Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
tuva
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 19 mar 2008, 08:34

Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Legg inn av tuva » 16 apr 2008, 20:35

Har kjøpt en 2001 modell Saab 9-3, 150 hk som bil nr 2. Ingen dårlig bil. Selv om konstruksjonen begynner å dra på årene går bilen utenpå mange nyere biler jeg har kjørt/eid mht både komfort , støynivå, plassforholdm + noe så udefinerbart som "kjørefølelse". Saaben er en biljeg gleder meg til å kjøre, og har allerede blitt førstevalget når jeg skal ut å kjøre..

Så til det jeg lurer på. Før jeg kjøpte denne, vurderte jeg en 2000 modell uten turbo, men ble anbefalt å kjøpe -01 turbo i stedet, da -01 modellen visstnok har vært gjenstand for div. oppgraderinger + at den har en "ny" turbomotor (for 9-3s vedkommende).

Hvilke oppgraderinger kom på 2001 modellen?
Hva er forskjellen på 154 hesteren (som var i 2000 modellen??? Eller gikk denne motoren ut av bruk tidligere?) og 150 hesteren jeg har i min?
Jeg var litt skeptisk til å kjøpe turboversjon da jeg forestilte meg at 130 hesteren uten turbo har mindre sjans for kostbare feil (oilsludge, turbo osv) enn 150 hesteren, og at bensinforbruket er lavere på 130 hesteren. Tenkte/tenker jeg riktig, eller er 150 hesteren like holdbar/rimelig i drift (både mht feil og drivstoff)?

Jeg er bare litt nysgjerrig (på vei til å bli "entusiast") og vil vite så mye som mulig om bilen, derfor noen spørsmål "sånn ut i været".

På forhånd takk til de som gidder å dele sin kunnskap.
:D

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Legg inn av Tor N12 » 16 apr 2008, 20:39

Gratulerer med ny bil!!

Jeg er ikke den som kan mest om 9-3 så jeg lar de fleste spm stå ubesvart...
Men, 150-hesteren bruker mindre bensin enn 130-hesteren :)
I og med at den har bedre dreiemoment og mere effekt så tramper du ikke like mye på gassen for å suse fremover, med en suger så er pedalen i gulvet hele tiden ;) Er flere grunner også da, turbomotoren har et bedre innsprøytingssystem bla.a.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 16 apr 2008, 22:19

154 hesteren er en helt annen motor enn 150 hesteren. Den eldre er en B204E og den nyere en B205E, selve blokka er rimelig lik, men 205 er en lavfriksjonsmotor med de fordeler (lavere forbruk) og (mest) ulemper det fører med seg, som f eks oilsludge, og oljepumpa leverer dårligere. Av fordeler så er styresystemet på 205 mye mer avansert, den har Trionic 7 istedenfor Trionic 5 på de eldre. Dette gir lavere forbruk og muliggjør bl a raskere resons pga elektronisk styrt gasspjeld, systemet jobber mot forespurt luftmengde istedenfor bare forespurt turbotrykk, og kan da bruke både spjeldåpning og turbotrykk til å oppnå dette. Det muliggjør også en meget enkel cruisekontroll med meget få komponenter. Jeg har inntrykk av at det er mindre oil-sludgeproblemer på 9-3 enn på 9-5 uten at jeg har noe annet grunnlag enn egen oppfatning for å si det, grunnen til det vil jeg tro er at motoren rett og slett arbeider i et annet miljø, men relativt tidlige turbohavarier er det jo også på 9-3 med Garrett-turbo.

Bra du valgte en turbomotor iallfall, den er det jo også veldig enkelt å trimme om du nå begynner å bli entusiast :mrgreen: Det er bare å trimme, du vil få en helt annen bil, og muligheten for avhengighet og mye-vil-ha-mer-syndromet er stor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Saab 9-3 2001 modell kontra 2000 modell

Legg inn av matrox N522 » 17 apr 2008, 10:25

Gratulerer med ny bil :)
Anbefaler selvfølgelig trim til bilen din. Det blir som natt og dag med ett Steg 1 trinn. Som vil si ca 220 hk, 340Nm.
Den blir myye mer lettkjørt, og bruker ikke stort mer med drivstoff..om du ikke gir jernet da :wink:
Ellers tror jeg Ingvar har fått frem det du spurte etter.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar