Bytte av foringer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Bytte av foringer

Legg inn av oddi N108 » 19 mar 2004, 00:54

Hei, sitter og planlegger hvilke endringer jeg skal gjøre på saab'en i sommer, og vil helst bruke minst mulig tid på mekking, og mest mulig tid på kjøring (har tross alt kun etpar mnd på meg før jeg fyker opp hit nord igjen) Hva med foringer som selges på speedparts? er det knotete å bytte? Jeg bytta en bærearm på den forrige 900'en min, og da måtte vi fjerne ett motorfeste, vippe opp motoren litt samt kappe litt i innerskjermen for å få av bærearmen. Ganske omfattende, med andre ord. og det var på høyresiden. venstresiden har jo mye mer dill, og i tillegg har jeg en turbo som sikkert kommer i veien nå. Hvordan er det så med disse foringene? er det i det hele tatt foringer mellom bærearmer og karosseri? eller er det stort sett nærmere hjulene? hva koster det å bytte sånt hvis jeg ikke skal gjøre det selv? hvor lang tid bruker jeg på å bytte selv? (gjerne i forbindelse med bytting til senkesett/dempere) Sitter også å vurderer APC-trim + luftfilter, såkalt steg1-trim. hvor mye vil det gi? Noen kvikke hoder som har gjort understells-fiksen før? evt. kjenner noen som vet?
en liten kommentar fra speedpartsgutta? (blir evt. de som skal selge til meg, gjør et godt inntrykk nå:D)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 19 mar 2004, 22:05

Stemmer at øvre bærebruene er kjipe å få ut. Foringene er enkle og sette inn, faktisk så enkle at du presser dem inn for hånd, men det som er værst er å få ut de gamle. Du må ha presse for å få dem ut. Går også an med luftmeisel. Må nok regne med noen timer i garasjen. I hvertfall hvis du skal bytte alle både foran og bak. 8)
Det sitter foringer på innfestningene til bærebruene oppe og nede foran, ytre og indre på stabstag, på demperinnfestningene, i bakstillinga osv.
Se på siden vår, så ser du alle på en illustrasjons tegning ved siden av foringene. :D
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "