Jeg har lite erfaring med clubshoppen vår - faktisk bare én eneste - og den går som følger:
Jeg kjøpte meg ny bil, og tenkte at det ville se flott ut med klubbens skiltplater på denne.
Jeg sendte inn en bestilling den 1/7.
Jeg sendte en ny mail den 8/7, siden jeg ikke hadde hørt noe.
Jeg har fremdeles ikke hørt noe.
Ikke for å klage, men dette holder ikke. Greit at dette i er en vanlig butikk, og at alt er gjort på frivillig basis osv. men jeg syns allikevel at det er litt dårlig.
Jeg tenkte derfor følgende:
Hva med å sette opp en "skikkelig" butikk?
Jeg har satt opp endel webshops de siste årene, og gjør det gjerne gratis for klubben.
Det ville i tilfelle bli en Open Source løsning, av typen OSCommerce eller ZenCart (en videreutvikling av OSC).
Hvis vi hadde fått opp en slik butikk, så vil ting gå mer av seg selv, tror jeg.
La meg ta et lite eksempel:
Person A er ansvarlig for "varepåfylling" og har nettopp fått inn et parti med skiltplater.
Han logger seg på Admin-delen av butikken, og legger inn varene. Pris, antall på lager, evt. vekt etc. legges inn. Bilde og info om produktet også, og evt. link til produsent.
Person A er nå ferdig med sitt arbeid med butikken denne dagen

Jeg går inn på shoppen og ser at det er kommet nye produkter. Jeg finner noen pene skiltplater, og at disse er på lager, og bestiller to av disse. Jeg får opp total pris, inkludert frakt og evt. oppkravsgebyr (dersom jeg velger oppkrav istedenfor forskuddsbetaling).
Jeg sjekker ut, og en mail sendes til person B.
I denne mailen står det hvem som har bestilt, og hva de har bestilt, og om pakken skal sendes som vanlig pakke, eller i oppkrav. Person B sender ut varene, og alt er sweet!
Grunnen til at dette vil fungere bedre er at ting vil gå mer på skinner. Alt vi trenger er to personer (for å fordele litt arbeid - går selvsagt med én person også), en mailkonto og én MySQL database.
Resten tar jeg meg av.
Når varene legges inn kan man legge inn hvor mange man har av den aktuelle varen, og velge at den skal forsvinne når lagerstatus er 0 (eks), eller at personen som er ansvarlig for innkjøp får en automatisk mail når lagerstatus kommer til et gitt antall, slik at han får tid på seg til å bestille inn påfyll.
En annen positiv ting er at alt ser mer profesjonelt ut. Det er litt viktig for kunder. Man får en bekreftelse når man bestiller etc.
Både Elkparts og PartsforSaabs bruker samme systemet (OSC).
Det geniale med OSC/ZenC er at alt kan tilpasses etter hvert som man trenger det. Man kan legge inn pakkegebyr, frakt basert på vekt, norges/servicepakken, oppkravsgebyr etc.
Man kan også "avatere" tilbud på førstesiden o.l.
Mulighetene er mange.
Ta gjerne en titt på http://www.game-on.no for et eksempel som jeg har satt opp. Design osv. kan selvsagt tilpasses klubben.
So what do you say? Brainstorm?
Jeg kan, som sagt, ta meg av alt som har med oppsett og design av butikken å gjøre, og hvis ingen andre er sugne så kan jeg også legge inn varer, dersom noen sender meg alt info etter hvert som varene kommer inn. Dette kan vi evt. finne ut av senere.
Jeg føler dette er en god idé, selv om det ikke er verdens største shop med hauger av produkter.
Hva tror styret og folket?