Lekk varmeapparatregister ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Lekk varmeapparatregister ?

Legg inn av Fredrik N707 » 03 jun 2007, 13:56

Hei.

Har problemer med at bilen min mister kjølevæske sakte men sikkert, og oppdaget her om dagen at det kom en sky av røyk/vanndamp som luktet noe søtt ut av viftespjellene. Det ga seg dog etterhvert. Har også store problemer med dugg innvendig på frontruta.

Sjekket også i motorrommet og så at det rant litt kjølevann ut av et slags åpent "gummirør". Dette røret befinner seg ca nederst i midten på torpedoveggen. Røret kommer ut fra torpedoveggen. og ender bare i løse lufta med en "gummiflipp" som "lokk". Det første som slo meg var at dette røret lignet på en slags sikkerhets avløps kanal i tilfelle lekkasje. Men mulig jeg tar veldig feil der ?

Er dette typiske tegn på et lekk varmeapparatregister ?

Har også fått en check engine feilkode. Denne blinker 4 ganger, noe som skulle tilsvare at det er noe feil med vanntemperatur sensoren. Kan dette bare være en feilmelding som kommer fordi bilen mister kjølevann ?

Bilen bruker også ufattelig mye bensin, men det har vel kanskje neppe noe med temperatursensoren å gjøre ?

Setter stor pris på alle tips om hva som kan være galt.
Sist redigert av Fredrik N707 den 03 jun 2007, 14:05, redigert 3 ganger totalt.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 jun 2007, 14:00

Dugg i bilen, og litt søt lukt tyder på at det lekker kjølevæske inn i bilen ja. Høres ut som det er varmeapparatregisteret..

Feil med temperatursensoren kan nok ha med bensinforbruket og gjøre også. Om bilen tror den hele tiden er kald, vil den kjøre på med ekstra bensin hele tiden.

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 03 jun 2007, 14:09

Eirik N396 skrev: Feil med temperatursensoren kan nok ha med bensinforbruket og gjøre også. Om bilen tror den hele tiden er kald, vil den kjøre på med ekstra bensin hele tiden.
Kan dette være tilfelle selv om temperaturmåleren inne i bilen viser normale drifts temperaturer ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 jun 2007, 14:27

Det er flere sensorer som måler temp. Den ene måler kjølevannet, og den gir signal til måleren du ser i bilen din.

Den du får feilkode på er nok den som hører til Trionic, og sitter under innsuget. Og det er denne som igjen spiller inn på bensinmengden :) Så da kan du nok med fordel bytte denne.

(Måtte dobbelsjekke med Hjelle at også Trionic har flere tempsensorer, som jeg trodde ;))

EDIT: Kan kanskje være andre sensorer også, ut fra feilkoden kan kanskje 9000-ekspertene hjelpe deg.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2007, 19:58

Eirik N396 skrev: EDIT: Kan kanskje være andre sensorer også, ut fra feilkoden kan kanskje 9000-ekspertene hjelpe deg.
Det er bare en tempgiver som gir Trionic info om kjølevannstemp, og det er den du snakker om Eirik. I tillegg er det en sensor som gir info til Trionic om lufttemp i trykkrøret før innsuget, men det er ikke den det er feil på med den feilkoden du har (det er nemlig tre blink).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Lekk varmeapparatregister ?

Legg inn av Skaten N671 » 03 jun 2007, 20:37

Fredrik N707 skrev:Sjekket også i motorrommet og så at det rant litt kjølevann ut av et slags åpent "gummirør". Dette røret befinner seg ca nederst i midten på torpedoveggen. Røret kommer ut fra torpedoveggen. og ender bare i løse lufta med en "gummiflipp" som "lokk". Det første som slo meg var at dette røret lignet på en slags sikkerhets avløps kanal i tilfelle lekkasje. Men mulig jeg tar veldig feil der ?
Det gummirøret er dreneringsrøyr som skal leda vatnet ut frå ac-fordamperen som sit inne i bilen.
Den er så kald, at fuktighet i lufta vil frysa på den, og blir drenert ut av slangen når det tinar....
Men eg vil tru at viss du har lekkasje på registeret, at kjølevæska også vil finne veien ut den dreneringa, for den pleier å vera plassert på lavaste punktet inne i luftkanalane, og då renner nok kjølevæska ned der og ut...


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 13 jun 2007, 16:21

Har nå byttet varmeapparatregister og alle symptomene er borte :D
Lekker ikke lenger og det er trykk i systemet (harde slanger til radiator) som aldri før ;)

Weehe!
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Svar