Funderinger ang E-85
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Funderinger ang E-85
Heisann alle sammen.
Jeg har nylig montert ett Steg 1 E-85 ( Forövrig PPC ifra Speedparts)
Bilen er orginal forövrig ( 9-5 2.0T Estate, 2003 mod)
Så til saken:
Har nå kjört 1 tank med "blanding" ca 30 % bensin og resten med E-85 og 2 tanker med 100 % E-85
Förste OPPSTART med 100 % E-85 var ikke göy. Bilen döde for meg 3 ganger og var lite samarbeidsvillig, men kom seg ved hjelp av bruk av gasspedalen ( velger å tro at dette var Adaptering)
Ved normal kjöring og akselerasjon merker jeg ingen forskjell (mao bilen går bra)
Ved 1 tilfelle har Check Engine lyset kommet på ( ved en kjörepause) når bilen gikk på tomgang. Sjekket ikke feilkoden, men gikk inn ved hjelp av PPC'en og slettet feilkoden( har ikke fått ny "melding) etter det.
Anntar at det var relatert til Lambda-sensor??
Bilen har forövrig NGK's E-85 tennplugger (7'er pluggene)
Mitt egentlige spörsmål er : Hvor bra er det egentlig å kjöre med E-85 siden jeg får check Engine?
Vet jo at bilen forövrig ikke er tilpasset dette..
Trenger å "roe nervene" mine siden jeg nylig har byttet turboen( til aero-turboen) og har ikke lyst på mere utlegg..
Oppsummering: Alt er ikke rosenrödt med E-85,men det fungerer til en viss grad???
P.s har nå fylt ca 20 % med 95 okt og resten E-85 pga det Rolf Linde ( rettet) på BSR sier ang fargstoff?? i E-85 ( noe med et rödt belegg som visstnok dannes av E-85..
Synspunkter mottas med takk
Mvh
Viking
Jeg har nylig montert ett Steg 1 E-85 ( Forövrig PPC ifra Speedparts)
Bilen er orginal forövrig ( 9-5 2.0T Estate, 2003 mod)
Så til saken:
Har nå kjört 1 tank med "blanding" ca 30 % bensin og resten med E-85 og 2 tanker med 100 % E-85
Förste OPPSTART med 100 % E-85 var ikke göy. Bilen döde for meg 3 ganger og var lite samarbeidsvillig, men kom seg ved hjelp av bruk av gasspedalen ( velger å tro at dette var Adaptering)
Ved normal kjöring og akselerasjon merker jeg ingen forskjell (mao bilen går bra)
Ved 1 tilfelle har Check Engine lyset kommet på ( ved en kjörepause) når bilen gikk på tomgang. Sjekket ikke feilkoden, men gikk inn ved hjelp av PPC'en og slettet feilkoden( har ikke fått ny "melding) etter det.
Anntar at det var relatert til Lambda-sensor??
Bilen har forövrig NGK's E-85 tennplugger (7'er pluggene)
Mitt egentlige spörsmål er : Hvor bra er det egentlig å kjöre med E-85 siden jeg får check Engine?
Vet jo at bilen forövrig ikke er tilpasset dette..
Trenger å "roe nervene" mine siden jeg nylig har byttet turboen( til aero-turboen) og har ikke lyst på mere utlegg..
Oppsummering: Alt er ikke rosenrödt med E-85,men det fungerer til en viss grad???
P.s har nå fylt ca 20 % med 95 okt og resten E-85 pga det Rolf Linde ( rettet) på BSR sier ang fargstoff?? i E-85 ( noe med et rödt belegg som visstnok dannes av E-85..
Synspunkter mottas med takk
Mvh
Viking
Sist redigert av Viking N1215 den 17 jul 2008, 14:01, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Funderinger ang E-85
Du skal jo ikke få CE-lampe så lenge bilen er feilfri og softwaren er i orden. Synd du sletta koden, du skulle jo ha sjekket hva slags kode det var først.
Men Rolf Uhr på BSR???
Han er vel fortsatt hos Nordic vel
Eller tenker du på Rolf Linde hos BSR?
Her er forresten en artikkel om godkjenning av E85-konvertering i Sverige:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 559107.e24" onclick="window.open(this.href);return false;
Men Rolf Uhr på BSR???

Her er forresten en artikkel om godkjenning av E85-konvertering i Sverige:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 559107.e24" onclick="window.open(this.href);return false;
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 0.7 bar
- Sted: Lørenskog
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med din leverandør og får hjelp fra dem.
Det er sikkert mange anbefalinger på bruk av E85 på litt eldre biler.
Anbefalt er 1- 2 tanker E85 og 2 tanker 98/99 oktan.
Og det er besynderlig at du ikke føler aks forskjell mellom bensin og etanol.
Ta tiden på akselerasjonen, det er eneste måten å klargjøre en eventuell forskjell.
Et eksempel på en 2001 95 med Nordic sw er tidene som følger, tatt med stoppeklokke:
4.8 sek fra 100 - 150 på 98 oktan og 4.2 sek. på E85.
Og Rolf Uhr jobber på Nordic ikke BSR.
Lykke til
Det er sikkert mange anbefalinger på bruk av E85 på litt eldre biler.
Anbefalt er 1- 2 tanker E85 og 2 tanker 98/99 oktan.
Og det er besynderlig at du ikke føler aks forskjell mellom bensin og etanol.
Ta tiden på akselerasjonen, det er eneste måten å klargjøre en eventuell forskjell.
Et eksempel på en 2001 95 med Nordic sw er tidene som følger, tatt med stoppeklokke:
4.8 sek fra 100 - 150 på 98 oktan og 4.2 sek. på E85.
Og Rolf Uhr jobber på Nordic ikke BSR.
Lykke til
Lars
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Hei.
Send en direktemail til support på BSR , så får du svar på alt du måtte lure på
Mvh
Bent
Send en direktemail til support på BSR , så får du svar på alt du måtte lure på

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
- 0.7 bar
Ooops..
Ikke Rolf Uhr nei, men Rolf Linde på BSR ja.. ( må nok rette det..)
Hhmm, vel angående feilkoden, så får jeg vel få den avlest ,om jeg får opp nye CE-koder..
Ang forskjell på aks etc. så oppgir BSR samme effekt både på Bensin 98 og E-85 ( altså samme toppeffekt) Nå har ikke jeg satt meg inn i de ulike egenskapene til E-85 og 98 oktan bensin.. MEN jeg vet at E-85 har et höyere "oktantall" og dermed burde man teoretisk kunne oppnå höyere effekt Fortere, pga av mindre sjanse for tenningsbank?? Eller er jeg ute å sykler
Uansett så tar jeg kontakt med BSR.
Ikke Rolf Uhr nei, men Rolf Linde på BSR ja.. ( må nok rette det..)
Hhmm, vel angående feilkoden, så får jeg vel få den avlest ,om jeg får opp nye CE-koder..
Ang forskjell på aks etc. så oppgir BSR samme effekt både på Bensin 98 og E-85 ( altså samme toppeffekt) Nå har ikke jeg satt meg inn i de ulike egenskapene til E-85 og 98 oktan bensin.. MEN jeg vet at E-85 har et höyere "oktantall" og dermed burde man teoretisk kunne oppnå höyere effekt Fortere, pga av mindre sjanse for tenningsbank?? Eller er jeg ute å sykler
Uansett så tar jeg kontakt med BSR.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Kjøring på E85 skal gi mere effekt ja... Men er selv skeptisk til E85 konvertering... Snakket med en på Din Bil, han var usikker, men mente det var annen type drivstoff pumpe og slanger o.l.
Har forresten hørt fra flere at BSR på saab ikke er helt bra... Har ikke prøvd selv, så kan ikke bekrefte det...
Har forresten hørt fra flere at BSR på saab ikke er helt bra... Har ikke prøvd selv, så kan ikke bekrefte det...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Paul N1176
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
att BSR ikke funker på SAAB???
Det må da bare være tull, er kjempe fornøyd
Det må da bare være tull, er kjempe fornøyd

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 0.7 bar
Har nå fått avlest feilkoden..
P1181 - Long Term Fuel Trim Additive Max Value Air/Fuel Too Lean
Dette betyr på norsk at motoren går for magert?? ( en "grov" oversetting bare og kan väre relatert til mye vil jeg tro))
Igjen dette trenger ikke nödvendigvis väre relatert til BSR PPC E-85 konverteringen, men pussig at det kom etter at jeg begynte å fylle E-85 ( har ellers ikke hatt en eneste feilkode på bilen de 9 mnd jeg har hatt den, og den har fått i overkant med service ( Pluggbytte hver 5000 km etc)
Any Ideas??
P1181 - Long Term Fuel Trim Additive Max Value Air/Fuel Too Lean
Dette betyr på norsk at motoren går for magert?? ( en "grov" oversetting bare og kan väre relatert til mye vil jeg tro))
Igjen dette trenger ikke nödvendigvis väre relatert til BSR PPC E-85 konverteringen, men pussig at det kom etter at jeg begynte å fylle E-85 ( har ellers ikke hatt en eneste feilkode på bilen de 9 mnd jeg har hatt den, og den har fått i overkant med service ( Pluggbytte hver 5000 km etc)
Any Ideas??
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- utengen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Om du får en feil kode som sier at motoren går magert, kan det være av flere årsaker.
Du kan ha en luft lekkasje et sted, sjekk alle slanger, rør, ventiler med mer.
Du kan ha en eksos lekkasje som suger in litt ekstra luft, sjekk og dra etter ev dette.
Du kan ha et luftfilter som ikke er originalt og luftmengde måleren måler feil og gir feil i i bensinluftblandingen.
Du kan ha feil på luftmengde måleren som måler feil, og lambda sonden kjenner dette og adapterer mer en det som er normalt.
Du kan ha feil på softwaren i bilen, visse parametrer er ikke riktig justert og lambdasonden adapterer mer en det som er normalt.
Du kan jo dra forbi en Saab handler og sjekke hvor mye bensinadapsjonen er både på bensin og E85, som regel om den tenner lampa er det veldig feil et sted.
Er det samme når du kjører på bensin eller bare når du tanker i E85?
At den skal starte dårlig på ren E85 er ikke normalt, da burde du sjekke noen av de nevnte tingene, vert og merke er også at bensinpumpene på M03 har hatt en del problem.
Mvh
TOmmy Utengen
Om du får en feil kode som sier at motoren går magert, kan det være av flere årsaker.
Du kan ha en luft lekkasje et sted, sjekk alle slanger, rør, ventiler med mer.
Du kan ha en eksos lekkasje som suger in litt ekstra luft, sjekk og dra etter ev dette.
Du kan ha et luftfilter som ikke er originalt og luftmengde måleren måler feil og gir feil i i bensinluftblandingen.
Du kan ha feil på luftmengde måleren som måler feil, og lambda sonden kjenner dette og adapterer mer en det som er normalt.
Du kan ha feil på softwaren i bilen, visse parametrer er ikke riktig justert og lambdasonden adapterer mer en det som er normalt.
Du kan jo dra forbi en Saab handler og sjekke hvor mye bensinadapsjonen er både på bensin og E85, som regel om den tenner lampa er det veldig feil et sted.
Er det samme når du kjører på bensin eller bare når du tanker i E85?
At den skal starte dårlig på ren E85 er ikke normalt, da burde du sjekke noen av de nevnte tingene, vert og merke er også at bensinpumpene på M03 har hatt en del problem.
Mvh
TOmmy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
-
- 0.7 bar
Hei Tommy
Tusen takk for god forklaring.
Bilen er 100 % orginal foruten at jeg har byttet ut org turboen (GT17) imot en Aero Turboen (Mitsubishi)
Dette ble gjort for omlag 2 Mnd siden
Luftfilter er Saab Orginal
Plugger er NKGBCP7ES-11
Bensinpumpe og veivakselgiver er byttet
Närmere info om hva som skjedde ved förste tanking av bilen med E-85.
1. Jeg tanket omlag 70 % E-85 . Motoren var varm.. Ingen problem
2. Neste dag ved start/kaldstart så startet bilen i Park (automat ja) ,men idet jeg skulle avgårde (legge bilen i Drive) så
så stoppet den for meg 3 ganger og gikk generelt dårlig inntil motoren var begynt å bli varm ( Dette var ifölge BSR vanlig)
Dette var ECU-adaptering fikk jeg beskjed om.
3. Verdt å merke seg ved "blandet drivstoff" og med feilkode P1181 i systemet så "hoster" bilen til ved gasspådrag i ca et
halvt sekund for så å gå fint.
4. De 2 gangene jeg nå har fått CE-lampe så har bilen gått i ca 10 min på tomgang ( pause i kjöring) og tomgangen stiger til
omlag 1000 rpm ( anntar at ECU pröver å kompensere for feil og dermed öker tomgangen ??)
Hva jeg nå skal gjöre:
1. Bytte pluggene igjen ( 2mnd gamle)
2. Sjekke vakumslanger / lambdasonder
3. Sjekke etter eksoslekkasjer
Obs. Bilen går nå på 100 % E-85
Har ikke hatt dette problemet tidligere verken på BF 95 eller BF 98 Oktan bensin ( MEN igjen noe kan ha skjedd mens
jeg kjörte 1600 km ned til Örebro hvor jeg er på ferie)
Så jeg er ikke ute etter å ta BSR for noe, bare synes det hele er RART, at problemet oppstår nå..
Tusen takk for god forklaring.
Bilen er 100 % orginal foruten at jeg har byttet ut org turboen (GT17) imot en Aero Turboen (Mitsubishi)
Dette ble gjort for omlag 2 Mnd siden
Luftfilter er Saab Orginal
Plugger er NKGBCP7ES-11
Bensinpumpe og veivakselgiver er byttet
Närmere info om hva som skjedde ved förste tanking av bilen med E-85.
1. Jeg tanket omlag 70 % E-85 . Motoren var varm.. Ingen problem
2. Neste dag ved start/kaldstart så startet bilen i Park (automat ja) ,men idet jeg skulle avgårde (legge bilen i Drive) så
så stoppet den for meg 3 ganger og gikk generelt dårlig inntil motoren var begynt å bli varm ( Dette var ifölge BSR vanlig)
Dette var ECU-adaptering fikk jeg beskjed om.
3. Verdt å merke seg ved "blandet drivstoff" og med feilkode P1181 i systemet så "hoster" bilen til ved gasspådrag i ca et
halvt sekund for så å gå fint.
4. De 2 gangene jeg nå har fått CE-lampe så har bilen gått i ca 10 min på tomgang ( pause i kjöring) og tomgangen stiger til
omlag 1000 rpm ( anntar at ECU pröver å kompensere for feil og dermed öker tomgangen ??)
Hva jeg nå skal gjöre:
1. Bytte pluggene igjen ( 2mnd gamle)
2. Sjekke vakumslanger / lambdasonder
3. Sjekke etter eksoslekkasjer
Obs. Bilen går nå på 100 % E-85
Har ikke hatt dette problemet tidligere verken på BF 95 eller BF 98 Oktan bensin ( MEN igjen noe kan ha skjedd mens
jeg kjörte 1600 km ned til Örebro hvor jeg er på ferie)
Så jeg er ikke ute etter å ta BSR for noe, bare synes det hele er RART, at problemet oppstår nå..
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
Andrew N1328 skrev:Kjøring på E85 skal gi mere effekt ja... Men er selv skeptisk til E85 konvertering... Snakket med en på Din Bil, han var usikker, men mente det var annen type drivstoff pumpe og slanger o.l.
Det utsangnet høres for meg ut til å komme fra en som selger ett annet trim merke, som kun er ute etter å rakke ned på bsr.
Så vit jeg vet er det ikke noen som selger mer trim til saab i verden en BSR, så hadde det vert dårlig vare vil jeg tru att salgstallet hadde vert noe helt annet.
Men jeg vet det selger svart trim i norge, og de skyr vel ingen ting for å få solgt sitt produkt.
BSR selges både i norge og sverie. Og er den største trim levrandøren til saab. så trur nokk du kan føle deg ganske siker på att det er tryg vare de selger.
Hilsen Bjørn Erik
Endring er gjort etter ønske fra noen få personer.
Sist redigert av be_foto N710 den 22 jul 2008, 20:36, redigert 1 gang totalt.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Har også fått høre at BSR er noe dritt på SAAB.
Noe jeg også stiller meg spørsmåls tegn ved. Har no ikke hatt noe problem med min BSR trim, og servicen hos BSR er jo fenomenal. Dete kan Günter skrive under på. Som fikk hjelp hos de sent på kvelden
Noe jeg også stiller meg spørsmåls tegn ved. Har no ikke hatt noe problem med min BSR trim, og servicen hos BSR er jo fenomenal. Dete kan Günter skrive under på. Som fikk hjelp hos de sent på kvelden

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- SPEEDPARTS N327
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N327
- Navn: Speedparts Norway
- Bil: Norges raskeste SAAB
- Sted: Kjeller Vest 1 - 3
- Kontakt:
Vi i Speeparts hører også diverse rare rykter om PPC ifra BSR, disse ryktene kommer ifra helt bestemte hold og personer som selger helt annen varedoo-kie skrev:Har også fått høre at BSR er noe dritt på SAAB.

Kan vel bare si som følger, hadde PPC vært dårlig ville vel vi og alle på dette forumet vist om det

Men slike rykter får man vel når varen vi selger er så populær eller hva

Mvh
Speedparts Norway
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no
www.speedparts.no
-
- 0.7 bar
Hei igjen..
Det eneste jeg vil er å få vite hvorfor bilen kommer med en feilkode.. Jeg tror mest på "andre faktorer" enn akkurat selve
trimprogrammet..
Jeg har ikke hatt noe problemer når jeg tidligere har fylt BF 98 eller BF 95 oktan
IGJEN mye kan ha skjedd på en biltur på 1600 km som kan forårsake feilkoden, og trenger derfor ikke ikke betyde at BSR er dårlige på noen som slags måte .Bare for å ha det sagt!!
Igjen . jeg bare trenger litt input på hva som normalt sett forårsaker slike feilkoder, og der har Utengen hjelpt meg på vei
Mvh
Viking
Det eneste jeg vil er å få vite hvorfor bilen kommer med en feilkode.. Jeg tror mest på "andre faktorer" enn akkurat selve
trimprogrammet..
Jeg har ikke hatt noe problemer når jeg tidligere har fylt BF 98 eller BF 95 oktan
IGJEN mye kan ha skjedd på en biltur på 1600 km som kan forårsake feilkoden, og trenger derfor ikke ikke betyde at BSR er dårlige på noen som slags måte .Bare for å ha det sagt!!
Igjen . jeg bare trenger litt input på hva som normalt sett forårsaker slike feilkoder, og der har Utengen hjelpt meg på vei
Mvh
Viking
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Å diskutere bra/ikke bra trim er det ikke mange her som kan gjøre på et faglig nivå, så da tror jeg vi setter strek, den diskusjonen blir ikke hyggelig uansett! Vi vil ikke ha flere sånne diskusjoner på en stund nå tror jeg, så hold dere til E-85 konverteringa til Viking! Personangrep har det vel også vært nok av for en stund, navngitt eller ikke. Kutt det ut!
Topic, gutter!
Topic, gutter!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan