9K går urent-fukt på plugg og stempel

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

9K går urent-fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 28 mai 2008, 15:25

Som topic sier, bilen går ikke rent. Ikke lenge siden jeg byttet til plugger av riktig type BCPR et eller annet. De skal være av riktig type. Fikk låne en tennkasset av Tor, men det hjalp lite. Høres ut som bilen går på 3 sylindre nesten, minner litt om traktorlyd. Skal skru ut pluggene for å se hva de kan avsløre. Bilen rister litt ved pådrag og særlig ved lave turtall.

Men det sannsynligvis ikke plugger eller kassett. Så hva kan det være?

Det gjelder forresten signaturbilen.
Sist redigert av Saabfan den 30 jun 2008, 01:18, redigert 3 ganger totalt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Re: Biler går jævlig urent!

Legg inn av Kåre N900 » 28 mai 2008, 15:50

Andre saab'er er ganske kresne på plugger, liker dårlig noe annet enn NGK. Hvis det er en 2.3 T skal du vel ha NGK BCPR7ES-11? Men aner jo ikke om du har turbo eller NA... :roll:
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Biler går jævlig urent!

Legg inn av Saabfan » 28 mai 2008, 15:55

2.0 uten turbo.

Tror det er de pluggene du nevner jeg har (NGK).
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Biler går jævlig urent!

Legg inn av Saabfan » 28 mai 2008, 20:39

Da har jeg vært nede i bilen og inspisert pluggene. Nr 4 og 3 ser bra ut, fint og tørt, samme med 1, men plugg nr 2 var fuktig og det så fuktig ut nede på stempelet i sylinderen.

Prøvde så å bytte 1 og 2. Da tørket plugg nr 1 (den som var fuktig først), og plugg 2 (som satt i hull 1 og var tørr) den ble fuktig. Det er altså ikke pluggene.

Oljen ser fin ut, det samme gjør kjølevann og eksos.

Skal prøve å kjøpe kompresjonstester.

Noen tips? Trenger bilen til å kjøre til oslo om ikke lenge så det haster litt å få dette i orden!

Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
andreasnicolai
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 30 aug 2007, 12:50
Navn: Andreas
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av andreasnicolai » 28 mai 2008, 21:59

Først må jeg si at jeg har liten peiling på bil, men den ristingen ved pådrag og lave turtall minner om mine symptomer da jeg fikk rådebank. Jeg håper virkelig for din del at det ikke er det, men noen med bedre kunnskap kan kansje bekrefte eller avkrefte denne teorien?
M95 Saab 9000 CS 2.0ltt <3

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 28 mai 2008, 22:28

Rådebank kan vel føre til liknende symptomer. Men den fuktige pluggen får jeg ikke helt til å stemme med rådebank... Eller er jeg helt på jordet nå?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Tor N12 » 28 mai 2008, 23:03

Er ikke noe rådebank du har nei, det er rett og slett at den ikke forbrenner skikkelig... den går nok delvis på tre sylindre.

Sjekk kompresjonen du, ellers høres det jo ut som om du har en eller annen elektrisk feil som enten gjør at tennkassetten ikke fungerer som den skal eller som "spiser" tennkassetter :?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 09:04

Elektrisk feil ja, (F***) det er jo ikke min sterkeste side å feilsøke T5 elektriske anlegg (!). Høres ut som en jævlig artig mekkejobb :upset:

Hvordan begynne?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2008, 10:03

Se nedi den sylinderen som får fuktig plugg, er det reinere nedi der enn i de andre så kan toppakningen ha gått.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 10:20

Ser ikke akkurat noe renere ut nei. Dessuten er kjølevannet og oljen og eksosen helt fin. Og det lukta bensin da jeg tok ut den pluggen, så det er nok ikke kjølevann som gjør det fuktig, men uforbrent bensin.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2008, 11:00

Spørs om dysa henger da, enten det eller så tenner den ikke på den pluggen. Skru ut hele fuelrailen med dyser og kjør den på starteren, så ser du om dysa er åpen hele tida eller ikke. Funker den som vanlig så er det nok heller tenningsfeil, sjekk for kabelbrudd i ledningsnettet (sjekk med multimeter). Når jeg tenker meg om så har vel dette problemet kommet litt etter litt, hadde ikke du noe napping tidligere? Taler for dårlig kontakt et sted isåfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 11:06

PLuggen virker OK, bytta om som beskrevet over og den funka fint i en annen sylinder. Allright - ut med fuelrail, kjøre på starter og se om dysa er åpen eller ikke. Den skal ikke være åpen hele tida så hvis den er det må den byttes eller kan den renses på noe vis?

Hvor skal jeg sjekke med multimeter? Hvilke ledniger osv - er jo MANGE. Hadde liknende symptomer som kom og gikk ja. Nappingen har alltid forsvunnet litt etterhvert før. På highwayen for eksempel som "kommer den seg" med et rykk og maler pent igjen. Men not anymore.

Mye jobb å skru ut fuelrail el?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2008, 11:10

Mener ikke at det er noe feil med pluggen, men at du har en elektrisk feil som gjør at DI'n ikke får signal om å tenne den pluggen. Finn et koblingsskjema på nettet e l og mål fra kontaktstykket på DI til kontakta på trionicboksen.

Om dysa di henger så er det ikke dermed sagt at det er selve dysa det er noe galt med... Kan være f eks kortslutning til jord på styresignalet til den dysa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Saabfan » 29 mai 2008, 11:38

På kontaktstykket sitter det vel mange kontaktpinner (på DIn) og hull til disse (kontakten). Står det i koblingskjema hvilken av disse som går til hvilken plugg?

Og hvor sitter trionic-boksen :oops: ?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2008, 11:53

Trionicboksen sitter i akvariet.

På DI'n så går pinne 6 til jord og pinne 10 er spenningsmatning.

Ledningene som går til Trionicboksen er som følger:
2 på DI -> 9 på trionicboksen
3 -> 10
4 -> 11
5 -> 12
7 -> 44
8 -> 17
9 -> 18

Mer detaljert hva de forskjellige er framgår ikke av skjemaet. Står sikkert under funksjonsbeskrivning i verkstedhåndboka om noen har...

Du må gjerne vri litt på kontakter og ledningsnett om du ikke finner feilen først, er vel sånn halvvies kontakt et sted om det er der feilen ligger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar