Roadholding på NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Roadholding på NG900

Legg inn av Haaka » 09 mar 2008, 22:18

Heisann!

Planlegger utbedringsprosjekt for min 94' 900turbo, og trenger litt hjelp her på opphengsbiten.

Ser gjennom EPC det finnes orginalt stabstag for senket oppheng (nr.44 83 822), men står ikke detaljer om diameter. Er jo ellers både tre og fire delenummer til min bil (900SE 3D med m-gir,ac,srs,osv).

Helt konkret folkens, finnes vel orginalt sport stabstag? Alternative sportstag?

Noen erfaringer?

Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Roadholding på NG900

Legg inn av herman86-N693 » 09 mar 2008, 22:29

Speedparts sitt 6 punkt substag er vel tingen , bilen min ble en helt annen etter jeg monterte det =)
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Roadholding på NG900

Legg inn av Haaka » 09 mar 2008, 23:02

Heh.. jo når du sier det, har jeg en custom travers på tegnebrettet, og mye mer. Så listen er lang :wink:

Men problematikken går først og fremst på at det er en bruksbil (råskinn et sådann :mrgreen: ), som kjøres i byen, dårlige veier sommer som vinter, med kjettingriller osv... blir derfor litt picky på å ikke utelukkende stive av karosseri, samtidig blir det ei danskeferge på sommerasfalten, sant :wink:

Tror jeg har en tårlig bra plan, men pakken er litt avhengi av et litt større stag.

Ser forøvrig at 9-3 stagene deles i A, B og G. Noen som vet hvordan utforming, dimensjoner går over på 900?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: Roadholding på NG900

Legg inn av Saab900STCR » 11 mar 2008, 01:16

Og9-3 stagen passar rätt på, men du må har rätt klämmor till det stabbstagets diameter.
Det grövsta som finns orginal till dessa sitter på Og9-3diesel.
Dom är svåra att få fatt i, bara så det är sagt!
Ellers så är väl Viggen den som har störst stabbstag och som går att få fatt i.
"edderkoppen" under subframen är ellers det första du bör få dig!
Det gör underverk med bilens uppförande på vägen.
Nästa steg är poly-foringer i for og bak-stilling.
Videre anbefaller jag H&R progresive senke fjärer sammen med justerbara Koni.
Sedan bör man skaffa en styrväxelklämma som är stumm för att minimera flexet där.
Det finns ju fler uppgraderingar att tillgå, men det är inget som jag kan anbefalla för bruk på gata.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar