Hjelp min 9-5 aero har hjerte og hjerne problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Hjelp min 9-5 aero har hjerte og hjerne problemer

Legg inn av frkristiansen » 07 des 2007, 16:10

Som dere vet har jeg en SAAB 9-5 Aero 2001 mod, med B235R motoren.
I det siste får jeg opp "check engine" lampen, pluss at "TCE OFF" lampen kommer på og går ikke an å skru av helt uavhengig av hastighet.
katalysatoren er ny, lambda sondene er nye, og ble byttet da jeg fikk ødelagt de gamle i en fartshump, kjørte en stund med den ødelagte caten, og lamdasonden,
og prøvde ut en fra biltema, men uten hell, nå er de originale og nye på plass. Olje på motor og girkasse er nylig byttet og i rette mengder.
Drivstoff tanken er halvfull og var det under testingen, kan ikke merke at bilen går noe dårligere men har ikke prøvd å presse den.
har original programmvare
Har ikke hatt andre problemer en med katalysatoren og lamdasonden i forkant.
de feilene jeg får opp står nedenfor, men jeg må antakelig prøve å ta en full test rtunde, har dere noen forslga til hvordan dette bør gjøres for å få alle testene på
scanneren ferdige, dat det var mange tester som ikke ble fullført på den lit korte turen min.?

Jeg har fått opp noen feilkoder som jeg har tolket, kunne dere være behjelpelige med en liten rettelse og eller forklaring og gjerne noen tips til utbedring?

P0453 : Evaporative Emission Controll System (leak detected gross leak) Preassure sensor HIGH input.
jeg tolker dette som en feil med drivstoff retur/ventilasjon, men kan også være feil på luft massemåler ? kanskje olje på trådene, kanskje er det en magnetventil på
lufte systemet til drivstoffet, forslag ?

P1444 : Fikk ingen god oversettelse på denne, men etter nærmere undersøkelser fikk jeg følgende
Diagnostic Module Tank Leakage(DM-TL) eller,
Pump controll Open Circuit eller,
Purge Flow sensor circuit low input
samtlige er greske for meg og jeg vet ikke hvilken som er gjeldende for min bil,

P1260 : "Throttle return spring to low force" okay fjæra og eller spjellet er møkkete og tregt, gjøre rent og stramme fjær ?
Fuel pump speed relay controll circuit, problem med bensin pumpen, hva og hvorfor, gjelder dette min bil ?
Kunne visst også være "theft detected vehicle immobilized", gjelder ikke min bil. da den går normalt

P1257 : Pedal correlation PDS2 and HPDS
Boost controll condition supercharge system overboost.

Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt en full gjennomkjøring med bilen slik at alle tester med scanneren ble ikke fullført.

All hjelp mottas med takk !
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 07 des 2007, 16:33

Hei

Evap og purge burde du dra til et merkes verksted og få undersøkt, trykk testet og sjekket ventiler, for ev funksjons test og bytte av back ventiler.

Bytte av spjeldhus er kanskje en ide?

Eller så kan det være mulig det er styre enheten din som setter noen av disse feilkodene.
Prøv ev en annen styre enhet om det er mulig.

Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Svar