Tap av bremsekraft, OG900 '87

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Tap av bremsekraft, OG900 '87

Legg inn av Bjørk N1057 » 05 des 2007, 21:28

Hei! Skulle kjøre en kompis hjem fra jobb igår, og stoppet for å fylle bensin. Jeg setter den bare i gir, fordi brekket henger seg opp om man bruker det. Men han kompisen min visste jo ikke det, så da jeg står der og fyller hører jeg den klassiske lyden av brekket som dras opp. F***! tenkte jeg.


Kjører i ca 10 km, og bremsen rører jeg ikke, siden brekket gjør jobben. men når jeg merker at det begynner å slippe, og bilen faktisk ruller i nedoverbakke, tråkker jeg på bremsen. Ingenting skjer.

Får stoppa etterhvert og la inn i siden av veien. Pumpa som en gal, og det funka bedre og bedre etterhvert. Nå fungerer det topp igjen!

Spørsmålet blir da: Skjedde dette fordi bremsene ble for varme, og at håndbrekket har skylden? Eller er dette noe jeg må se nærmere på? Tror bremsene ble overhalt av forrige eier.

Siden bremsene faktisk er ganske viktige, så spør jeg selv om det er fint igjen nå, i tilfelle håndbrekket ikke har skylda!


Takk for svar! :)
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 des 2007, 21:40

Det som har skjedd er at du har "kjørt med brekket på" og da blir veska så varm at den går over i gassform. da blir det ikke mye bremsekraft igjen.. en annen ting er at det sliter noe fryktelig på klosser og disken.. IKKE bra. jeg ville ha kjøpt nye calippere å sette på.. og når du først gjør det, så kan du bytte skiver og klosser..

Mvh. Pål 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 05 des 2007, 21:55

hvaffornoe, nye kalippere pga varmgang i bremseslangene?
Så lenge klossene ble presset inn av wiren og det ikke var noe trykk i systemet tviler jeg på at bremsevæsken har kokt.
Dette er nok helt vanlig varmgang mellom skiver og klosser som resulterte i redusert bremseeffekt
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 05 des 2007, 22:04

Henrik N449 skrev:hvaffornoe, nye kalippere pga varmgang i bremseslangene?
Så lenge klossene ble presset inn av wiren og det ikke var noe trykk i systemet tviler jeg på at bremsevæsken har kokt.
Dette er nok helt vanlig varmgang mellom skiver og klosser som resulterte i redusert bremseeffekt
hadde heller ikke bytta kalipperne pga det....
men er greit å sjekke bremsevæska da om han har fyldt på feiltema væske så er ikke den no bra er mine erfaringer hvertfall....
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 05 des 2007, 22:08

Visste vel egentlig at det var feilen, måtte bare forsikre meg! :) Takk for svar ;)
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 des 2007, 00:35

Skal du bruke penger på bremsene så kjøp 88-93 understell!

De bremsene virker, det gjør ikke de du har i dag...

men, som over, ny bremsevæske er aldri feil!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 06 des 2007, 00:42

Veit ikke om du kan trikset jeg. Men hvis det henger seg opp. må du slagge av brekket. også svinger du mot den siden som kalipperen henger på, og drar ut den "fjøra" der. Tror bare det er en ting du kan dra i der under :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 06 des 2007, 01:01

Et lite tips til dere med brekk som henger...
Jeg har aldri noe problem med dette!! Men jeg bruker brekket konsekvent, uansett om bilen står på flat mark;)
Så lenge bremsedelene får flytte litt på seg så setter de seg ikke men dette forutsetter selvfølgelig at kalipperne ikke er helt nedrustet fra før.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 des 2007, 13:38

Bra tips Tor, men Calipperene foran på "gamle" og 900 er ikke verdens beste konstruksjon... (og dyre å bytte) de henger seg når de ikke er helt nye lenger..

Som Alex også skriver, dra frem brekkarmen på Calipperen etter en sånn episode med "hjelpsomme" passasjerer.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 06 des 2007, 13:56

Tor N12 skrev:Et lite tips til dere med brekk som henger...
Jeg har aldri noe problem med dette!! Men jeg bruker brekket konsekvent, uansett om bilen står på flat mark;)
Så lenge bremsedelene får flytte litt på seg så setter de seg ikke men dette forutsetter selvfølgelig at kalipperne ikke er helt nedrustet fra før.
Jeg slutta å bruke brekk konsekvent etter at vinter og kulde frøs fast brekket på min gamle 90 sine forhjul. Nå har jeg jo 900 og alt er fint, men har fortsatt den uvanen at jeg parkerer kun i gir. Er dette skikkelig teit når man har 900, eller kan jeg risikere at brekket fryser fast igjen? Det skal jo sies at jeg stort sett parkerer på flata da, og vinkler hjul inn mot kantstein (som man lærte da man tok lappen i usa)..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 06 des 2007, 14:07

Går utifra at det er snakk om en 91 mod. 900.

isafall er du i mål med funksjon på brekket, samme som 9000.

Smør vaiere i ny og ne, så funker det!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 06 des 2007, 14:16

Petter 900 T skrev:Går utifra at det er snakk om en 91 mod. 900.

isafall er du i mål med funksjon på brekket, samme som 9000.

Smør vaiere i ny og ne, så funker det!

Petter
Det er en 91 modell 900 ja, så jeg skal smøre vaiere og slike ting når den nå konverteres til T16. Prosjekttråd skal komme snart, bare ikke kommet så langt ennå..

Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 06 des 2007, 14:16

Opplevde samme problem som trådstarter nevner med min gamle OG900. Da var det hovebremsesyllinderen som ikke klarte å dytte bremsevesken ned, men etter pumpebremsing så kom det seg..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 06 des 2007, 21:21

hahahhahaha, F*** ass! Skjedde idag igjen XD


Jævla surrekukk.....
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 des 2007, 02:15

Bjørk: Synes du det der er passende språkbruk på forumet? SKJERPINGS!


Når det gjelder bremsene på de gamle og'ene så er jeg fortsatt ikke helt enig ;) Jeg hadde en M86og900 turbo 16 i mange år, opplevde aldri at brekket spekte på den selv på Røros i -35 8)
Men som jeg sa lenger oppe, bremsene må jo selvfølgelig være i god stand samt at jeg brukte det alltid også om sommeren.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar