Heisann
Jeg vurderer å kjøpe bil av ovennevnte type og siden dette vil bli min første SAAB hadde jeg satt pris på noen tips.
Er det noen typiske problemer med disse og hva bør jeg sjekke når jeg skal se på bilen?
Har også sett et sted at det var en modifikasjon på no smøring til kjede og drift av balanseaksel som var viktig på disse bilene med automatkasse.
Kan noen utdype dette, er det dyrt å få utført, kan jeg fikse det selv?
mvh
Kjetil
Tips ved kjøp av SAAB 9-5 Estate 2.0 Varebil 1999-2001
Moderator: Moderatorer
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
hei dette har vert spurt om før.
Blandt annet her:
viewtopic.php?t=15278
og her
viewtopic.php?t=13986
du vil finne neda mer ved å lete litt rund på forumet også, søkefunksjonen kan også være til hjelp

Blandt annet her:
viewtopic.php?t=15278
og her
viewtopic.php?t=13986
du vil finne neda mer ved å lete litt rund på forumet også, søkefunksjonen kan også være til hjelp

Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Har sjekket litt rundt og funnet noe..
Det som bekymrer meg er dette oilsludge problemet, er det slik at hvis bilen har fulgt serviceheftet så er denne modifikasjonen med veivhusventilasjonen utført?
Er det noen god måte å sjekke om det har begynt å danne seg denne oilsludgen når jeg skal se på bilen.
Har veldig lyst på 9-5 altså men, er som sagt litt bekymret for dette..
Det som bekymrer meg er dette oilsludge problemet, er det slik at hvis bilen har fulgt serviceheftet så er denne modifikasjonen med veivhusventilasjonen utført?
Er det noen god måte å sjekke om det har begynt å danne seg denne oilsludgen når jeg skal se på bilen.
Har veldig lyst på 9-5 altså men, er som sagt litt bekymret for dette..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Se på peilepinnen, er oljen seig eller det har dannet seg klumper i oljen så bør bjella ringe. Løsne slangene til veivhusventilasjonen og blås, det skal gå lett å blåse gjennom den tykkeste slangen. Den tynne slangen skal det være bra sug i når motoren går på tomgang.
Vil du gå grundigere til verks kan du løfte ventilkåpa, er det veldig svart der så er det indikasjon på at det kan være noe på gang. Du skal imidlertid vite litt hva du ser etter, for litt koksing på transmisjonssida av motoren vil det alltid være etter noen år.
Vil du gå grundigere til verks kan du løfte ventilkåpa, er det veldig svart der så er det indikasjon på at det kan være noe på gang. Du skal imidlertid vite litt hva du ser etter, for litt koksing på transmisjonssida av motoren vil det alltid være etter noen år.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan