Bensinpumpe 900T 16V 85-mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
elling
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 05 mai 2006, 23:07
Medlemsnummer: N210
Navn: Knut
Bil: Aero 900 88 mod

Bensinpumpe 900T 16V 85-mod

Legg inn av elling » 06 okt 2007, 12:24

Ikke strøm til bensinpumpe
Har flyttet over motor fra en 1985 mod saab 900 16V turbo m/intercoller til en bil som opprinnelig var en 1988 mod med 2 liter forgasser motor. Motoren fra 1985 modellen er helt original, dvs. ikke noe ekstra gjort med denne siden den var ny. Bilen fungerte helt greit, men var så full av rust at hjuloppheng løsnet. Motoren er som sagt en 16v turbo hvilket ikke er utrustet med oksygen/lambda sensor. LH 2.2 enheten sitter fremme ved høyre dør. Etter å ha flyttet over alt av ledninger og slanger +++ så sliter jeg med å få bensinpumpen til å fungere. Dvs. pumpen fungerer når jeg lager kontakt over pumpereleet. Selve systemreleet som sitter rett før bensinpumpereleet fungerer. Øvrige sensorer som f.eks. luftmengde måler og turbo trykk kontakt ved ratt stammen som må virke for at pumpen skal virke fungerer. Har testet selve releene som også virker. Når jeg kjører ÷ siden av releet, som egentlig skal til posisjon 17 i LH enheten, rett i jord og slår på tenningen så virker bensinpumpen.
Jeg har ikke tvangskjørt pumpen + kjørt startmotoren for å starte motoren. Spenningen på batteriet er målt til ca 12 volt hvilket er målt flere plasser i bilen der dette skal være tilfelle. Alt som er avhengig av strøm, som jeg kjenner til/har husket på…, fungerer. Dvs. at der skal være nok strøm.
Er det noen som har synspunkter på hva som kan være avglemt.
Dette ble et prosjekt der to stk biler har blitt demontert ned til ”frø stadiet” så ja, det kan tenkes at en eller annen føler har blitt utelatt!
N210

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 okt 2007, 14:53

hei.

Bensinpumpa skal ikke starte før du kinner... (dvs når hjernen får tenningsignal fra coil...)

har du byttet ledningsnett fra torpedoveggen og fremmover må du legge opp en ny ledning til tenningsignalet fra de tre stikkene på venstre siden av cupèen og til LH-boksen. (de stikkene som går inn i motsvarende del rett på sikringsboksen....)

elling
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 05 mai 2006, 23:07
Medlemsnummer: N210
Navn: Knut
Bil: Aero 900 88 mod

Legg inn av elling » 06 okt 2007, 19:13

[quote="Surbotaab N369"]hei.

Bensinpumpa skal ikke starte før du kinner... (dvs når hjernen får tenningsignal fra coil...)

har du byttet ledningsnett fra torpedoveggen og fremmover må du legge opp en ny ledning til tenningsignalet fra de tre stikkene på venstre siden av cupèen og til LH-boksen. (de stikkene som går inn i motsvarende del rett på sikringsboksen....)[/quote]

Hei
Takk for svar!
Opprinnelig sikringsboksen med ledningsnett som stod i forgasser 88 modellen brukes fortsatt. Slik at dette ledningsnettet har blitt suplert med øvrige ekstra ledninger.
Når du skriver at pumpa ikke skal starte før "du kinner", mener du da fra og med når starteren går/slår inn?
De tre stikkene på venstre side av cupéen, da mener du den hvite, røde og svarte som er "full" av ledninger?
Dette blir kanskje litt vel spesifikt, men signalet fra coilen til LH, går dette via en blå ledning som også er innom den "6-punkt test kontakten" i sikringsboksen?
Jeg bruker forøvrig den røde Bentley boken (sabb 900, 85 - 93) som "fasit" i mitt iherdige prosjekt.

Knut
N210

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 06 okt 2007, 19:55

Ledningen er blå, og hvis jeg husker riktig så skal den en tur innom diagnosekontakten før den får til minus på coilen :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

elling
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 05 mai 2006, 23:07
Medlemsnummer: N210
Navn: Knut
Bil: Aero 900 88 mod

Legg inn av elling » 06 okt 2007, 20:30

[quote="Ottar N398"]Ledningen er blå, og hvis jeg husker riktig så skal den en tur innom diagnosekontakten før den får til minus på coilen :wink:[/quote]

Hei
Takk for bekreftelsen!
Det vil med andre ord si at så lenge det er kontakt melom coilen og rett posisjon inn på LH-enheten (via den blå ledningen), så er ledningen hel og rett plassert. Videre så skal det, når det løper strøm gjennom denne, gi kontakt over bensinpumpe reléet slik at strøm går til pumpen.
Hm..., får teste alt dette omigjen i morgen og se hva som skjer.
Takker for tips!

Knut
N210

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 okt 2007, 20:45

elling skrev:
Ottar N398 skrev:Ledningen er blå, og hvis jeg husker riktig så skal den en tur innom diagnosekontakten før den får til minus på coilen :wink:
Hei
Takk for bekreftelsen!
Det vil med andre ord si at så lenge det er kontakt melom coilen og rett posisjon inn på LH-enheten (via den blå ledningen), så er ledningen hel og rett plassert. Videre så skal det, når det løper strøm gjennom denne, gi kontakt over bensinpumpe reléet slik at strøm går til pumpen.
Hm..., får teste alt dette omigjen i morgen og se hva som skjer.
Takker for tips!

Knut
N210
Det er den blå ja... Den kan være litt ømfintlig for dårlig kontakt (ikke spør meg hvorfor...) så du burde vurdere å legge en ny ledning direkte til LH-boksen...

Den blå ledningen går org inn i sikringsboksen, innom diagnosekontakten og derfra inn igjenom en av de du nevner over (de som er fulle av ledninger....)

Ellers så kan det også være jordingen til LH boksen som kødder... (event jordingen til styrestrømen til bensinrelèet, går videre fra bensinpumpe-relèet...)

Uansett må du ha lykke til :D

Svar