Knitrelyd i Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Knitrelyd i Turbo

Legg inn av hartho » 06 sep 2007, 13:09

Jeg har en 9000CS 2.0t 96. Jeg har nettopp byttet motor på den, og motoren går fint uten ulyder. Fra turboen derimot kommer det en slags knitrelyd. Lyden er hørbar på tomgang, og når motoren ikke har pådrag. Ved pådrag forsvinner lyden. Turboen er byttet fra den forrige motoren som jeg hadde, som var gått full i metallspon fra nedslitte drev til balanseakslene. Den samme lyden hørte jeg også når den var montert på den gamle motoren. Jeg er redd for at deler fra Turboen kan løsne og eventuelt føre til havari på den nye motoren. Bortsett fra lyden fungerer turboen OK.

Noen som har hørt lignende lyd før?
Kan turboen føre til motorhavari?

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 06 sep 2007, 13:39

En dårlig turbo kan absolutt føre til motorhavari. Hvis deler løsner fra propellen i kompressorhuset, så flyr det rett inn i innsuget og rett ned i motor. Det er ikke bra!

Ville vurdert en sjekk av den turbo`n..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 06 sep 2007, 14:44

hvis du har vært gjennom et motorbytte så er du sikkert skrukyndig nok til å finne ut hvor fort gjort det er å sjekke turboen ;) knitring kommer av høy varme og påfølgende bråkjøling sa maskinfaglæreren min, og kan komme fra flere andre steder også, som regel ikke særlig kritisk. derimot virka det ganske hyppig det du beskriver, og om det kommer på tomgang så er det ikke akkurat under bråkjøling. kanskje om turboen din blir unormalt når den snurrer? med "bråkjøling mener man ikke noe bråere kjøling enn å la noe veldig varmt bare stå i vanlig utetemperatur.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 06 sep 2007, 15:37

Edward N812 skrev:hvis du har vært gjennom et motorbytte så er du sikkert skrukyndig nok til å finne ut hvor fort gjort det er å sjekke turboen ;) knitring kommer av høy varme og påfølgende bråkjøling sa maskinfaglæreren min, og kan komme fra flere andre steder også, som regel ikke særlig kritisk. derimot virka det ganske hyppig det du beskriver, og om det kommer på tomgang så er det ikke akkurat under bråkjøling. kanskje om turboen din blir unormalt når den snurrer? med "bråkjøling mener man ikke noe bråere kjøling enn å la noe veldig varmt bare stå i vanlig utetemperatur.
Det er aldri lett å bekrive en lyd med ord, men jeg prøver likevel. :wink: Knitrelyden som jeg kaller den for er ikke nedkjølingsknitring/tikking, men en mer jevn strøm av rasling/tikking som går bort når motoren gies pådrag, og kommer igjen når gasspedalen slippes og motoren dras rundt av siget i bilen. Lyden er heller ikke lik kamkjederasling som jeg også hadde på den forrige motoren. Det er en litt skarpere lyd, som om lyden kommer fra en mer åpen kilde og ikke er dekket til slik som kamkjederaslingen er av toppdekselet.

Kan jeg løsne turboen og sjekke den visuelt? Hva skal jeg eventuelt se etter? Alle tips og råd mottaes med takk.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 sep 2007, 19:55

Om du løsner downpipen eller innsugsrøret, så kan du kjenne på turbinen om det er mye slakk i den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 06 sep 2007, 21:24

OK. Takk for info. Jeg får løsne på innsuget. Jeg inbiller meg at det blir det enkleste.

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 08 sep 2007, 00:54

Har hørt denne lyden før på gamle 900en.
Da var det akslingen til Wastegate spjeldet som var så slarkete at den stod å klirret hele tiden.
Dersom du starter motoren kald og du har knitringen så skynder du deg å ta hånden innunder turbo og holder på wastegate armen for å se om det slutter.
NB.. Det blir Ganske fort varmt der så åpne opp panseret på forhånd eller ta på sveisehansker.

Fordelen med denne feilen er at det ikke havner deler i motor selv om kanskje hele greiene skulle løsne.
Bilen vil bare gå jævlig dårlig siden den ikke lader noe mer.
Noe annen "knitrelyd" fra turbo har ikke jeg hørt om før ihvertfall.
Men jeg kan selvfølgelig ta feil.Si gjerne fra hvis du finner ut noe.Kjekt å vite.Lykke til!

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 08 sep 2007, 22:16

Takk for info. Jeg så svaret ditt først i kveld. Skal sjekke i morgen tidlig. Jeg løsnet innsugssiden på turbo. Ingen slakk i aksialretning, noe slakk sideveis. Vakumslangene mellom magnetventil og turbo/innsug var morken. På vakumslage som går ned til wastgate var det satt inn en hylse med et lite hull midt på hylsen. Noen som vet hviken funksjon denne har?

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 08 sep 2007, 22:51

Kan høres ut som en manuell turbotrykkleguleringsventil. Correct me om jeg tar feil.
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 09 sep 2007, 13:53

TurboTuv skrev:Har hørt denne lyden før på gamle 900en.
Da var det akslingen til Wastegate spjeldet som var så slarkete at den stod å klirret hele tiden.
Dersom du starter motoren kald og du har knitringen så skynder du deg å ta hånden innunder turbo og holder på wastegate armen for å se om det slutter.
NB.. Det blir Ganske fort varmt der så åpne opp panseret på forhånd eller ta på sveisehansker.

Fordelen med denne feilen er at det ikke havner deler i motor selv om kanskje hele greiene skulle løsne.
Bilen vil bare gå jævlig dårlig siden den ikke lader noe mer.
Noe annen "knitrelyd" fra turbo har ikke jeg hørt om før ihvertfall.
Men jeg kan selvfølgelig ta feil.Si gjerne fra hvis du finner ut noe.Kjekt å vite.Lykke til!

Hilsen Marius...
Ja, ved å dra litt i wastgate armen forsvinner lyden (takk for verdifull info). Det virker som om det ikke er selve armen som er lager lyd, men det som den drar i. Ved å dra i staget kjenner jeg at jeg strammer fjæren. Det virker som om den er OK. Når jeg kjører bilen synes jeg det tar forholdsvis lang tid før ladetrykket bygger seg opp (har riktignok ikke måler). Kanskje dette er relatert til GLT og slakk arm/klirring.
Hva gjorde du Marius for å bli kvitt lyden?

Hilsen Harald

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 sep 2007, 02:05

Juster til rett GLT så er nok alle problemer borte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 10 sep 2007, 23:47

Jeg har ikke fått kjøpt meg ladetrykksmåler ennå, så jeg har ikke fått justert GLT. Jeg har imidlertid tatt vekk hylsen med hull i som står på slangen til wastgate, med det resultat at jeg nå ikke har noen merkbar "turboeffekt". Når hylsen med hull står inne klarer jeg å få aktivert dump ventilen, uten denne inne går det ikke. Antageligvis har jeg bare GLT igjen. Utfra andre diskusjoner her på forumet mistenkte jeg MV. Har ohmet denne til 2,7 ohm i begge spolene. Har også sjekket utgangsimpedans i drivertrinnet fra Trionic målt i plugg til MV. Den ene utgangen gav meg >5MOhm, og den andre ca 2.6kOhm. P2 i MV plugg har +12V. Regner med at dette er OK. Jeg har også prøvd testen med 9V batteri, og MV veksler tilsynelatene greit. Ved blåsetesten er ikke R 100% tett. Noe luft lekker gjennom. Er det noen som har tatt blåsetesten på en MV som er OK?

Ellers har jeg byttet alt av vacumslanger. Jeg har ikke noen å bytte MV med, litt råflott å bytte ut en MV som kanskje er OK. Jeg begynner å gå tom for ideer når det gjelder feilsøking. Noen forslag.

Kan det tenkes at den eneste trimmingen bilen har er hylsen med hull i? Bilen var kjøpt for ca 3 år siden og har vært trimmet hos Norhspeed av forrige eier.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 sep 2007, 23:53

Hylse med hull i har i allefall ikke noe der å gjøre!
Bontrim som er helt idiotisk..
Ta bort dette du og juster glt og skaff deg en gradert måler slik at du vet hva som skjer
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2007, 12:12

Ja, skaff deg en gradert måler. GLT skal være 0,4 bar +/- 0,03 bar. Og kast pysventilen, ja!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 11 sep 2007, 13:34

Tipper det sitter ei skive utenpå WG-stanga der den er festet til spjellet som kanskje kan lage en slik lyd. Veldig irriterende men helt ufarlig. Men det går enkelt an å gjøre noe med det hvis en vil. (Hvis det er det om å gjøre da.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Svar