nye detaljer om klunking/kneppelyd, hjelp :)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

nye detaljer om klunking/kneppelyd, hjelp :)

Legg inn av Edward N812 » 30 mai 2007, 22:25

1. jeg får en klunking akkurat idet jeg gir gass, en slags knepping. det kommer ett "klunk/knepp" akkurat når jeg går fra ingenting til litt gass.
drivaksel?

2. Har en dunkelyd i forstillinga et sted. høres ut som noe i hjulopphenget, men bærearm, fjærbein og alt som er festa i det er nystramma og jeg har nettopp dobbeltsjekka at det sitter som det skal.
her er jeg helt blank?

3. Jeg har en bensinlekkasje. det lekker fra motorrommet et sted.
kanskje ikke verdens vanskeligste å finen frem til, men kanskje dere har noen idèer om hvor jeg bør leite først, et sted dere kanksje har erfart å få lekkasje før, eller veit det er vanlig?

hadde vært kjempetøft å fått svar på noen av disse spørsmålene :)

og forresten utelukker jeg ikke at spørsmål 1 og 2 kanskje har noe med hverandre å gjøre, hehe
Sist redigert av Edward N812 den 06 jun 2007, 10:58, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 mai 2007, 22:47

1 og/eller 2: løst øvre motorfeste? Sjekk også de skruene som fester det øvre festet til innerskjermen

3.. ingen god ide men ikke kjør før du har fikset det!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2007, 22:53

3) Kan være banjoskruene på fuelrailen. Tvangskjør bensinpumpa uten å starte motoren, så hører du nok hvor lekkasjen er.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 mai 2007, 23:06

Edward N812 skrev:3. Jeg har en bensinlekkasje. det lekker fra motorrommet et sted.
kanskje ikke verdens vanskeligste å finen frem til, men kanskje dere har noen idèer om hvor jeg bør leite først, et sted dere kanksje har erfart å få lekkasje før, eller veit det er vanlig?
Du kan jo sjekke følgende: (tar utgangspunkt i erfaringer med og900, regner med det ihvertfall er visse likheter mellom og900 og 9000.)

- Ved festeklips mellom fuelrail og dyser
- Ved kobling til BTR
- Banjokobling til fuelrail.
- Bensinslanger som kommer opp i motorrommet.

Det er vel stort sett alt som er av bensinsaker i motorrommet når jeg tenker meg om, men det burde være nokså greit å sjekke det ;) Har sett lekkasjer på disse stedene selv..

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 31 mai 2007, 13:11

takker for svar!

hittil har jeg bare søkt etter lekkasjen. jeg begynner nesten å lure på om det var falsk alarm.. det stinka mest inne i kupèen, INGEN tegn til lukt i motorrommet, og alt fra tank til dyser er knusk tørt... KAN det fortsatt være en lekkasje, eller er det for eksempel bensinkanna jeg har hatt i bagasjen som ikke har vært lukka så godt igjen?(her kommer det fram, hehe) virker nesten som den er synderen, men jeg lukta det så godt fra utsida av bilen også.. lufter bilen nå, og har hivd ut kanna, så får vi se om lukta fortsetter å komme. forbruket virker normalt forresten.

Tor: bare for å være helt sikker, du mener det motorfestet som er helt øverst i motorrommet, på passasjerside? det sitter i hvertfall dønn fast, og er heller ikke slitt, da jeg nettopp har bytta det til powerflex..

vil kjørecomputeren gi utslag om det er en lekkasje, eller retter den seg kun etter hvor mye bensin gassfoten sier at jeg bruker? tenker på gjennomsnittsforbruket, ikke tankmåler eller den som viser hvor mange km jeg har igjen, for den vet jeg jo tar utgangspunkt i hvor mye bensin jeg har igjen..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 mai 2007, 13:39

Edward N812 skrev:
Tor: bare for å være helt sikker, du mener det motorfestet som er helt øverst i motorrommet, på passasjerside? det sitter i hvertfall dønn fast, og er heller ikke slitt, da jeg nettopp har bytta det til powerflex..
Var det jeg tenkte på ja, men er du helt sikker på at selve braketten sitter skikkelig fast mot innerskjermen?? Hvis de skruene bare er litt løse så vil festet flytte på seg, sjekk de skruene du ;)

Kan jo selvfølgelig være at du har slakke noen annen plass men dette er en typisk feil som det tar 2 min å sjekke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 31 mai 2007, 16:01

Du kan også sjekke om korken til bensin påfyllinga er på plass :wink: Glemte min på stasjonen og det lukta ganske godt på vei hjem med helt full tank :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 31 mai 2007, 16:10

Eliah skrev:Du kan også sjekke om korken til bensin påfyllinga er på plass :wink: Glemte min på stasjonen og det lukta ganske godt på vei hjem med helt full tank :wink:
haha! *check*

sjekka skruene nå tor, de satt jævla stramt men jeg fikk til å stramme dem litt, hehe.. men lyden ble i alle fall ikke bedre ;)
hvor er bærekula på bilen min, og åssen ser den ut? har hørt rykter om at denne delen kan lage masse lyder?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 06 jun 2007, 10:57

Ny oppdatering om klunking/kneppinga:

Det kommer høye klunk når jeg svinger! trenger ikke gi gass, bare trille med en del rattutslag. dette må da være noe drivaksel, eller noe rundt der?

nå begynner jeg å mistenke ting som jeg tror jeg har vanskeligheter for å feilsøke aleine, så håper dette er et kjent problem.

har fortsatt en klunking uavhengig om jeg svinger eller ikke, som bare høres på ujevn vei osv. tror ikek denne har så mye med samme saken å gjøre lenger.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 06 jun 2007, 11:13

Kanskje en av drivknutene dine er på vei til å ta kvelden?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 jun 2007, 11:55

Har du sjekka kula som står på bærearma?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 06 jun 2007, 21:52

er det den som så fint heter bærekula? hittil har jeg bare sett tre ting som er festa i bærearmen, bakre foring, foring til stabstag, og feste til nav (tre skruer i halvsirkel) skal ut og ta en titt nå!

legger til at kneppelyden som kommer når jeg svinger høres både ved rugging og framoverkjøring, og sving til begge sider..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar