Hei.
Har problemer med at bilen min mister kjølevæske sakte men sikkert, og oppdaget her om dagen at det kom en sky av røyk/vanndamp som luktet noe søtt ut av viftespjellene. Det ga seg dog etterhvert. Har også store problemer med dugg innvendig på frontruta.
Sjekket også i motorrommet og så at det rant litt kjølevann ut av et slags åpent "gummirør". Dette røret befinner seg ca nederst i midten på torpedoveggen. Røret kommer ut fra torpedoveggen. og ender bare i løse lufta med en "gummiflipp" som "lokk". Det første som slo meg var at dette røret lignet på en slags sikkerhets avløps kanal i tilfelle lekkasje. Men mulig jeg tar veldig feil der ?
Er dette typiske tegn på et lekk varmeapparatregister ?
Har også fått en check engine feilkode. Denne blinker 4 ganger, noe som skulle tilsvare at det er noe feil med vanntemperatur sensoren. Kan dette bare være en feilmelding som kommer fordi bilen mister kjølevann ?
Bilen bruker også ufattelig mye bensin, men det har vel kanskje neppe noe med temperatursensoren å gjøre ?
Setter stor pris på alle tips om hva som kan være galt.
Lekk varmeapparatregister ?
Moderator: Moderatorer
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Lekk varmeapparatregister ?
Sist redigert av Fredrik N707 den 03 jun 2007, 14:05, redigert 3 ganger totalt.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Kan dette være tilfelle selv om temperaturmåleren inne i bilen viser normale drifts temperaturer ?Eirik N396 skrev: Feil med temperatursensoren kan nok ha med bensinforbruket og gjøre også. Om bilen tror den hele tiden er kald, vil den kjøre på med ekstra bensin hele tiden.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Det er flere sensorer som måler temp. Den ene måler kjølevannet, og den gir signal til måleren du ser i bilen din.
Den du får feilkode på er nok den som hører til Trionic, og sitter under innsuget. Og det er denne som igjen spiller inn på bensinmengden
Så da kan du nok med fordel bytte denne.
(Måtte dobbelsjekke med Hjelle at også Trionic har flere tempsensorer, som jeg trodde
)
EDIT: Kan kanskje være andre sensorer også, ut fra feilkoden kan kanskje 9000-ekspertene hjelpe deg.
Den du får feilkode på er nok den som hører til Trionic, og sitter under innsuget. Og det er denne som igjen spiller inn på bensinmengden

(Måtte dobbelsjekke med Hjelle at også Trionic har flere tempsensorer, som jeg trodde

EDIT: Kan kanskje være andre sensorer også, ut fra feilkoden kan kanskje 9000-ekspertene hjelpe deg.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er bare en tempgiver som gir Trionic info om kjølevannstemp, og det er den du snakker om Eirik. I tillegg er det en sensor som gir info til Trionic om lufttemp i trykkrøret før innsuget, men det er ikke den det er feil på med den feilkoden du har (det er nemlig tre blink).Eirik N396 skrev: EDIT: Kan kanskje være andre sensorer også, ut fra feilkoden kan kanskje 9000-ekspertene hjelpe deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Lekk varmeapparatregister ?
Det gummirøret er dreneringsrøyr som skal leda vatnet ut frå ac-fordamperen som sit inne i bilen.Fredrik N707 skrev:Sjekket også i motorrommet og så at det rant litt kjølevann ut av et slags åpent "gummirør". Dette røret befinner seg ca nederst i midten på torpedoveggen. Røret kommer ut fra torpedoveggen. og ender bare i løse lufta med en "gummiflipp" som "lokk". Det første som slo meg var at dette røret lignet på en slags sikkerhets avløps kanal i tilfelle lekkasje. Men mulig jeg tar veldig feil der ?
Den er så kald, at fuktighet i lufta vil frysa på den, og blir drenert ut av slangen når det tinar....
Men eg vil tru at viss du har lekkasje på registeret, at kjølevæska også vil finne veien ut den dreneringa, for den pleier å vera plassert på lavaste punktet inne i luftkanalane, og då renner nok kjølevæska ned der og ut...
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen