
Jeg har hørt fra en volvokjørende kamerat av meg at trikset med å montere åpen dump på biler med LMM er å sette dumpen før denne. Dette medfører så klart at LMM må flyttes til trykksiden. Rent teoretisk sett skal det jo ikke ha noen betydning for luftmålingen, det går jo like mye luft forbi etter som før turboen, bare at trykket øker etter. Jeg antar at årsaken for plasseringen før turboen er rent praktiske, da det er lettere å montere og mindre kostbart med slanger og koblinger på vacumsiden enn på trykksiden.
Spørsmålet er så enkelt som så; tåler en Saab LMM å flyttes til trykksiden, og vil den fungere som den skal der?
Før noen begynner å messe, jeg skal ikke sette dump på 9-5en. Derimot står det nå en 9000 CD 2,0 turbo i verkstedet, som snart er klar for oppstart med sin nyervervede turbomaskin. Dette skal bli en såkalt "herjebil", så det er ikke så veldig farlig om jeg eksperimenterer litt.
