reimbytte 96 9000 2,0t
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N867
- Bil: 900I 2,1 16V
- Sted: kristiansand
reimbytte 96 9000 2,0t
noen som kan forklare hvordan en går fram for å bytte denne må en ha spesialverktøy
Det er bare to fremkomstmidler saab/scania
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det er for så vidt en grei jobb å bytte reim på denne bilen. Du behøver ikke så mye verktøy, skulle holde en god stund med et vanlig pipesett.
-Begynn med å ta av høyre forhjul, og skru ut fremre innerskjerm. Nå har du god tilgang til alt du trenger for å bytte reim.
-Så skal du presse sammen reimstrammeren. Dette kan nok være fordelaktig å ha spesialverktøy til, men jeg syns det går greit uten. Jeg pleier å bruke en stor tvinge og skru sammen strammeren. Bare pass på så det står stødig på, du har ikke lyst til at det glipper av mens du har fingrene under reimen...
-Nå er det bare å vippe reimen av. Så må du skru løs strammeren, siden reimen ligger innimellom "armene" på denne.
Det er mulig det holder å løsne av spennrullen, men det husker jeg ikke her og nå.
-Ta den gamle reimen ut fra strammeren, og monter ny reim i motsatt rekkefølge.
-Monter innerskjerm og hjul, tut og kjør.
-Begynn med å ta av høyre forhjul, og skru ut fremre innerskjerm. Nå har du god tilgang til alt du trenger for å bytte reim.
-Så skal du presse sammen reimstrammeren. Dette kan nok være fordelaktig å ha spesialverktøy til, men jeg syns det går greit uten. Jeg pleier å bruke en stor tvinge og skru sammen strammeren. Bare pass på så det står stødig på, du har ikke lyst til at det glipper av mens du har fingrene under reimen...
-Nå er det bare å vippe reimen av. Så må du skru løs strammeren, siden reimen ligger innimellom "armene" på denne.
Det er mulig det holder å løsne av spennrullen, men det husker jeg ikke her og nå.
-Ta den gamle reimen ut fra strammeren, og monter ny reim i motsatt rekkefølge.
-Monter innerskjerm og hjul, tut og kjør.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Tror nok jeg hadde stått og bannet en stund om jeg skulle bytte reim en gang til selv også, for det hadde jeg helt glemt.Tor N12 skrev:En vesentlig ting som er kjekt å vite kan jo være å fortelle at det løpehjulet som sitter på strammeren er festet med en bolt med linksgjenger.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)