:24

Hvis du i tillegg har problem med jagende tomgang kan det være at du har et problem med falskluft el l.
Sjekk avgassene dine og juster tenning, tomgang og co%.
Kansje det vil hjepe.
Dette kan faktisk ha en stor sammenheng med bensinforbruket ditt.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 feb 2004, 18:50

Petter_T8 skrev:Under Tech->APC Modifyinghttp://www.900aero.com byttes de aktuelle resistorene ut, og under APC Tuning måles ytelse vha AP-22. Han skrur F og P til maksimal effekt oppnåes.
Mao har han målt seg fram til kva innstillingar som han synes har maks effekt med AP-22 boksa etterkvart som han justerar F og P. Enkelte brukar justerbare motstandar slik at en kan justere slik som en vil. (enkelte her på gruppa har modda sine APC-ar sjølv, med justerbare motstandar) Veit ikkje om SP har det på modden som dei sel.
Som du ser har han ein long APC-kabel, slik at han kan ha boksa liggandes inne i bilen og justere under køyring.

AP-22 boksa måler berre ytelsen bilen har frå 0-100km/t, 0-x antal meter (som du bestemm sjølv), og det interesante er antal hk. (i tilegg til ein del andre funksjonar. Meir info finn en her.
Slik eg har forstått det får du fysst ein brukbar graf (og indikasjon på ladinga) på det når du koblar boksa til PC.
Men eg har berre lest litt i manualen, har ikkje fysstehands erfaring med AP-22. 0-100km/t tider og maks hk.får en opp øyeblikkelig i boksa, men for å få den grafen han viser på sida må han ha ein PC også.

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 28 feb 2004, 19:18

Da får jeg gå ut fra at APCen er OK, og heller sjekke tenning og luft inn.
Takk, guttær.
Petter
N261
2001 9-5 2.0T

Svar