9000 starter, men nye symptomer!
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
9000 starter, men nye symptomer!
*LES NYTT DILEMMA PÅ SIDE 4*
jeg føler dette problemet mitt fortjener en egen tråd nå.
min 9000 cs i signaturen min starter ikke, og jeg har stooore problemer med å diagnosere den.
når starteren går får jeg ikke turtallssignal, så jeg tippa veivakselgiver. derimot så leser jeg på saabnet.com at de fleste 9000 fra 93 faktisk ikke skal få turtallssignal ved kinning på starteren? har jo ikke, dum som jeg er sjekka om jeg har fått dette før, da den gikk.
selv med fullada batteri går ikke vinduer ned, elektriske seter vil ikke bevege seg. cd-spiller, interiørbelysning, elektrisk antenne blant annet får strøm og funker som det skal!
til slutt: en stund når jeg bare skrudde på tenninga, begynte relèet for "injection system" å summe som en forvokst humle. dette samtidig som at turtelleren hoppa og ned i full fart. ingenting av dette skjer lenger, kanskje relèet har tatt kvelden helt?
fått tips om jordingsfeil, og har sjekka alle jordingspunktene jeg har funnet hittil. helt fine.
Ingen som har vært borti noe lignende her?
jeg føler dette problemet mitt fortjener en egen tråd nå.
min 9000 cs i signaturen min starter ikke, og jeg har stooore problemer med å diagnosere den.
når starteren går får jeg ikke turtallssignal, så jeg tippa veivakselgiver. derimot så leser jeg på saabnet.com at de fleste 9000 fra 93 faktisk ikke skal få turtallssignal ved kinning på starteren? har jo ikke, dum som jeg er sjekka om jeg har fått dette før, da den gikk.
selv med fullada batteri går ikke vinduer ned, elektriske seter vil ikke bevege seg. cd-spiller, interiørbelysning, elektrisk antenne blant annet får strøm og funker som det skal!
til slutt: en stund når jeg bare skrudde på tenninga, begynte relèet for "injection system" å summe som en forvokst humle. dette samtidig som at turtelleren hoppa og ned i full fart. ingenting av dette skjer lenger, kanskje relèet har tatt kvelden helt?
fått tips om jordingsfeil, og har sjekka alle jordingspunktene jeg har funnet hittil. helt fine.
Ingen som har vært borti noe lignende her?
Sist redigert av Edward N812 den 26 jan 2008, 21:01, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: 9000 starter ikke, rare symptomer!
Har du prøva å bytta veivaksel-giveren?Edward N812 skrev:jeg føler dette problemet mitt fortjener en egen tråd nå.
min 9000 cs i signaturen min starter ikke, og jeg har stooore problemer med å diagnosere den.
når starteren går får jeg ikke turtallssignal, så jeg tippa veivakselgiver. derimot så leser jeg på saabnet.com at de fleste 9000 fra 93 faktisk ikke skal få turtallssignal ved kinning på starteren? har jo ikke, dum som jeg er sjekka om jeg har fått dette før, da den gikk.
selv med fullada batteri går ikke vinduer ned, elektriske seter vil ikke bevege seg. cd-spiller, interiørbelysning, elektrisk antenne blant annet får strøm og funker som det skal!
til slutt: en stund når jeg bare skrudde på tenninga, begynte relèet for "injection system" å summe som en forvokst humle. dette samtidig som at turtelleren hoppa og ned i full fart. ingenting av dette skjer lenger, kanskje relèet har tatt kvelden helt?
fått tips om jordingsfeil, og har sjekka alle jordingspunktene jeg har funnet hittil. helt fine.
Ingen som har vært borti noe lignende her?
Hvis den ligger å gir helt ville signaler kan det skje masse rart

- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
veivakselgiver er på vei.. men jeg begynner å miste håpet på denne altså. er uansett best å håpe på det verste.
alle sikringer er hele såvidt jeg kunne se med egne øyne, og bensinpumpe går som den skal...
en ting som kan nevnes var at jeg hadde en kortslutning i den korte blå ledningen som går til venstre solskjerm med belysning.. dette gjorde at sikringen til interiørbelysninga gikk så fort jeg satte i en ny. dette la jeg merke til samme dag som den ikke ville starte, men tidligere på dagen.. fiksa dette med å isolere uisolert ledning... sikringen har ikke gått siden.
alle sikringer er hele såvidt jeg kunne se med egne øyne, og bensinpumpe går som den skal...
en ting som kan nevnes var at jeg hadde en kortslutning i den korte blå ledningen som går til venstre solskjerm med belysning.. dette gjorde at sikringen til interiørbelysninga gikk så fort jeg satte i en ny. dette la jeg merke til samme dag som den ikke ville starte, men tidligere på dagen.. fiksa dette med å isolere uisolert ledning... sikringen har ikke gått siden.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
jasså ja... den er jo fort gjort å bytte over fra delebilen.
men jeg har en god nyhet her.. grunnen til at vndu, takluke og hva enn mer som er på samme panelet ikke funka, var fordi jeg slurva med kontakten når jeg satte det nedi igjen
så da har vi strengt tatt bare et elektronisk problem akkurat nå (hvis vi se bort ifra den ekle summinga fra relèet) og det er at det elektriske førersetet som jeg nå har prøvemontert ikke fungerer. har satt i 30A sikring.. må det ha nytt relè noe sted også? ser det sitter noen under selve setet, det burde da holde
men jeg har en god nyhet her.. grunnen til at vndu, takluke og hva enn mer som er på samme panelet ikke funka, var fordi jeg slurva med kontakten når jeg satte det nedi igjen
så da har vi strengt tatt bare et elektronisk problem akkurat nå (hvis vi se bort ifra den ekle summinga fra relèet) og det er at det elektriske førersetet som jeg nå har prøvemontert ikke fungerer. har satt i 30A sikring.. må det ha nytt relè noe sted også? ser det sitter noen under selve setet, det burde da holde

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Kobble på alle kablene til stolen du...
Du har nok stoler som er nyere enn bilen din. På nyere så skal man kunne justere stolen også når du åpner døra, før tenninga settes på.
Om du da ser på kontakten som sitter i bilen så har den 2 kabler, en tenningspluss og en minus mens på de nye stolene så har du 3 kabler: en tenningspluss, en minus og en som får spenning når døra er oppe.
Hvis du ikke bryr deg om den funksjonen så er det bare å koble sammen de to røde.
Du har nok stoler som er nyere enn bilen din. På nyere så skal man kunne justere stolen også når du åpner døra, før tenninga settes på.
Om du da ser på kontakten som sitter i bilen så har den 2 kabler, en tenningspluss og en minus mens på de nye stolene så har du 3 kabler: en tenningspluss, en minus og en som får spenning når døra er oppe.
Hvis du ikke bryr deg om den funksjonen så er det bare å koble sammen de to røde.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Går ut fra at du har testet med ny DI?
Ellers så er det jo noen ting som må til for at en motor skal gå
Har du gnist ? Får den bensin?
Visuell kontroll av pluggene kan fortelle deg mye...
Ellers så er det jo noen ting som må til for at en motor skal gå

Har du gnist ? Får den bensin?
Visuell kontroll av pluggene kan fortelle deg mye...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
ny kassett er testet.. og jeg har bekrefta en sunn bensinpumpe.. at det faktisk kommer gnist til pluggene med den nye tennkassetten har jeg ikke sjekka, og jeg har heller ikke sjekka om bensinen fra pumpa faktisk kommer frem. det er jo så sjeldent dyser, tennplugger (av riktig type) og sånt rundt motoren bare tar kvelden sånn uten forvarsel.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Joda, men motoren går ikke på bare luft.... Hvis du ikke har gnist med ny DI så vil jo det fortelle deg at det er sansynlig med veivakselgiver f.eks... Er pluggene våte så vet du at dysene åpner, er de tørre så har f.eks kansje hovedrele'et til innsprøytninga streika...Edward N812 skrev:det er jo så sjeldent dyser, tennplugger (av riktig type) og sånt rundt motoren bare tar kvelden sånn uten forvarsel.
Og om det ikke sier deg noe aå kansje det i allefall kan gjøre det enklere for oss å komme med noen gode tips til deg

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
godt å høre det her gutter.. neste jeg gjør nå er å skru av foran for å sjekke om bensinen kommer fram.. var det retur fra fuelrail som lønte seg å skru av? må nesten spørre på hvilken side av fuelrailen denne er, så jeg ikke tar feil
ville vil ikke skjedd noen katastrofe akkurat, men hvis det er retur som er anbefalt så er det retur jeg skal skru av 


1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
okey.. da har jeg fått sjekka om bensinen kommer fram, og det gjør den.. jeg har også sjekka pluggene, de ser slik ut, og det har dem alltid gjort:

tor, så det kan være det "injection system"-relèet som har tatt kvelden altså? siden dysene ikke åpner seg? det var jo tross alt dette som dreiv å summa og tikka nå jeg skrudde på tenninga.
prøvde å bytte til et grønt relè, fremfor det gråe som var der fra før av, det var injection relèet til den ett år nyere delebilen, men det mangla en pinne akkurat i midten.. det grønne begynte forresten å tikke så fort jeg satte det i og kinna med starteren et par ganger

tor, så det kan være det "injection system"-relèet som har tatt kvelden altså? siden dysene ikke åpner seg? det var jo tross alt dette som dreiv å summa og tikka nå jeg skrudde på tenninga.
prøvde å bytte til et grønt relè, fremfor det gråe som var der fra før av, det var injection relèet til den ett år nyere delebilen, men det mangla en pinne akkurat i midten.. det grønne begynte forresten å tikke så fort jeg satte det i og kinna med starteren et par ganger
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Har du bytta veivakselgiveren nå?
Begge sikringene til trionicen er hele? Har du tatt ut fuelrail og sett om dysene åpner (går da ut i fra at du har satt inn fungerende vv giver)?
Begge sikringene til trionicen er hele? Har du tatt ut fuelrail og sett om dysene åpner (går da ut i fra at du har satt inn fungerende vv giver)?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Man kan måle / Ohme det for å se om det er i orden ja.
Men jeg har ikke skjemategning eller rette verdier for det her.
Tor eller Ed hunter har vel kanskje
Men jeg har ikke skjemategning eller rette verdier for det her.
Tor eller Ed hunter har vel kanskje

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero