9000 mister kraft ved lavt turtall

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

9000 mister kraft ved lavt turtall

Legg inn av AndreasE N1216 » 15 mar 2008, 22:23

Hei!
familiens 9000 2,3i fra 94 har plutselig fått det for seg at den av og til skal fuske ved lave turtall (under 2000). og det dagen før vi skal på poskefjellet. selv om man trykker klampen i bånn, skjer det ikke noe mer framdrift enn om man bare skulle vedlikeholde farta. tenninga kutter ikke, altså rykker det ikke allverden..... , men motoren går i så tilfelle mer ujevnt enn den burde. dette skjer helt uforventet og kun av og til. når motoren ikke går slik, går den helt normalt. ingen varsellamper tennes, noe jeg synes er merkelig....
bilen har har for ordenhets skyld ikke elektronisk spjeldhus.
er det noen kloke hoder der ute som kunne gitt meg noen tips, for det hadde vært kjekt å komme meg helskinna til oppdal i morra:wink:

mvh andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: 9000 mister kraft ved lavt turtall

Legg inn av Trond N47 » 17 mar 2008, 03:31

Full tank og kondensfjerner.
Nye plugger?
DI kassett?

Hørtes litt ut som symptomene ved en vacuum-lekkasje på en turbobil, men slike sugere har jeg prøvd å fortrenge min befatning med.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 9000 mister kraft ved lavt turtall

Legg inn av EdHunter N815 » 17 mar 2008, 17:02

En suger som fusker er jo relativt enkel å feilsøke på, tenk på at det er enten gnist, bensin eller luft den mangler, og feilsøk ut fra det.
Som Trond sier er DI og plugger et forsøk verdt, spesielt pluggene hvis de er gamle. Sjekk også at det er NGK og ikke noe annet rask som står i. På Saab er NGK den eneste fullverdige alternativet, alt annet er å se på som en kortvarig nødløsning hvis ikke NGK er tilgjengelig.

Bensin tviler jeg på at det er, da ville det vel mer vært problemerpå høye enn på lave turtall. Men som Trond sier kan kondens være en mulig årsak.

Det kan også være at den ikke får så mye luft som den burde, en sjekk av luftfilteret og eventuelt bytte kan være lurt hvis det er skittent.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 mister kraft ved lavt turtall

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mar 2008, 17:52

Jeg ville ha sjekket om den drar falskluft.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: 9000 mister kraft ved lavt turtall

Legg inn av AndreasE N1216 » 19 mar 2008, 21:56

sorry forlkens, men det virker som problemet har løst seg selv etter å ha spurt om råd her :)
har kjørt hamar-oppdal-hamar uten at fuskinga har gjentatt seg.
men nå har jeg ihvertfall noen tips å begynne med hvis det skulle oppstå igjen! så takk skal dere ha :P !
angående plugger, så (vet jeg pisser i brønnen...) mener jeg det står BERU i nå. har kun stått der i få oljeskift og har fungert bra til nå. men kan hende deres glansperiode er over. neste gang blir det NGK!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar