Biln tok fyr =(

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Biln tok fyr =(

Legg inn av Timon » 11 feb 2008, 03:15

Hadde en litt skremmende opplevelse med 900en (signatur) i dag.

Vaska motoren etter jobb, brukte biltema motorvask og spylte reint etterpå. Etter det virka det som den bare gikk på tre sylindre, men hva kunne jeg gjøre med det da? Regna med at det var kommet litt vann inn i noe tenningsdeler så tenkte at det kanskje forsvant når den ble varm. Så jeg kjørte hjem, ca 7 km og rett før jeg var hjemme virka det som den siste sylinderen våkna.

Men da jeg stoppa bilen lukta det svidd, og jeg gik ut for å sjekke. Og under bilen brant det (!) ved katalysatoren ca. Tror det var noe tectyl som brant, så sånn ut og det datt brennende biter ned akkurat som når man brenner plast. Slokka med pulver og venta en stund for å se, og prøvde og starte den for å flytte den vekk fra huset. Men da starta den ikke i det hele tatt! Måtte flytte den på starteren.

Mitt spørsmål er da: Hva har mest sannsynlig skjedd? Og hvor er det mest sannsynlig at det har kommet inn vann?

Og er det sannynlig at den tok fyr fordi den ble kjørt på tre sylindre, eller kan det være noe annet? Som f.eks. motorvask-rester som tok fyr.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 feb 2008, 03:18

At den gikk på tre og senere ikke startet igjen er nok pga fukt i fordeleren, løsne fordelerlokket og la det henge løst til i morra, så starter den nok.

Måtte alltid tørke inni fordelerlokket etter motorvask før jeg bygde om 900en min til DI.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 11 feb 2008, 03:32

Ingvar N629 skrev:At den gikk på tre og senere ikke startet igjen er nok pga fukt i fordeleren, løsne fordelerlokket og la det henge løst til i morra, så starter den nok.

Måtte alltid tørke inni fordelerlokket etter motorvask før jeg bygde om 900en min til DI.
Der var det vann ja.. Takker for svar =)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Biln tok fyr =(

Legg inn av Macgeier » 11 feb 2008, 09:51

Timon skrev:
Og er det sannynlig at den tok fyr fordi den ble kjørt på tre sylindre, eller kan det være noe annet? Som f.eks. motorvask-rester som tok fyr.
Går ikke motoren på alle 4 sylindere så forbrennes bensinen fra "døde" sylindere i katalysatoren, og den blir glødende varm. Uten katalysator ville det ikke vært noe problem, annet enn slitet med å kjøre med fuskende motor :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 11 feb 2008, 15:37

aha..
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 11 feb 2008, 21:20

Du må vel egentligt ALDRI kjøre en motor med en eller flere sylindrer som ikke fungerer når du har katalysator.
Dette på grunn av det Macgeier sa, så kan bensinen ta fyr i katalysatoren og denne vil smelte og ende som en propp i eksosen din, å da går bilen din svært dårligt viss den i det hele starter.

Skal jo egentligt ta ut sikringen på bensinpumpa ved sjekk av gnist på tennpluggene

Svar