girkasse ng900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

girkasse ng900

Legg inn av talladegaturbo » 05 jun 2007, 13:30

Igårkveld når jeg skulle parkere og satt bilen i revers for å rygge inn kjentes det ut som jeg kjørte over en stein med ene hjulet. Akkurat som om ene hjulet spant og det kom ett nykk i bilen. Idag morrest når jeg skulle kjøre ut kom det samme nykket. Skjønte da at det ikke var en stein kvelden før. Nå har det samme skjedd for tredje gang, og jeg lurer da på hva som kan være galt. Bilen er en 98 mod turbo, men som er kjønt pent med og gått bare noe over 96000 km. Har jo forstått at girkassene til Saab er svake, men det må da finnes grenser? Er bare i revers og i første gir dette skjer.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 13:39

Syns det kan høres ut som en drivknute jeg, mest sansynlig indre. Om de er dårlige kan de finne på å låse seg litt i det du skifter rulleretning. Den ene på min bil gikk tom for fett pga defekt mansjett, og da fikk jeg lignende symptomer. Merket ikke noe ved normal kjøring jeg heller.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 05 jun 2007, 13:43

Var inne på tanken jeg også, å håpet det skulle være noe slik. Girkasserep. er vel som oftest svindyrt. :(

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 14:39

Girkasse er ikke noen billig affære nei. Jeg ville begynt med å gå over og sjekke mansjettene på drivknutene i alle fall.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 06 jun 2007, 11:59

Holder på å gi opp Saab som merke.. Hadde en 9000 turbo tidligere hvor også girkassen begynte å krangle. Hadde forstått det om man kjørte som en tulling med hjulspinn og akslerasjon overalt, men når man kjører pent og behandler bilen forsiktig på alle måter, og alikavel girkassen begynner å krangle atter knappe 96000 km virker det jo håpløst. Snakket med en mekaniker på Saab Huset som sier at det kan høres ut som feil med synkroniseringa. Er ikke drivknutene fant jeg ut så. Skal prøve å bytte girolje som han foreslo. Hvis ikke er det vel bare å begynne å bla fram tusenlappene til reperasjon :evil: Skjønner ikke at Saab som lager fantastiske turbomotorer virkelig ikke skal få til girkasser som tåler mere enn som så, da dette er noe som har vært en svakhet på generasjonene både før og etter ng900.

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Legg inn av Kåre N900 » 06 jun 2007, 13:40

Min ng900 har for lengst rundet 300.000 med orginal kasse, det siste året med kraftig trim og Viggen-clutch. Synk-ringen på reversen begynner å synge på siste verset og skal byttes ved ombygging til hydraulisk clutch, men utover dette fungerer kassa kjempefint.
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 06 jun 2007, 20:05

Joda, det er vel ikke alle som blir plaget. Får håpe det er noe i det tipset å prøve å bytte girolje, men frykter det værste. Noen som vet hva overhaling av girkasse/reperasjon koster sånn ca.? Andre som har vært borti noe lignende?

Svar