Servolekkasje ng900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Torea
Innlegg: 2
Registrert: 23 aug 2007, 17:05

Servolekkasje ng900

Legg inn av Torea » 23 aug 2007, 17:12

Sliter med en 900s ´97. Trakk henger med helt moderat vekt da jeg kjente tungt ratt. Før jeg fant sted å stoppe fikk jeg god ulelyd (servo), åpna og så at tanken var nesten tom. Mye servoolje nederst i motor, kasta rundt lokalt. Hadde ikke annet valg enn å kjøpe standardolje for å få fortsatt turen. Det gikk bra i to dager, så var det samme kaos med nesten total tømming av tank. Oljenivå er stabilt når bilen er i ro. Helt umulig å se hvor lekkasjen ligger. Mener også at motoren har litt tendens til å kjøle for lite, men vet ikke om det har noen sammenheng.
Hva bør jeg gjøre, og finnes det noen sikker måte å finne ut om selve pumpa er gåen?
Alle tips mottas med stor takk!!
:?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2007, 17:49

Hei, og velkommen til forumet vårt! Jeg endret overskrifta di til noe mer beskrivende enn "hjelp", da er det mer sannsynlig at de som kan hjelpe deg leser posten din og svarer.

Det første du må gjøre er å finne lekkasjen, den må lokaliseres. Sannsynligvis er det en pakning eller en slange som lekker, pumpa di har nok klart seg hvis du ikke har ulyd i den når det er olje på tanken. Du finner nok lettest lekkasjen fra undersiden. Heis opp bilen på bukker (ikke la den stå på jekk, du kan få bilen over deg) og legg deg under bilen mens motoren går. Få en medhjelper til å dreie litt på rattet, så finner du nok lekkasjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Torea
Innlegg: 2
Registrert: 23 aug 2007, 17:05

Legg inn av Torea » 23 aug 2007, 18:38

Fenomenalt .. takk takk, jeg prøver det, så finner jeg den vel. Hva slags lyd bør jeg forresten lytte etter når det gjelder pumpa?

Kommer sikkert tilbake igjen med nytt spørsml om det skulle skje noe mer :)

T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2007, 18:43

Torea skrev:Hva slags lyd bør jeg forresten lytte etter når det gjelder pumpa?
Du kommer til å skjønne det hvis du hører det!:biggrin: Er høyt og tydelig når du vrir på rattet...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar