Gasspjeld

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Gasspjeld

Legg inn av Emefve N1214 » 26 nov 2007, 22:54

Jeg har en 2000 9-5 2,3t som volder meg litt hodebry.
Jeg starter bilen, og alt virker normalt. Jeg kjører avgårde, men ved endel gasspådrag tennes limp home lampen, og bilen går da dårlig på tomgang. Stopper jeg den og starter igjen lyser fortsatt lampa og bilen går dårlig. MEN hvis jeg kobler fra batteriet noen minutter og så kobler på igjen så er lampa slukket, og bilen går helt fint på tomgang. Hos saabverkstedet har de lest av at det er en feilkode på gasspjeldet.
Saabverkstedet skulle jo ha intet mindre enn over 8000 + mva bare for delene. Arbeid i tillegg. Er det noe å gjøre med dette eller må jeg bare bite i det sure eplet?
Er det elektronikken i gasspjeldet som kødder eller kan det være noe mekanisk som man kan fikse?
Tips??

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 nov 2007, 23:20

Det är elektroniken som köddar, eller brukar vara det i alla fall!
Det är muligt å finne brukt.
Hör med SP, dom tar ju hem delar från SDCC.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2007, 00:24

Om du tar av batteripolen så har du slettet feilkoden, men du har ikke avhjulpet feilen. Spjellhuset må i tillegg resettes fysisk, men det bør de ha gjort på Saab. Om feilen likevel kommer igjen så er det nok bare å bytte.

Jeg har spjellhus til deg om du trenger, send pm hvis du er interessert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Legg inn av Emefve N1214 » 27 nov 2007, 00:53

Ingvar N629 skrev:Om du tar av batteripolen så har du slettet feilkoden, men du har ikke avhjulpet feilen.
Det må da skje noe fysisk også når jeg kobler fra batteriet, for når jeg har koblet fra batteriet og starter, går motoren tilsynelatende helt normalt helt til jeg drar på litt. Er jeg forsiktig med gassen kan jeg faktisk kjøre mange mil uten at limp home lampen lyser, og motoren går da helt fint på tomgang.
Hvordan resettes gasspjeldet fysisk da?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2007, 11:00

Emefve skrev:
Ingvar N629 skrev:Om du tar av batteripolen så har du slettet feilkoden, men du har ikke avhjulpet feilen.
Det må da skje noe fysisk også når jeg kobler fra batteriet, for når jeg har koblet fra batteriet og starter, går motoren tilsynelatende helt normalt helt til jeg drar på litt. Er jeg forsiktig med gassen kan jeg faktisk kjøre mange mil uten at limp home lampen lyser, og motoren går da helt fint på tomgang.
Hvordan resettes gasspjeldet fysisk da?
Det som skjer når spjellhuset går i limp-home, er at en solenoid slår ut, og den delen av spjellreguleringen som gasswiren sitter på går i inngrep med spjellakselen. Under vanlig drift så har ikke gasswiren noe med spjellreguleringen å gjøre rent fysisk, men pådraget leses av fra den delen av spjellhuset som wiren sitter på.
Når du tar av batteripolen uten å koble fra wiren igjen, så vil styreenheten tro at den ikke er koblet inn, mens den egentlig er det. Om du kjører rolig uten mye pådrag, så vil dette gå greit, men så snart styreenheten vil ha en annen spjellåpning enn wireutslaget gir, så registreres avvik, og feilkoden settes på nytt.

Fysisk resetting av spjellhuset er litt vanskelig å forklare, men her har du et bilde:
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg

Resetting av spjellhus ligger under FAQ, men da du ikke er medlem får du ikke lest det, så jeg legger link til bildet her. Du får ta det som en oppfordring til å melde deg inn i klubben vår!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Legg inn av Emefve N1214 » 27 nov 2007, 12:11

Takker for svar!
Men hvilken ende av fjæra er det som skal løsnes? Den enden som pila peker på? Skal man bare føre enden mot gasspjeldhuset? skjønte ikke helt det der.

Har tatt hintet og meldt meg inn :wink: . Var ikke klar over klubben før jeg igår i ren frustrasjon begynte å lete på nettet om jeg kunne finne noe.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2007, 12:50

Emefve skrev:Takker for svar!
Men hvilken ende av fjæra er det som skal løsnes? Den enden som pila peker på? Skal man bare føre enden mot gasspjeldhuset?
Ja, du dytter bare den enden som pila peker mot inn mot spjellhuset. Deretter vrir du den delen med taggene som den andre pila peker mot, mot venstre til du hører et klikk. Litt tung å vri, kan være greit å sette et flatt skrujern mot taggene og dytte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Legg inn av Emefve N1214 » 27 nov 2007, 12:55

Takker og bukker!
Var jo direkte lett å gjøre den jobben der jo.
Det gjorde underverker med bilen min :D Har hatt den ute på en kjapp prøvetur, og ingen limp home lampe lyser. Jippi!!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2007, 12:57

Så bra! Men om den kommer tilbake, så er det nok dessverre bare å bytte spjellhuset.

Det som overrasker meg er at de ikke gjorde dette da du hadde bilen inne hos Saab??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Legg inn av Emefve N1214 » 27 nov 2007, 13:05

Akkurat hva de gjorde på verkstedet er jeg ikke sikker på. Det var konemor som var inne med bilen og hun er IKKE direkte teknisk anlagt for å si det forsiktig :lol:

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Gassspeld

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 27 nov 2007, 13:42

Emefve skrev:Akkurat hva de gjorde på verkstedet er jeg ikke sikker på. Det var konemor som var inne med bilen og hun er IKKE direkte teknisk anlagt for å si det forsiktig :lol:
Helt riktig, vi skaffer disse for kr 3900.- ferdig montert :lol:

Mvh
SPN
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Legg inn av Emefve N1214 » 27 nov 2007, 13:53

Er den prisen for nytt eller brukt? Hvor holder Speedparts til? Hva koster det uten montering?
-00 Saab 9-5 SE 2,3t Estate Aut
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

deler

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 27 nov 2007, 14:22

Emefve skrev:Er den prisen for nytt eller brukt? Hvor holder Speedparts til? Hva koster det uten montering?
Spjällhus
T7 Beg 9188186 100,404 : brukt men i orden kr 1,400 kr

SPN
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 27 nov 2007, 17:01

Speedparts holder til på Kjeller, rett utenfor Lillestrøm :wink:
http://www.speedpartsnorway.no
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar