Legg inn
av Ingvar N629 » 30 apr 2008, 14:34
Facelift kom i 02, etter det ble 9-5 en mye penere bil, og også bedre å kjøre da den gjennomgikk en god del forbedringer, bl a i framhjulsopphenget.
Oilsludge er et resultat av et mindre heldig forsøk på å lage en lavfriksjonsmotor. Orker ikke dra hele forklaringa her, da det har vært beskrevet her på forumet før. Bruk søkefunksjonen i øverste venstre hjørne her på forumet, så finner du nok en del.
Effektforskjell på aero fra 01 til 03 er såvidt jeg husker kun pga programvare. I 04 kom en ny blokk, og oilsludgeproblemet er her løst.
Automatkassene er vel helt greie, spesielt den senere 5-trinnskassa, men det setter jo en stopp for blodtrim og diffbrems... Det blir et spørsmål om prioriteringer, jeg foretrekker manuell, men 9-5 er nok en fin bil å ha automatkasse i.
Serviceintervallene er hver 20k km ja, men det bør skiftes olje hver 10k km, spesielt pga oilsludgeproblemet.
Lykke til med bilvalget!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan