drivreim skifte og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tonning
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 22 mar 2003, 01:00
Sted: Skien
Kontakt:

drivreim skifte og900

Legg inn av Tonning » 12 jun 2008, 21:19

holder på å skifte litt drivreimer på min Saab 900 turbo 87 mod...har fått av alle, da disse var godt slitt, men sliter fælt å få på de nye. Spesielt fordi dynamoen dunker opp i ac pumpe og har da maxet ut sin justeringsevne. tenkte da å skru av ac pumpen så jeg tok av de to skruene som står på topp, men den henger fortsatt under og finner ikke noen åpenbare muligheter. Trenger egentlig bare å løfte opp denne 2-3 cm...er veldig nybegynner på dette, men det er sikkert noen kloke hoder som har noen åpenbare tips..
Saab 9-5 Biopower Estate -07 mod m/ Hirsch trim
Saab 900 Turbo Cab -87 mod

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: drivreim skifte og900

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jun 2008, 21:25

AC-kompressoren er bolta med 4 torx-skruar, ein i kvart hjørne på "innsida" av kompressoren i botnen. Litt knotete forklart kanskje, men det finns skruar der. Det er også trongt å løsne dei, men det SKAL gå ;)

Brukeravatar
Tonning
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 22 mar 2003, 01:00
Sted: Skien
Kontakt:

Re: drivreim skifte og900

Legg inn av Tonning » 12 jun 2008, 21:29

det er svært så trangt, tenkte mer på hele festet til ac kompressoren, når de to skruene er løsnet er det bevegelig sidelengs men ikke oppover..er likksom en eller annen skrue..
Saab 9-5 Biopower Estate -07 mod m/ Hirsch trim
Saab 900 Turbo Cab -87 mod

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: drivreim skifte og900

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jun 2008, 21:36

Når en løsnar alle fire skruane kan en plukke kompressoren rett opp.

edit: finns også en skru på andre sida av kompressoren, eit stykke under sjølve kompressoren, som held festet. Usikker på korleis den er å nå, eg løyste ihvertfall sjølve kompressoren når eg hadde ute motor på min. Men for å skifte reimar skal det egentlig være unødvendig å løsne på kompressoren...

Brukeravatar
Tonning
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 22 mar 2003, 01:00
Sted: Skien
Kontakt:

Re: drivreim skifte og900

Legg inn av Tonning » 12 jun 2008, 21:56

den er god...prøver igjen i morgen med friskt mot..
Saab 9-5 Biopower Estate -07 mod m/ Hirsch trim
Saab 900 Turbo Cab -87 mod

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: drivreim skifte og900

Legg inn av Andreas N1194 » 13 jun 2008, 10:52

Hjelle, N6 skrev:Når en løsnar alle fire skruane kan en plukke kompressoren rett opp.

edit: finns også en skru på andre sida av kompressoren, eit stykke under sjølve kompressoren, som held festet. Usikker på korleis den er å nå, eg løyste ihvertfall sjølve kompressoren når eg hadde ute motor på min. Men for å skifte reimar skal det egentlig være unødvendig å løsne på kompressoren...
Det kommer litt an på akkurat det der, men det man kan si er at det generelt er sabla trangt og at ACen min har fremkalt mye banning da alt av remmer ble skiftet under motorbyttet. Men igjen, det er kjekt å beholde ACen når man har svart bil, og sola faktisk skinner :P
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar